Több mint ötmillió, Euro 5 és részben Euro 6 szabvány szerint készült dízelmotoros autót hívnak vissza 2018 végéig a német autógyártók, hogy szoftverfrissítéssel javítsák a károsanyag-kibocsátási adataikat – jelentették be szerdán Berlinben, a szövetségi és tartományi kormányok, illetve az autóipari konszernek vezetőinek találkozója után.
Két évvel a Volkswagen dízelbotránya után még mindig nem nyugodtak le a kedélyek, hiszen kiderült – és független mérések is bizonyítják –, hogy a dízelmotorok többsége nem képes megfelelni a környezetvédelmi előírásoknak. Ráadásul a német történelem legnagyobb kartellbotránya is kibontakozóban van, és a benne részt vevő konszernek egyebek mellett pont a környezetvédelmi szabványok ügyében beszéltek össze.
Alexander Dobrindt környezetvédelmi miniszter bejelentése szerint az 5,3 millió dízelautó vezérlőszoftverét frissítik, ebben benne van az a 2,5 millió is, amelyeknek visszahívását a VW már korábban bejelentette. A Német Autóipari Szövetség (VDA) bejelentése szerint a frissítés 20-30 százalékkal mérsékli majd a leginkább problémás nitrogén-oxidok kibocsátását, ami szerintük legalább annyi előnnyel jár, mintha betiltanák ezeknek az autóknak a közlekedését.
A kritikusok szerint azonban mindez édeskevés, hiszen egyes modellek nitrogén-oxid-kibocsátása sokszorosan haladja meg a határértéket. A megoldás csak az lehetne, ha fizikailag is átépítenék a motorokat, elhelyezve bennük egy a nitrogén-oxidokat semlegesítő berendezést, ez azonban igen drága lenne, becslések szerint 1500 euró (közel 500 ezer forint) autónként.
Ehelyett a gyártók kedvezményes csereprogramokat ajánlanak. A BMW például 2000 euró (több mint 600 ezer forint) kedvezményt kínál, ha valaki lead egy Euro 4 szabványnak megfelelő vagy annál régebbi autót – ebből a VDA adatai szerint 6,5 millió fut Németországban –, és új, Euro 6 szabványnak megfelelő vagy elektromos hajtású kocsit vásárol. Hasonló akciókat hirdet az Opel és a Ford is.
Azért is igyekezni kell valamiféle megoldással, mert már ott lebeg az autógyártók és a tulajdonosok feje felett a dízelmotorok kitiltása egyes városokból. Arról még vita van, hogy alkotmányos lenne-e egy ilyen lépés, de július végén a stuttgarti közigazgatási bíróság már kimondta a egy környezetvédelmi szervezet keresetére, hogy szükség esetén – Stuttgart levegője meglehetősen szennyezett – korlátozható a dízelautók közlekedése.