Senkit nem akart megsérteni a Lidl, ám hatalmas botrányt kavart

Az internet népének haragjával kell szembenéznie annak a multinak, amelyik vallási jelképet piszkál. A csehek bepörögtek.

Kuthi Áron
2017. 09. 06. 6:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Határokon átívelő döbbenetet váltott ki, hogy a német Lidl áruházlánc eltüntette a keresztet az általa forgalmazott görög specialitás, a muszaka csomagolásán látható templomról. A botrányt a belga RTL hírműsora, illetve egy, a riporterüknek nyilatkozó vásárló váltotta ki augusztus legvégén, és a hír gyorsan bejárta az internetet, egyre-másra születnek az áruházat elítélő vélemények. A közösségi hálóra feltöltött képekből kiderült, hogy a kereskedelmi lánc nemcsak a padlizsános ínyencfalatot, a muszakát, hanem az Eridanous termékcsaládba tartozó számos, a görög konyhából jól ismert cikkéről is levette a keresztet. Számos más termék mellett az olívaolaj, az olívabogyó, a dzadziki, a karamellizált mandula, a pisztácia is a keresztény jelkép nélkül maradt. A Feltámadás- (Anasztaszisz-) templom rendkívül népszerű turisztikai látványosság Szantorini szigetén, felkapott a házasságkötést szervező cégek körében is, tehát könnyen azonosítható volt, hogy a Lidl melyik görög nevezetességet alakította át a világnézeti semlegesség jegyében.

A beavatkozás azért rendkívül kínos, mert a Németországban, Belgiumban, Nagy-Britanniában, Csehországban is forgalmazott termékcsaládot az eredeti görög termék felirat alatt reklámozta a Lidl, ám a képpel éppen a görögök – nem mellesleg a keresztények – önérzetébe sikerült belegázolni, és az eredetiség mibenléte is merőben új dimenzióba került.

Az otromba, utólagos grafikai beavatkozást a multicég a jelek szerint helybenhagyta, a brit Lidl közleményében – amely művészi munkának nevezte a retusálást – csak sajnálkozásra futotta. Egyben megígérték, hogy a jövőbeli csomagolásaik tervezésénél figyelembe fogják venni a visszajelzéseket. A botrány híre eljutott az óceánon túlra is, a görög diaszpórának szóló, angol nyelvű ausztrál Neosz Koszmosz hírportál általánosságban azt javasolja a cégeknek, hogy ha el akarják kerülni a balhét, és terméküket Görögországgal akarják népszerűsíteni, egyszerűen hagyják ki a kérdésből a vallást, és válasszanak a rengeteg más görög nevezetesség közül.

Csehországban máris politikai magasságokba küzdötte fel magát az ügy, és a prágai püspök, Dominik Duka is állást foglalt, támogatásáról biztosítva a prágai görög nagykövetet. Marian Jurecka kereszténydemokrata mezőgazdasági miniszter közvetetten bojkottra szólította fel az embereket. Egy kicsi, antiglobalista-patrióta párt aktivistája, Jirí Vítek pedig olyan fotókat posztolt saját Facebook-oldalára, amelyen sárga színű szigetelőszalagból ragasztott méretes keresztek díszítenek egy feltehetőleg prágai Lidl üzlet bejáratát. Azt nem részletezte, hogy az ellenakcióért ki a felelős. 

Az MTI beszámolója szerint hétfőn a morvaországi Olmützben lévő egyik Lidl üzletbe egy férfi kezében egy nagy görög keresztet tartva, papi ruhában tért be. A szupermarket vezetője hívta a rendőrséget, de közbeavatkozásra nem volt szükség, a férfi idővel kivonult az üzletből. Az üzletvezető szerint a férfi megjelenésével félelmet keltett a vásárolókban, azzal zaklatta őket, hogy megáldotta a termékeket. A férfi később Facebook-oldalán kifejtette: zokon vette, hogy a szupermarket törölte reklámfotóin a kereszteket Szantorini jellegzetes ortodox templomainak tetejéről.

A gasztronómiai hagyományokból kultúrától függetlenül nagy munka volna gyökerestül kiirtani a vallási vonatkozásokat, a kereskedelmi láncok mégis időről időre megpróbálkoznak azzal, hogy egy-egy régi elnevezést újramarketingeljenek. Idén tavasszal a 190 éves múltra visszatekintő, brit alapítású, a New York-i tőzsdén jegyzett csokoládéóriás, a Cadbury nevezte át a britek által szinte nemzeti sportként űzött húsvétitojás-keresést, így lett nagy brit tojáskeresés az akció neve, amelyben kastélyparkokban, vadasparkokban a húsvét szótól megfosztott terméknevű csokitojásokat lehetett keresni a nagy cég szponzorálásában. A csokigyár itt nem volt szívbajos, azt nyilatkozta, a lépéssel a nem keresztények felé akartak nyitni, hitre való megkülönböztetés nélkül híva nassolásra az embereket. A tojásgate akkor annyira felizzította a közbeszédet, hogy még Theresa May kormányfő is kénytelen volt állást foglalni, ő nevetségesnek nevezte a húsvét szó eltávolítását. 

Hasonló vita osztja meg az új-zélandiakat. Az angolszász világban ismert, csokoládéval vagy lekvárral töltött keresztes cipót például évszázadok óta nagypéntekre sütik, hogy Krisztus szenvedésére emlékeztessen, illetve betegeknek is javallott volt belőle enni, hogy meggyógyulhassanak. Viszont a szigetországban újra és újra előkerül a vita, hogy ezt a finomságot csak böjti időben vagy egész évben lehet-e sütni, vagy ha nem a böjtben kerül a polcokra, lehet-e keresztes cipónak hívni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.