– Szervezetük feladata, hogy megelőzzék és megoldják a konfliktusokat az egész világon. Jó sok munkájuk lehet
– Ahogy mondja, van munkánk bőven. Ugyanakkor szervezetünk annyiban egyedi, hogy egy konkrét területre, a vallások közötti párbeszédre koncentrál. Ugyanis ahogyan a múltban, úgy a jelenben is a vallásokat mindig felhasználják a konfliktusokban. Pedig a történelem arra is megtanított minket, hogy a vallás békét is teremthet.
– Én úgy látom, hogy gyakran ugyanazt a vallást gyakorlók gyűlölik egymást a legjobban.
– Egy ember identitása sokféle lehet. Lehet vallási, etnikai vagy nemzeti alapú is. Baj akkor történik, amikor a politikusok vagy egy csoport, amelynek azt szolgálja az érdeke, felhasználja ezt az identitást, hogy gyűlöletet keltsen. Kétségtelenül a munkánk egyik legnehezebb része a valláson belüli párbeszéd megteremtése. Hiszen a hasonlóság egyik részről áldás, a másik részről a legnagyobb ellentétekhez vezethet. A kérdés, hogyan kezeljük ezeket az ellentéteket. Elvégre végső soron mindenki meg szeretné oldani a konfliktusokat, csak sajnos az emberek néha arra jutnak, hogy a pusztítás és az erőszak ennek a legjobb módja.
– Ezek szerint még nem a „civilizációk összecsapását” éljük, ahogyan arról már sokan beszélnek?
– Tudom, hogy néhány politikus szeret ilyen hangzatos kifejezéseket használni, de én egyáltalán nem hiszek benne. Szakértők általában úgy vélik, három forgatókönyv létezik arra, ami most az arab világban történik. Az első szerint az ott tapasztalható változások pontosan ugyanazok, amelyek Európában is lezajlottak néhány évtizeddel ezelőtt. A vége az lesz, hogy a muszlim többségű országokban is létrejön egy szekuláris állam, benne bizonyos vallásos politikai erőkkel. A második szerint az iszlám a természetétől fogva vallás és politika keveréke, amely leírja, hogyan kell helyesen élni. A jövőben a muszlimok úgymond kifejlesztik, hogyan érthetik meg jobban a keresztényeket, hogyan élhetnek velük együtt, a politikai rendszer pedig az állampolgársággal közös nevezőt teremt köztük. Végül a harmadik azt állítja, hogy az iszlámmal az egész világon tisztességtelenül bánnak, mert egy apró kisebbség „túszul ejtette” a vallást azzal, hogy a nevében erőszakot alkalmaznak. Pedig az egész ügy nem is a vallásról szól, hanem gazdasági, politikai és társadalmi változásokról. Láthatja, hogy egyik elképzelésben sem esik szó valamiféle muszlim–keresztény vagy Kelet–Nyugat háborúról.