Veszélyes és nem célravezető Trump terve Észak-Koreával

Évtizedek óta téma, hogy atomháborúba sodorhatja-e a világot Észak-Korea. Trump miatt azonban az idén mégis más a hidegháborús borzongás.

Buzna Viktor
2017. 04. 20. 9:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét hidegháborús hangulatba hozta a világsajtót az Egyesült Államok és Észak-Korea közötti szájkarate. Miközben Washington és Phenjan fenyegetőző üzenetekkel bombázza egymást, a térség többi szereplője, Kína, Dél-Korea, Japán, sőt Oroszország is aggályoskodó nyilatkozatokkal áll a sajtó elé.

Igaz, láttunk már ilyet a XXI. században is. Észak-Korea április 15-én, az államalapító Kim Ir Szen születésnapján mindig látványos katonai parádét csap, 2006 és 2016 között öt atombombát robbantott fel. Ebből következik, hogy az ellenségkép, az Egyesült Államok is aktív volt a térségben. Hétfőn vette kezdetét az amerikai és a szövetséges dél-koreai erők kilencedik éve megrendezett, közös hadgyakorlata, a Max Thunder, de az Észak-Korea elrettentését szolgáló közös katonai drillezés történelme 1955-ig vezethető vissza.

Miért hangzik az idén mégis másként az atomháborúval való fenyegetőzés? A brit The Guardian publicistája fején találta a szöget, amikor azt írta: „Nem akarom megijeszteni, de jelenleg a világ nukleáris arzenáljának nagy része olyan emberek kezében van, akik komolyan fontolóra is veszik annak alkalmazását.”

A cikk azok sorába állítható, amelyek megkérdőjelezik a Trump-kabinet fenyegetésre építő diplomáciáját. Donald Trump amerikai elnök, külügyminisztere, Rex Tillerson és alelnöke, Mike Pence tartalmát tekintve ugyanazt az üzenetet ismételte el az elmúlt hetekben: ha kell, katonai erővel oldják meg a nukleáris fegyverekkel kísérletező Phenjannal a konfliktust. Ez pedig a sajtóban megjelent vélemények szerint annak eszkalálódásához vezet. Trump addig emeli a tétet, amíg végül saját magát szorítja sarokba.

Hétfőn jelentette be James Mattis, az Egyesült Államok védelmi minisztere, hogy a Pentagon hozzálátott az amerikai nukleárisfegyver-állomány bevethetőségének felülvizsgálatához. Donald Trump még januárban adott utasítást a jelentés elkészítésére, amely az előzetes közlések szerint az év végéig fog tartani. A sajtó máris azt találgatja, vajon a felülvizsgálat a hagyományos, nem nukleáris haditechnikára áttérő washingtoni politika végét jelenti-e. Vannak ugyanis arra utaló jelek, hogy Trump újrakezdené a hidegháborús fegyverkezési versenyt. Washington a hatvanas években kifejlesztett, B61–12 taktikai hidrogénbomba modern változatát tesztelte az elmúlt hetekben, de Trump bombák iránti vonzalmára utal az is, hogy április 13-án az amerikai légierő gépe az Iszlám Állam afganisztáni állásait a valaha gyártott legerősebb nem nukleáris bombával, a MOAB-bal támadta meg (Mother of All Bombs, vagyis Minden bombák anyja). A Pentagonban indult felülvizsgálat az amerikai elnök januári bejelentésével is értelmet nyer. Akkor Trump arról beszélt, az Egyesült Államoknak a jövőben is a legnagyobb nukleárisfegyver-állománnyal kell rendelkeznie a világon.
Az amerikaiak a hatvanas évek második felében érték el a fegyverkezési verseny csúcspontját, akkor 31 255 nukleáris robbanófej volt a birtokukban. Első atomkísérletüket 1942-ben hajtották végre, az utolsóra 1992-ben került sor. A közben eltelt ötven év alatt 1054 töltetet robbantottak fel. Jelenleg az Egyesült Államoknak körülbelül 1900 stratégiai, vagyis nagy hatótávolságú nukleáris fegyver van a birtokában. A legnagyobb hatású szolgálatban lévő atomfegyverük az 1,2 megatonnás B83-as gravitációs bomba. Összehasonlítás-képpen: ennek a fegyvernek az ereje a Hirosimára 1945-ben ledobott Little Boy atombombáénak a hetvenötszöröse.

