Tapasztalt pilóta a Magyar Nemzetnek: Másodpercek alatt történt a katasztrófa, a személyzet tehetetlen volt

Amikor a pilóták észlelték a problémát és beszóltak a rádión, körülbelül 15 másodperccel volt azelőtt, hogy lezuhantak. Ők akkor már tudták, hogy nagyon nagy a baj – mondta el lapunknak Sebestyén Tamás, a Magyar Honvédség kötelékében is szolgált volt harci helikopterpilóta, aki jelenleg Boeing–747-kapitány.

2025. 06. 12. 20:45
Fotó: SAM PANTHAKY Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Minden pilóta nagyon-nagyon ódzkodik attól – még ha látja is, hogy mi történt –, hogy elhamarkodott következtetéseket vonjon le – mondta lapunknak Sebestyén Tamás, a Magyar Honvédség kötelékében is szolgált volt harci helikopterpilóta, aki jelenleg Boeing–747-kapitány. A tapasztalt pilótát az indiai repülőgép-szerencsétlenségről kérdeztük. 

Air India
Mentőmunkálatok az Air India járatának katasztrófája után
Fotó: AFP

Ahogy arról lapunk is beszámolt, csütörtökön délután az Air India Londonba tartó járata percekkel a felszállás után lezuhant. A fedélzeten 242 ember tartózkodott, köztük 53 brit állampolgár. A baleset oka egyelőre ismeretlen, de a nyomozás már elkezdődött, a brit és amerikai hatóságok is segítséget ajánlottak. 

Délután a mentőcsapatok bejelentették, hogy a romok alatt életben találták a gép egyik utasát.

Sebestyén Tamás lapunknak elmondta, hogy bár sejteni lehet, hogy mi történt, a pilóták nem nagyon mernek ilyenkor állást foglalni, nem szabad elhamarkodott következtetéseket levonni. 

Ráadásul amikor valaki ott ül a pilótafülkében, és egy különleges helyzet vagy vészhelyzet adódik, akkor beszűkül a tudata. Stresszhelyzetben egészen más döntéseket hoz az ember, mintha percei vannak átgondolni azt, hogy mit tenne

– fogalmazott Sebestyén Tamás. 

A pilóta szerint ebben az esetben egy viszonylag tapasztalt pilótáról, egy kevésbé tapasztalt első tisztről és feltehetően felkészült személyzetről van szó. Maga a repülőgép pedig egy nagyon korszerű, rendkívül megbízható gép, tehát nem arról van szó, hogy valamilyen konstrukciós problémája merült fel a repülőnek és ezért zuhant le. – Biztos, hogy nem – hangsúlyozta Sebestyén Tamás. 

A kapitány arról is beszélt, hogy az tudható, hogy az Air India járata rövid pályáról szállt fel, egy 1900 méteres pályáról, ami egy ilyen repülőgépnek teljes terheléssel – mivel londoni járatról van szó, így szinte tele volt üzemanyaggal, és utasokkal is – rövid, de a tűréshatáron belül van. 

 

– Látszik, hogy a repülőgépnek a tolóerejével lehetett valami probléma, egyszerűen tolóerőt vesztett vagy nem volt elég ahhoz, hogy a gépet a levegőben tartsa, ezért kezdett el süllyedni, és ezért zuhant le. Itt most történhetett az, hogy elvesztette esetleg az egyik hajtóművét, vagy akár mind a kettőt, történhetett az, hogy madárra ütközött. Sok minden benne van a képen – fejtette ki Sebestyén Tamás. 

A kapitány kitért arra is, mit tehet egy ilyen vészhelyzetben a járat személyzete, a légiutas-kísérők, és mit tehetnek az utasok. 

Egy ilyen helyzetben másodpercek alatt történnek az események, ott már csak másodpercek vannak vissza, ott egy utas vagy bárki, akár egy pilóta vagy egy légiutas-kísérő sem tud semmit tenni

– fogalmazott. 

Amikor a pilóták észlelték a problémát, és beszóltak a rádión, körülbelül 15 másodperccel volt azelőtt, hogy lezuhantak. Ők akkor már tudták, hogy nagyon nagy baj van, de ez a 15 másodperc ilyenkor már nagyon gyorsan lepörög. Nem volt idejük arra, hogy bárkivel kommunikáljanak, hogy az utasokat figyelmeztessék vagy szóljanak a légiutas-kísérőknek. Ekkor a pilóták még próbálhatták megoldani a problémát, de már nem volt esélyük semmire

– fogalmazott lapunknak Sebestyén Tamás. 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.