A hétfőn kezdődő Load Diffuser hadgyakorlat előőrsét a honvédség alföldi bázisára hozó amerikai C–17-estől alig kétszáz méterre pakolták ki a Volga-Dnyepr cég An–124-esét, mely a reggeli órákban érkezett az ázsiai Novoszibirszkből. Az orosz óriásgép 8 óra 2 perckor landolt, rakteréből alig egy órával később „bújt ki” az utazáshoz részben szétszerelt első magyar Mi–17-es helikopter, melyet aztán sorban követték társai.
Mint arról korábban beszámoltunk, a javításról Orbán Viktor magyar miniszterelnök és Vlagyimir Putyin orosz elnök 2016-os moszkvai megbeszélései után, tavaly nyáron döntött a Honvédelmi Minisztérium (HM), s ezzel eldőlni látszott, hogy a kormány korábbi ígéreteivel szemben egyelőre nem kerül sor nyugati helikopterek beszerzésére a honvédség számára. Emlékezetes: 2013-ban az Orbán-kabinet egy nemzeti helikopterflottára vonatkozó tervet vázolt fel, mely szerint egyetlen nagy beszerzés keretében vásárolnának helikoptereket a rendőrség, a mentők és a honvédség számára. Bár több nyugati céggel is tárgyaltak, végül nem szánták el magukat. Helyette először három használt Mi–8-ast vettek Oroszországból 2014 tavaszán 2,9 milliárd forintért egy magyar cégen keresztül, aztán a légi mentők régi Ecureuil könnyű helikoptereit adták át a honvédségnek. Ezt követte a Mi–17-esek novoszibirszki nagyjavításáról kötött szerződés az orosz Vertoleti Rosszii céggel négymilliárd forint értékben. A legutóbbi fejlemény – mely Putyin februári, budapesti látogatását követte –, hogy a HM bejelentette: meghosszabbítják a négy éve nem repült Mi–24-es harci helikopterek élettartamát is, 2023-24-ig. A 2018-as költségvetés e heti tárgyalásakor a parlamentben elhangzott: további tízmilliárd forintot szánnak jövőre erre a feladatra. Saját forrásaink úgy tudják: hat gépről van szó, és a teljes ügylet értéke eléri a 20 milliárd forintot. Ez azt jelenti, hogy nemcsak nagyjavításról, hanem korszerűsítésről is szó lehet. Ami azért lenne jó hír, mert jelenlegi formájukban a Mi–24-esek a múlt század hetvenes éveinek haditechnikai színvonalát tükrözik, például éjjeli alkalmazásuk rendkívül korlátozott.
Ami a mentőket és a rendőrséget illeti, az előbbiek Ausztriából bérelt Airbus H135-ös gépeinek lízingjét meghosszabbították, az utóbbiak pedig januárban öt, a német rendőrségtől levetett amerikai MD 902-es helikoptert állítottak szolgálatba. A legújabb hírek szerint a rendőrség időközben öt újabb ilyen gépet is beszerzett.
A Mi–17-esek Kecskemétre történő hazaszállításának pikantériája, hogy hétfőn kezdődik amerikai F–16-osok és más szövetséges gépek részvételével Kecskeméten a Load Diffuser légi hadgyakorlat, mely már a NATO Oroszország elleni intézkedései jegyében zajlik. Az előőrsöt Kecskemétre hozó C–17-es szállítógép ezért kerülhetett olyan közel a másik nagyhatalom óriásgépéhez a magyar bázison, szimbolizálva az Orbán-kormány szövetségesi megfelelésre tett kísérleteit, miközben egyúttal Moszkvával kokettál.