A lapunknak nyilatkozó szakértők szerint Washington elképzelése nem túl összetett. – Trump a nemzetközi nyomás fokozásával kényszerítené Észak-Koreát nukleáris fegyvereinek leszerelésére – vélte Douglas H. Paal, a washingtoni központú Carnegie Alapítvány Ázsia-programjának vezetője. A Bush-kormány nemzetbiztonsági főtanácsadója azonban leszögezte: az eddigi tapasztalatok egyértelműen arra mutatnak, hogy ez lehetetlen. Washington ráadásul rosszul mérte fel Kína ambícióit is. Trump korábban többször figyelmeztette Pekinget, gyakoroljon nagyobb nyomást Észak-Koreára, Paal szerint azonban Kína sosem lesz hajlandó elmenni a végletekig. – Kína csak addig hajlandó lépéseket tenni, míg a Kim Dzsongun-rezsim stabilitása garantált marad – tette hozzá a szakértő. Paal szerint azonban nincs ok egy fegyveres konfliktustól tartani, a háború egyik félnek sem érdeke.

„Észak-Korea tisztában van azzal, hogy egy fegyveres konfliktus elpusztítaná a Kim-dinasztiát, Kína pedig rutinból kezeli a helyzetet. Az amerikaiak is a megoldást keresik. Ez a DNS-ükben van” – fűzte hozzá a szakértő. A New York-i Columbia Egyetem politikatudományi tanszékének vezetője hasonlóan látta a helyzetet. – Trump stratégiája, hogy Kínát rávegye a nagyobb nyomásgyakorlásra Észak-Koreára, ez azonban nem kifizetődő stratégia – mondta Andrew Nathan. Szerinte ennek két oka van: egyrészt Phenjan látszólag sikerrel izolálta magát a nemzetközi gazdaságtól, a szankciók ezért kevéssé ártanak a rezsimnek. – Másrészt Kína nem fog akkora gazdasági nyomást gyakorolni, amekkora veszélyeztetné a Kim-dinasztia pozícióját – fejtette ki. Nathan szerint Észak-Korea védelmi céllal fejleszti nukleáris fegyvereit. Meggyőződése ugyanis, hogy Washington mindig is a rezsim megdöntését tervezte. – Úgy gondolom, megérzéseik helyesek – tette hozzá a Columbia Egyetem professzora. Phenjan az Egyesült Államoktól kétoldalú tárgyalásokat szeretne kikényszeríteni, ez azonban egyet jelentene a diktatórikus rezsim elfogadásával, amire Nathan szerint nincs sok esély. Az Ázsia-szakértő éppen ezért látja valós veszélynek a fegyveres konfliktust. Észak-Korea ugyanis jól halad az Egyesült Államok partjait is potenciálisan veszélyeztető nukleáris fegyver kifejlesztésével, amit viszont Washington nem engedhet meg. – Az Egyesült Államoknak ebben az esetben megelőző csapást kell mérnie – mondta az amerikai professzor.

