Félmegoldással kezelnék a dízelbotrányt a német autógyárak

Ötmillió dízelkocsit hívnak vissza; a megoldás olyan drága lenne, hogy inkább kedvezményesen adnak új autókat.

Kovács Áron
2017. 08. 03. 7:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint ötmillió, Euro 5 és részben Euro 6 szabvány szerint készült dízelmotoros autót hívnak vissza 2018 végéig a német autógyártók, hogy szoftverfrissítéssel javítsák a károsanyag-kibocsátási adataikat – jelentették be szerdán Berlinben, a szövetségi és tartományi kormányok, illetve az autóipari konszernek vezetőinek találkozója után.

Két évvel a Volkswagen dízelbotránya után még mindig nem nyugodtak le a kedélyek, hiszen kiderült – és független mérések is bizonyítják –, hogy a dízelmotorok többsége nem képes megfelelni a környezetvédelmi előírásoknak. Ráadásul a német történelem legnagyobb kartellbotránya is kibontakozóban van, és a benne részt vevő konszernek egyebek mellett pont a környezetvédelmi szabványok ügyében beszéltek össze.

Alexander Dobrindt környezetvédelmi miniszter bejelentése szerint az 5,3 millió dízelautó vezérlőszoftverét frissítik, ebben benne van az a 2,5 millió is, amelyeknek visszahívását a VW már korábban bejelentette. A Német Autóipari Szövetség (VDA) bejelentése szerint a frissítés 20-30 százalékkal mérsékli majd a leginkább problémás nitrogén-oxidok kibocsátását, ami szerintük legalább annyi előnnyel jár, mintha betiltanák ezeknek az autóknak a közlekedését.

A kritikusok szerint azonban mindez édeskevés, hiszen egyes modellek nitrogén-oxid-kibocsátása sokszorosan haladja meg a határértéket. A megoldás csak az lehetne, ha fizikailag is átépítenék a motorokat, elhelyezve bennük egy a nitrogén-oxidokat semlegesítő berendezést, ez azonban igen drága lenne, becslések szerint 1500 euró (közel 500 ezer forint) autónként.

Ehelyett a gyártók kedvezményes csereprogramokat ajánlanak. A BMW például 2000 euró (több mint 600 ezer forint) kedvezményt kínál, ha valaki lead egy Euro 4 szabványnak megfelelő vagy annál régebbi autót – ebből a VDA adatai szerint 6,5 millió fut Németországban –, és új, Euro 6 szabványnak megfelelő vagy elektromos hajtású kocsit vásárol. Hasonló akciókat hirdet az Opel és a Ford is.

Azért is igyekezni kell valamiféle megoldással, mert már ott lebeg az autógyártók és a tulajdonosok feje felett a dízelmotorok kitiltása egyes városokból. Arról még vita van, hogy alkotmányos lenne-e egy ilyen lépés, de július végén a stuttgarti közigazgatási bíróság már kimondta a egy környezetvédelmi szervezet keresetére, hogy szükség esetén – Stuttgart levegője meglehetősen szennyezett – korlátozható a dízelautók közlekedése.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.