Több óriási olajfolt is maradt az iráni tartályhajó balesetének helyszínén

Egyelőre nem tudták felmérni, mekkora károkat fog okozni mindez a tenger élővilágában.

MN
2018. 01. 16. 6:52
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több nagy kiterjedésű olajfolt is keletkezett a Kelet-kínai-tengeren, azon a helyen, ahol elsüllyedt az iráni tartályhajó. A szennyezés egyre nő, de egyelőre nem tudták pontosan felmérni, hogy mekkora károkat fog okozni a tenger élővilágában – írja az MTI.

Keddi hírügynökségi jelentések hivatkoznak a kínai hatóságok beszámolójára, amely szerint a katasztrófa helyszínétől délnyugatra találtak egy 15 kilométeres olajfoltot, illetve tőle keletre még egyet, amely 18 kilométer hosszú. Mintegy 530 kilométerre vannak Sanghajtól és 310 kilométerre a japán Naha városától.

Az egy nappal korábban megjelent hírek még csak egy nagy olajfolt keletkezéséről szóltak. Két hajó és egy repülőgép tartja megfigyelés alatt a helyzetet.

A 136 ezer tonna rendkívül könnyű olajat (gázkondenzátumot) szállító, panamai zászló alatt hajózó, Szancsi nevű iráni tartályhajó január 6-án borult lángba, miután összeütközött egy kínai hajóval Sanghajtól körülbelül 300 kilométerre keletre. A tartályhajó egy hétre rá, vasárnap süllyedt el. A baleset oka továbbra sem ismert, de jelentések szerint megtalálták a tankerhajó adatrögzítő berendezését, amely elemzése magyarázattal szolgálhat.

A hajón 32 ember volt, 30 iráni és két bangladesi. Eddig hármuk holtteste került elő, a többiek eltűntek. Az iráni mentőegységek szóvivője vasárnap azt közölte: nincs esély arra, hogy túlélőt találjanak. 

A másik teherhajó – a Hongkongban bejegyzett CF-Crystal – 21 fős kínai legénységét sikeresen kimentették.

A gázkondenzátum – amelyet az olajiparban könnyű olajnak is neveznek – egy része továbbra is ég a tengeren. Rendkívül mérgező és gyorsan égő anyagról van szó, amely ha a vízben marad, komoly károkat okozhat az élővilágban. A Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet arra hívja fel a figyelmet, hogy a kondenzátum nagy része elég, nem hagyva maga után az olajszennyezésekre jellemző fekete foltot a víz felszínén, de amely nem ég el, azt nehéz lesz elválasztani a víztől, mert vékony, színtelen, és a vízben részben oldódó anyagról van szó.

Hétfőn is sűrű füst gomolygott a katasztrófa helyszínén. Szakértők szerint az élővilágban nagyobb kárt okoz az elégő olajnál az, hogy a hajó elsüllyedése miatt feltehetőleg a hajótestben maradt olajon kívül a rendkívül mérgező üzemanyag is a tengerbe kerül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.