Észak-Korea 2006. október 9-én vált az atomklub hívatlan tagjává. Első felrobbantott atombombájára azonban sok időt kellett várnia, az előkészületek ugyanis az amerikai jelentések szerint már a nyolcvanas évektől elkezdődtek. Az első nemzetközi ellenőrök 1992-ben érkeztek Észak-Koreába, és bizonyítékokat találtak az urándúsítást célzó tevékenységre, amit hamarosan műholdfelvételek is megerősítettek. 1993. március 12-én az észak-koreai vezetés kezdeményezte az atomsorompó-szerződés felmondását. Minden idegen állampolgárt kiutasítottak, megakadályozták a nukleáris ellenőrök tevékenységét, csak a diplomaták maradhattak az országban. Az atomsorompó-szerződés 1993 nyarára tervezett felmondásától Észak-Korea nemzetközi nyomásra elállt, és beleegyezett abba, hogy a kérdésről New Yorkban folytasson tárgyalásokat. 1994-ben Észak-Korea olyan megállapodást kötött az Egyesült Államokkal, amely alapján az Egyesült Államok, Japán és Dél-Korea bevonásával évi félmillió tonna fűtőolajjal látja el, valamint plutóniumtermelő reaktorait könnyűvizes reaktorokra cseréli. Az alku értelmében Észak-Koreának be kellett volna fagyasztania nukleáris programját, ez azonban csak részben történt meg. Miután Phenjan titkos programja ismét lelepleződött, a helyzet gyorsan eszkalálódni kezdett. A nemzetközi közösség fokozta a nyomást, ennek következtében Észak-Korea egyre provokatívabb lépésekre szánta el magát. 2003-ban Japán felé tesztrakétát lőtt ki, s megsértette harci gépeivel Dél-Korea légterét. Válaszul az Egyesült Államok huszonnégy B–1-es és B–12-es bombázót rendelt az amerikai Guam-szigeti támaszpontra. Feltűnt a most ismét a térségbe tartó repülőgép-hordozó hajó is, a Carl Vinson, amely 70 géppel a fedélzetén Dél-Korea partjaihoz érkezett. Észak-Korea hevesen, megtorlással fenyegetőzött. A helyzet rendezésére az Egyesült Államok és Észak-Korea, illetve Kína, Japán, Dél-Korea és Oroszország részvételével elkezdődtek az úgynevezett hatoldalú tárgyalások. Az évek azonban bebizonyították, Észak-Korea és az Egyesült Államok érdekei túl messze állnak egymástól ahhoz, hogy a tárgyalások elvezessenek a Koreai-félsziget nukleáris arzenáljának leszereléséhez.
2006 és 2016 között Észak-Korea öt sikeres kísérleti atomrobbantást hajtott végre. A washingtoni Tudományos és Nemzetközi Biztonsági Intézet 2015-ös adatai szerint az országnak tizenegy nukleáris töltete van. Phenjan az évek során egyre korszerűbb hordozórakétákat fejlesztett ki. Legutóbb márciusban a japán partoktól mindössze 300 kilométerre csapódott be egy tesztrakétájuk, amely katonai jelentések szerint az eddigi leghosszabb távot tette meg. A múlt hét végén tartott katonai parádén pedig, bár az újabb tesztrakéta kilövése nem járt sikerrel, a phenjani rezsim mutatott újat a közvéleménynek, a KN–11 Sarkcsillag (Pukkikszon) típusú, tengeralattjáróról indítható hordozórakétát. A térséggel foglalkozó elemzők számára azonban továbbra is marad az örök kérdés, vajon Észak-Korea mikor lesz képes az Egyesült Államok partjait is célba venni.

Csoma Mózes, az ELTE koreai tanszékének vezetője szerint azonban nem lehet előre jelezni, mikor lesz egyértelmű az észak-koreai fenyegetés. – Már a kilencvenes években is arról írtak, hogy Észak-Korea a nukleáris fegyvereivel öt-tíz éven belül elérheti az Egyesült Államok partjait – mondta. A docens szerint bizakodásra ad okot, hogy az április 6-án tartott, Trump és a kínai államfő, Hszi Csin-ping közötti csúcstalálkozón mindkét politikus a békés rendezés fontosságát hangsúlyozta. Peking pedig azonnal szimbolikus lépéseket tett: visszaküldte a Kínába érkező észak-koreai szénszállítmányokat, és felfüggesztette légitársaságuk, az Air China phenjani járatát. – Ami biztosan befolyásolni fogja a helyzetet, az a Dél-Koreában május 9-én esedékes előre hozott választások – vélte Csoma Mózes. A konzervatív államfő, Pak Kunhje botrányos lemondatása miatt vált szükségessé a referendum, amely jó eséllyel a liberálisok győzelmét hozza. – Amikor 1998 és 2008 között Szöulban liberális kormány volt, normalizálódtak az észak és dél közötti kapcsolatok – tette hozzá Csoma Mózes. Az engedékenyebb politika volt például az észak-koreai munkások alkalmazása a később bezárt Keszong ipari parkban, a liberálisok jelöltje, Mun Dzsein pedig máris jelezte, megválasztása esetén folytatná pártja korábbi programjait. – A liberálisok akkor az Egyesült Államokra is tudtak hatni – idézte fel az ELTE professzora, szerinte ezért május után Washingtontól is belátóbb politika várható. A helyzet Csoma szerint sem veszélytelen. „Nem attól kell tartani, hogy az egyik atomhatalom politikusa megőrül, és megnyomja a piros gombot. A helyzet azért veszélyes, mert százezres számban állnak egymással szemben a fegyveres erők, ilyenkor pedig elég egy szikra, és máris a küszöbön van egy nukleáris háború” – zárta szavait az ELTE docense.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.