Visszakaptuk a honvédségi helikoptereinket az oroszoktól

Érdeklődők egész nagy tömege nézte végig, ahogy egy óriási repülő gyomrából előkerülnek a forgószárnyasok.

Zord Gábor László
2017. 05. 20. 9:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hétfőn kezdődő Load Diffuser hadgyakorlat előőrsét a honvédség alföldi bázisára hozó amerikai C–17-estől alig kétszáz méterre pakolták ki a Volga-Dnyepr cég An–124-esét, mely a reggeli órákban érkezett az ázsiai Novoszibirszkből. Az orosz óriásgép 8 óra 2 perckor landolt, rakteréből alig egy órával később „bújt ki” az utazáshoz részben szétszerelt első magyar Mi–17-es helikopter, melyet aztán sorban követték társai.

Mint arról korábban beszámoltunk, a javításról Orbán Viktor magyar miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök 2016-os moszkvai megbeszélései után, tavaly nyáron döntött a Honvédelmi Minisztérium (HM), s ezzel eldőlni látszott, hogy a kormány korábbi ígéreteivel szemben egyelőre nem kerül sor nyugati helikopterek beszerzésére a honvédség számára. Emlékezetes: 2013-ban az Orbán-kabinet egy nemzeti helikopterflottára vonatkozó tervet vázolt fel, mely szerint egyetlen nagy beszerzés keretében vásárolnának helikoptereket a rendőrség, a mentők és a honvédség számára. Bár több nyugati céggel is tárgyaltak, végül nem szánták el magukat. Helyette először három használt Mi–8-ast vettek Oroszországból 2014 tavaszán 2,9 milliárd forintért egy magyar cégen keresztül, aztán a légi mentők régi Ecureuil könnyű helikoptereit adták át a honvédségnek. Ezt követte a Mi–17-esek novoszibirszki nagyjavításáról kötött szerződés az orosz Vertoleti Rosszii céggel négymilliárd forint értékben. A legutóbbi fejlemény – mely Putyin februári, budapesti látogatását követte –, hogy a HM bejelentette: meghosszabbítják a négy éve nem repült Mi–24-es harci helikopterek élettartamát is, 2023-24-ig. A 2018-as költségvetés e heti tárgyalásakor a parlamentben elhangzott: további tízmilliárd forintot szánnak jövőre erre a feladatra. Saját forrásaink úgy tudják: hat gépről van szó, és a teljes ügylet értéke eléri a 20 milliárd forintot. Ez azt jelenti, hogy nemcsak nagyjavításról, hanem korszerűsítésről is szó lehet. Ami azért lenne jó hír, mert jelenlegi formájukban a Mi–24-esek a múlt század hetvenes éveinek haditechnikai színvonalát tükrözik, például éjjeli alkalmazásuk rendkívül korlátozott.

Ami a mentőket és a rendőrséget illeti, az előbbiek Ausztriából bérelt Airbus H135-ös gépeinek lízingjét meghosszabbították, az utóbbiak pedig januárban öt, a német rendőrségtől levetett amerikai MD 902-es helikoptert állítottak szolgálatba. A legújabb hírek szerint a rendőrség időközben öt újabb ilyen gépet is beszerzett.

A Mi–17-esek Kecskemétre történő hazaszállításának pikantériája, hogy hétfőn kezdődik amerikai F–16-osok és más szövetséges gépek részvételével Kecskeméten a Load Diffuser légi hadgyakorlat, mely már a NATO Oroszország elleni intézkedései jegyében zajlik. Az előőrsöt Kecskemétre hozó C–17-es szállítógép ezért kerülhetett olyan közel a másik nagyhatalom óriásgépéhez a magyar bázison, szimbolizálva az Orbán-kormány szövetségesi megfelelésre tett kísérleteit, miközben egyúttal Moszkvával kokettál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.