Ferenc pápa megítélése szinte működése első napjaitól vitákat vált ki a tradíciókhoz erősen ragaszkodó és a megújulást sürgető hívők körében is. Ezek a kérdések még a teológiában és a római katolikus egyház katekizmusában kevésbé elmélyült hívek, sőt a nem hívők, a világi sajtó érdeklődését is felkeltik. Erről árulkodik az is, hogy a témával foglalkozó írásokhoz kapcsolódó kommentfolyamokban rendszeresek az éles véleményütköztetések.
Ferenc pápa megítéléséről az egyházon belül is vita zajlik, és a törésvonalak egyre kevésbé maradnak rejtve. Ez év februárjában például a szentatya lemondását követelő plakátok jelentek meg Róma utcáin. A rövid szöveg a következőket tartalmazta, Ferenchez címezve a kérdést: „Hová lett az irgalmasságod, miután felügyelet alá helyeztél egyházi kongregációkat, eltávolítottál papokat, lefejezted a máltai lovagok rendjét és Szűz Mária ferenceseit, és tudomást se vettél bíborosokról?” Az ügyet megelőzte, hogy 2016 decemberében a pápa eltávolította székéből Matthew Festinget, a Szuverén Máltai Lovagrend nagymesterét, aki a híresztelések szerint az amerikai Raymond L. Burke bíborosnak, Ferenc pápa egyik legnagyobb ellenlábasának a szövetségese volt.
Márciusban a Párizsi Egyetemen konferenciát is rendeztek A pápa leváltása: Teológiai elvek, kánonjogi modellek, alkotmányos kihívások címmel. Azt vitatták meg, milyen jogi lehetőségei vannak egy pápa elmozdításának. A konferencián előadó két professzor, Nicolas Warembourg és Cyrille Dounot 2016 nyarán teológiai szempontból vizsgálta és kritizálta a pápa Amoris Laetitia, magyarul A szeretet öröme című, házasságról és családról szóló apostoli buzdítását. Az ezzel kapcsolatos kérdéseket 23 tudós írta alá, majd négy bíboros adta át a pápának még szeptemberben. Köztük volt a fentebb említett Raymond L. Burke is. Különösen az elváltak és újraházasodottak szentségben részesítésének kérdése körül támadt vita. A pápa ugyanis arról ír, hogy az elvált és polgárilag újraházasodott hívők, akik nem részesülhetnek egyes szentségekben, „nem érezhetik magukat kiközösítve az egyházból, integrálni kell őket a keresztény közösségekbe minden lehetséges módon az egyház élő tagjaiként”.