A San Juan nevű járműről utoljára november 15-én érkezett hír, és szakértők azt mondták, hogy egy hétre, legfeljebb tíz napra van készlete levegőből. A személyzet túléléséhez fűzött reményeket nagyrészt szertefoszlatták azok a jelentések, melyek szerint víz alatti robbanást észleltek abban a térségben, ahonnan utoljára jelentkeztek be.
Több mint kétszer annyi nap telt el, mint amennyi ideig reményt lehetett fűzni a tengerészek megmentéséhez – mondta a szóvivő. Közölte ugyanakkor, hogy folytatják a tengeralattjáró felkutatását célzó műveletet, amelyhez külföldi segítséget is igénybe vesznek. A moszkvai védelmi minisztérium pénteken bejelentette, hogy az orosz haditengerészet mentőcsapata is a térségbe indult az Islas Malvinas argentin hadihajó fedélzetén, hogy részt vegyen az eltűnt tengeralattjáró utáni kutatásban.
A San Juan eltűnése előtt a kapitány az egyik akkumulátorkamrában keletkezett elektromos problémáról számolt be, és ezt követően kapott parancsot arra, hogy térjen vissza a fővárostól 400 kilométerre délre lévő Mar del Plata-i támaszpontjára.
A haderőnem szóvivője, Enrique Balbi hétfőn újságíróknak elárulta: a kapitány akkor arról számolt be, hogy víz ömlött be a hajó légszívóján keresztül, miközben éppen zajlott az akkumulátorok töltése. A víz a szellőztetőrendszeren keresztül folyt be a hajóorrba, az ott lévő egyik akkumulátorrekeszbe, ahol a csatlakozókon rövidzárlatot és tüzet okozott, de azt eloltották. Hogy később mi történt, azt még nem tudni.
A szóvivő közölte, hogy közel másfél millió négyzetmérföld óceánfeneket kutattak át radarral, de nem találták nyomát a tengeralattjárónak. A sikertelen mentésben huszonnyolc hajó, kilenc repülőgép és négyezer ember vett részt tizennyolc országból – írja az MTI.
Marta Yánez bíró, aki a San Juan eltűnésének körülményeit vizsgálja, múlt héten azt mondta, hogy valamiféle „bizalmas jellegű ügynek” a kellős közepébe került. Nem zárta ki, hogy a tengeralattjáró – mivel a haditengerészet feladata védelmezni Argentína területi épségét – esetleg valóban bizalmas jellegű feladatot látott el.
Ezzel szemben a dél-amerikai ország haditengerészetének szóvivője kijelentette: semmiféle titkos vagy egyéb különleges küldetést nem hajtott végre a San Juan. Hozzátette, semmi jel nem utal arra, hogy bármiféle agresszió történt volna.
A német gyártmányú tengeralattjáró – amelyet 1985-ben állítottak hadrendbe Argentínában, s amelyet néhány évvel ezelőtt újítottak fel – november 13-án indult el az ország egyik legdélibb pontjáról, Ushuaiából saját támaszpontja, a fővárostól 400 kilométerre délre fekvő Mar del Plata felé a fedélzetén negyvennégy tengerésszel. Utoljára két nappal később a Szent György-öböl térségéből, az argentin partoktól 432 kilométerre jelentkezett be, onnantól kezdve semmit nem lehet tudni róla.