Hiába minden ígéret, még mindig erősen szennyeznek a dízelmotorok

Megtudhatja, mely típusok engednek a megengedettnél jóval több káros anyagot a levegőbe.

Kovács Áron
2017. 08. 02. 8:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két évvel a Volkswagen dízelbotránya után minden fogadkozás ellenére sem felel meg minden autó a környezetvédelmi előírásoknak. A Deutsche Umwelthilfe (DUH) német környezetvédelmi szervezet mérései szerint hetvenöt új, tehát már a botrány után gyártott, Euro 5 vagy Euro 6 szabványnak elvileg megfelelő modell többsége nem képes megfelelni a hatályos előírásoknak, nitrogén-oxidokból egyes esetekben a határérték sokszorosát eregetik a levegőbe.

Az adatokból – a teljes lista itt elérhető – az derül ki, hogy a leginkább környezetszennyező autó az Audi A8 L 4.2 TDI, amely kilométerenként 1422 milligramm nitrogén-oxidot bocsát ki, ami a 80 milligrammos határérték 17,8-szerese. A második helyen az egyik legújabb modell, a 2016 második felében bevezetett Volvo S90 4D áll, amely kilométerenként 1076 milligramm nitrogén-oxidot bocsát ki, több mint 13-szorosan túllépve a határértéket. A feketelistán szerepel még a Fiat 500X 2.0, a Renault Captur 1.5 dCi, a Land Rover Discovery Sport HSE TD4, a Mercedes-Benz B 180d, az Opel Zafira Tourer 1.6 CDTI és a Volkswagen Golf 1.6 TDI.

Axel Friedrich, a DUH vizsgálatának vezetője azt nyilatkozta: a lista megmutatja, hogy a határérték-túllépés tömeges és drámai mértékű, és ez elfogadhatatlan. A vizsgált hetvenöt modellből mindössze négy volt képes tartani a tesztek során a 80 milligrammos nitrogén-oxid-határértéket, mind német gyártmányú: az Audi A5 2.0 TDI, a Mercedes-Benz E 200d az új OM 654 motorral, az Audi Q3 2.0 TDI quattro és a Volkswagen Sharan 2.0 TDI.

Az eredményeket épp szerdán publikálta a Bild, a legnépszerűbb német bulvárlap, amikor Berlinben összeülnek a szövetségi és tartományi vezetők a nagy autógyártók képviselőivel – akik a dízelbotrány után most a német történelem legnagyobb kartellbotrányában érintettek –, hogy megbeszéljék, hogyan lehetne csökkenteni a gépkocsik károsanyag-kibocsátását. A politikai nyomás hatalmas a konszerneken, hiszen az egész német ipar hitelessége a tét, de egyelőre a gyártók csak odáig jutottak, hogy szoftverfrissítésekkel javítanának a kibocsátási adatokon.

Michael Müller, Berlin szociáldemokrata polgármestere szerint ez már kevés, a járművek fizikai átalakítására is szükség van, ez az egyetlen módja annak, hogy elkerüljék a dízelüzemű autók kitiltását bizonyos városi területekről. Alexander Dobrindt közlekedési miniszter szerint a régebbi gépkocsikat is át kellene alakítani, de ennek költségét semmiképp nem viselhetik a tulajdonosok. Horst Seehofer bajor és Stephan Weil alsó-szászországi miniszterelnök szerint anyagilag, például adókedvezményekkel kellene ösztönözni, hogy az emberek lecseréljék régebbi dízelautóikat újabb, tisztább modellekre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.