Már engedik repülni a Gripeneket, de bombázni még mindig nem tudnak

A pénteki meleg helyzet után fokozatosan ismét felszállhatnak a gépek.

Zord Gábor László
2017. 06. 29. 9:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ismét repülhetnek a Magyar Honvédség Gripen vadászgépei, pontosabban a tizennégy tagú flotta átvizsgálásának előrehaladtával fokozatosan ismét repülni engedik a gépeit – tudtuk meg. Mint azt múlt pénteken megírtuk, az egyik vadászgéppel műszaki meghibásodás miatt majdnem baleset történt, amely kísértetiesen hasonlított a súlyos következményekkel járó 2015-ös incidenshez. A 41-es oldalszámú gép futóműve behúzás, illetve nyitás közben félúton megakadt, és egy ideig kérdéses volt, hogy sikerülhet-e vele a biztonságos leszállás, vagy ugyanúgy hasra kell szállni vele, mint annak idején a 30-as oldalszámúval. A futómű végül kiszabadult, és sikerült a gép, illetve a pilóta sérülése nélkül landolni a kecskeméti légibázison, viszont az ilyen esetekben megszokott eljárás szerint repülési tilalmat hirdettek a kivizsgálás idejére. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a svéd gyártóval együttműködésben az összes gépet átvizsgálják, hogy az eseményt előidéző alkatrészekben, fedélzeti rendszerekben nem találnak-e meghibásodást, s csak akkor engedik a gépeket repülni, miután ez megtörtént. Ez a munka hosszadalmas is lehet, így fokozatosan, egyik gépet a másik után minősítik ismét biztonságossá.

Mint megírtuk, a kecskeméti Gripeneknél a helyi beton felszállópálya okozta fokozott vibráció miatt az átlagosnál nagyobb a futómű-meghibásodások előfordulása. Ezt már a 2015-ös baleset előtt észlelték és jelentették a helyi szakemberek, de sem akkor, sem azóta nem történt ellenlépés az infrastrukturális hiányosság kiküszöbölésére. A megoldás a beton aszfalttal való burkolása lenne, erre talán az ad esélyt, hogy a bázisból – elsősorban a közeli Mercedes-Benz-gyár igényeinek megfelelve – a kormány kettős, civil-katonai hasznosítású repülőteret kíván fejleszteni.

Hasonlóképpen nem történt lépés a honvédség repülőeszközeit kiszolgáló műszaki állomány tekintetében mutatkozó negatív tendenciák kiküszöbölésre. Csökken a szakemberek átlagos tapasztalata, az elmúlt évek masszív elvándorlása után akadozik és gyengébb minőségű az utánpótlás.

A Gripenek ismételt üzembe állására azért is szükség van, mert részvételükkel számolnak az Oltalmazó kard (Saber Guardian) elnevezésű, nyári, amerikai vezetésű, nagy NATO-hadgyakorlaton, illetve ennek hazai leágazásain, a Bátor harcos és Fekete hattyú fedőnevű rendezvényen is. A legfontosabb, évek óta késő képességnövekedést, melynek nyomán a magyar Gripenek bombázásra is alkalmassá válhatnának, máig nem sikerült megvalósítani bürokratikus és műszaki okokból. A júniusra kiadott hajmáskéri lőtéri értesítő – melyben a környező lakosságot értesítik a katonai aktivitásról, zajhatásról – már írt a bombavetésről erre a hétre időzítve, de értesüléseink szerint ebből megint nem lesz semmi. Pedig az évente mintegy harmincmilliárd forintért lízingelt Gripeneknek ezt már tizenegy éve, Magyarországra érkezésükkor tudniuk kellett volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.