Így tette magát nevetségessé Lánczi Tamás

A Századvég vezető elemzője lopással gyanúsítja Martin Schulzot, de ezen logika alapján a Fidesz is lopott.

Földi Bence
2017. 09. 19. 16:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Es ist Zeit für mehr Gerechtigkeit”, azaz „Itt az ideje a nagyobb igazságosságnak” – ez Martin Schulz és az általa vezetett német szocdemek (SPD) választási programjának a címe és a kampányszlogenje. A választási plakátokra az Es ist Zeit felirat nagyobb betűkkel került fel, így Lánczi Tamás, a Századvég Politikai Elemzések Központja igazgatója le is vonta a következtetését:

„Két orbánozás között még Herr Schulz is szívesen lop a Fidesztől. Most éppen szlogent.”

A Századvég vezető elemzője úgy véli, hogy a Fidesz 2010-es kampányszlogenjének „használata” azt jelzi, az SPD nála sikeresebbtől tanul. Lánczi – aki több mint egy hónappal a szocdem kampány beindulása után szúrta ki „a lopást” – reméli, hogy Schulz „a migrációs politikánkat is másolni fogja”, már ha kormányra kerül, ami nem túl valószínű.

De vajon tényleg Orbánéktól lopta az SPD a kampányszlogenjét? Nos, erre kicsi az esély, némi Google-keresés után megtapasztalhatta volna Lánczi Tamás is, hogy a roppant egyszerű szlogen korábban is felbukkant már politikai kampányokban. 2011-ben például Mecklenburg–Elő-Pomerániában került a plakátokra az „Itt az idő! A második fordulóban is Zöldek!” felirat. Ha már lopással gyanúsítja valaki Schulzékat, sokkal valószínűbb, hogy a német Zöldek regionális kampányából nyúlták a mondatot, de ennél is esélyesebb, hogy a saját fejükből pattant ki.

Ugyanis megtörtént már ez jóval korábban, még a 2010-es Fidesz-kampány előtt is. Íme, két ismertebb eset. „Itt az idő, hogy megváltoztassuk Amerikát” – ez például Bill Clinton 1992-es amerikai elnökválasztási kampányának egyik szlogenje volt. A New York-i demokrata jelöltállító gyűlésen, 1992. július 16-án elmondott beszédében is elhangzott, egy ilyen mondat részeként: „Most, hogy megváltoztattuk a világot, itt az idő, hogy megváltoztassuk Amerikát.” Mind közül a legismertebb az „Itt az idő!” 1972-es előfordulása. Akkor az Ausztrál Munkáspárt írta fel a plakátjára – miután már 23 éve kormányoztak a konzervatívok –, és meg is nyerték a voksolást részben az alábbi kampányfilmnek köszönhetően. Itt az ausztrál ABC elemezte hosszasan, miért működött a kampány.

A ’72-es ausztrál kampányra már 2010-ben, a Fidesz szlogenjének megjelenésekor utaltak a hazai sajtóban is, a Hetekben például ezt írták: „Nem feltételezzük, hogy a Fidesz Ausztráliából importálta ezt a szlogent, noha Orbánék nyilvánvalóan szeretik a nemzetközi, bevált tételmondatokat használni.”

A legkézenfekvőbb értelmezése ennek a szlogennek, hogy a változás ideje érkezett el,

ahogy Clinton, úgy más is belefűzte e szót a mondatba. 2007-ben például a brit konzervatívok rukkoltak elő az „Itt az idő a változásra” feliratú online reklámokkal. Egy évvel korábban, 2006-ban a francia szocialista Ségolène Royal ugyanezt a szöveget tetette a saját plakátjaira.

Náluk azonban jóval korábban, már 1949-ben is felbukkant ez a mondat.

1949-ben a Robert Menzies vezette ausztrál Liberális Párt – amely egyébként inkább konzervatív, de ezzel nem akarom összezavarni Lánczit – kampánya is használta. Mint láttuk, Menziesék győzelme után 23 évvel, 1972-ben „Itt az idő” szlogennel vágott vissza és nyert az addigi ellenzék, azaz két kormányváltást is ugyanezzel a mondattal sikerült végrehajtani.

Pár perces Google-kereséssel ez a legkorábbi előfordulási időpontja az „Itt az idő!”-nek. Ha Lánczi Tamás legközelebb szeretné beoltani Martin Schulzot úgy, hogy ő maga ne égjen be, talán érdemes lehet használni a keresőt. Így rátalálhat például erre a cikkre is, amelynek szerzője arról értekezik, miért nem jó szlogen a fenti mondat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.