A szicíliai Messina kikötőjében tette kedden partra a fedélzetén lévő mintegy 182 bevándorlót az Ocean Viking. Az SOS Mediterranée és a szintén francia Orvosok Határok Nélkül elnevezésű, nem kormányzati szervezetek (NGO-k) közös hajója most először köthetett ki olasz partoknál azóta, hogy kipenderítették a római kormányból Matteo Salvinit, az előző, jobboldali belügyminisztert. Ugyanez a hajó szállított egyébként tíz napja 82 migránst Lampedusára a nemrég baloldali fordulatot vett római kormány engedélyével. Akkor azonban még nem köthetett ki, hanem az új főbelügyér, Luciana Lamorgese utasítására az olasz parti őrség szállította az embereket a szigetre.
A hétfőn négy uniós tagállam által Máltán tető alá hozott és a migránsok – egyelőre – önkéntes szétosztási mechanizmusáról határozó megállapodás értelmében ugyanakkor a baloldali Demokrata Párt és az Öt Csillag Mozgalom kormánykoalíciójának nem volt oka, hogy habozzon a kikötők újbóli megnyitását illetően. Az Ocean Viking fedélzetén lévő bevándorlókat ugyanis még a hajó partra szállása előtt szétosztotta egymás között a kvótarendszer felélesztésén leginkább dolgozó Franciaország, Németország, más tagállamok bevonásával. Salvini árulásnak és inváziónak nevezte a Giuseppe Conte vezette kormány migrációs döntéseit, a Liga vezetője szerint ugyanis az alku egyetlen következménye, hogy „a Földközi-tenger ismét tele lesz NGO-hajókkal”. Eközben az unió határ- és partvédelmi ügynöksége, a Frontex friss jelentése arról számol be: az olasz és a francia hatóságok egy július végétől szeptember közepéig tartó akció során az egyre fogyatkozó területtel rendelkező Iszlám Állam mintegy tucatnyi korábbi harcosát azonosították a Földközi-tengeren keresztül Olaszországba vezető migrációs útvonalon.
Conte a New York-i ENSZ-közgyűlésről nyilatkozva Lamorgese sikereként igyekszik beállítani a máltai megállapodást, amellyel szerinte fordulóponthoz ért a migrációs válaszra adott uniós válasz. Az Il Giornale ugyanakkor megjegyzi: az alkuval Olaszország járt a legrosszabbul, hiszen a civil hajóknak ismét szabad bejárásuk van az olasz kikötőkbe, Róma pedig hiába kommunikálja sikerként, hogy a szerződés szerint más országok kikötői is megnyitják majd a kapuikat az NGO-hajók előtt. A „kikötők közötti rotáció” ugyanis önkéntes alapú, az Ocean Viking pedig tegnap sem a franciaországi Marseille-ben kötött például ki, hanem Szicílián. Azt egyébként Luigi Di Maio külügyminiszter is elismerte, hogy a máltai alkut illetően nem tanácsos lelkesedni, meglátása szerint ugyanis, „ha elkezdjük azt mondani, akárki érkezik is Olaszországba, más európai országokba fogják szétosztani, azzal azt kockáztatjuk, hogy még többen kelnek útra”. Matteo Renzi ennél sokkal jobban örült az alkunak. Mint a baloldali exkormányfő fogalmazott, meg kell büntetni azokat az EU-tagállamokat, amelyek nem működnek közre a migránselosztásban, hiszen „képtelenség Orbánt Olaszország pénzével fizetni”.