Mindig hálás dolog, ha a szerzőt kevésbé köti a valóság. Különösen így van ez az előrejelző jellegű cikkek esetében. Igyekszünk persze nem nagyon elereszteni a fantáziánkat és lehetőleg minél inkább a tényekből kiindulva felmérni, hogy milyen év köszönthet a világra 2018-ban.
Kezdjük kontinensünkkel. Míg 2017-ben egy sor fontos uniós tagállamban – Franciaországban, Hollandiában, Ausztriában, Németországban – volt nagy téttel bíró parlamenti és elnökválasztás, idén „csak” egy tűnik ilyennek. Májusban Olaszországban járulnak az urnákhoz, megválasztandó a második világháború óta 65. kormányt. Ezt a voksolást is lehet a sorsdöntő kategóriába sorolni, mivel jelenleg komoly esély van arra, hogy az európai uniós tagságot minimum felülvizsgáló Öt Csillag Mozgalom szerezheti meg a szavazatok többségét. Igaz, amennyiben abszolút többségük nem lesz – erre csak elhanyagolható esély van, bár felmerült a koalíció lehetősége –, nem akad majd párt, amely összeállna velük, így kinéz egy jó kis kormányválság, amelyben persze az olaszoknak komoly rutinjuk van. A jelenlegi kormányfő, Paolo Gentiloni balközép Demokrata Pártja ugyanakkor megpróbálhat összeeszkábálni egy pártszövetséget. Olaszországban a gond már rég nem politikai, hanem még mindig az, hogy rengeteg bank küzd rossz hitelekkel, a lakosság eladósodottsága óriási, nem csökken a munkanélküliség, és egyelőre megoldatlan a Líbiából érkező migránsok helyzete is. Ezek mind bizonytalansági tényezőt jelentenek és érzékenyen hathatnak az Európai Unióra és az eurózónára is.
Különösen, hogy az EU-nak az év végén még a minimumelvárásokat sem sikerült hoznia: a decemberi csúcstalálkozóra úgy gyűltek össze az unió és a 28 tagállam vezetői, hogy legalább valamilyen elvi egységet fel tudnak majd mutatni a menekültkérdésben. Ehhez képest csak még jobban kiütköztek az ellentétek a letelepítési kvótát erőltető és az azt elutasító országok között. Ráadásul Donald Tusk váratlan „pálfordulása” – immár ő is a kvóták ejtését javasolta – nemcsak Jean-Claude Junckert és Angela Merkelt döbbentette meg, de az uniós intézmények közötti megosztottságot is nyilvánvalóvá tette. A német kancellár ismét arról beszélt, hogy a szolidaritás nem merülhet ki a külső határok védelmében, a már meglévő menekülthelyzet kezeléséből is mindenkinek ki kell vennie a részét. A szlovák Robert Fico erre csak annyit mondott, hogy „az EU-ba jönni nem alapvető emberi jog”, és a külső határ védelme igenis van olyan fontos, mint a migránsok elosztása, Mark Rutte holland kormányfő pedig egyszerűen csak „szégyentelennek” nevezte a kvótát elutasítókat. A brüsszeli Politico című lap értékelése szerint rég volt ennyire nyilvánvaló az unión belül a kelet–nyugati megosztottság, amelynek hosszabb távú következményei is lehetnek. Ha ez tartóssá válik, az nagy hatással lehet az EU jövőjére is. Ha a magát – kissé önhatalmúlag – az EU „reformtengelyévé” kinevezett Merkel–Macron-páros úgy érzi, a „keletiek” inkább terhet jelentenek, mint együttműködő partnert, az a kétsebességes Európára vonatkozó elképzelések kidolgozására sarkallhatja őket.