Megrázó szimulációs videón az Air India gépének utolsó percei

Alig egy perccel a felszállás után a pilóták elveszítették az irányítást, az Ahmedábádból Londonba tartó repülő pedig lezuhant. Ezt a drámai pillanatot eleveníti fel az a számítógépes szimuláció, amely az Air India AI171-es járatának utolsó másodperceit rekonstruálja.

2025. 06. 18. 12:49
Air India gépének tragédiája számítógépes szimuláción Forrás: YouTube
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Wall Street Journal birtokába került hivatalos szimulációs felvételek és repülési adatok alapján részletesen rekonstruálható az a tragikus eseménysor, amely az Air India AI171-es járatának katasztrófájához vezetett. A baleset az indiai Ahmedábád közelében történt, és 242 ember életét követelte – írja a The Wall Street Journal.

Air India AI171-es járata (Fotó: DIBYANGSHU SARKAR / AFP)
Air India AI171-es járata (Fotó: DIBYANGSHU SARKAR / AFP)

A járat egy Boeing 787 Dreamliner típusú repülőgép volt, amely London Gatwick repülőterére tartott. Már a felszállás után néhány másodperccel műszaki problémák léptek fel. A pilóták azonnal jelezték, hogy a hajtómű nem biztosít elegendő tolóerőt, amit vészjelzésük is megerősített. Ez volt az utolsó rádiókapcsolat a repülőgéppel.

A szimulációk szerint a gép ekkor már veszített sebességéből, nem tudta tartani a magasságát, és hamarosan irányíthatatlanná vált. Az egyik hajtómű hibája után a második is leállhatott, a gép orra előrebukott, majd meredek szögben a földbe csapódott.

Air India vizsgálata és a technikai háttér 

A vizsgálatot vezető szakértők szerint a probléma forrása az elektromos rendszer lehetett, amely hatással van mind a hajtóművek, mind a repülésirányítás működésére. A Boeing 787-es típus „more-electric” elrendezésű rendszere korábban is okozott kisebb technikai problémákat, de ez az első olyan eset, amikor egy teljes gépvesztés ezzel a típussal hozható összefüggésbe.

A számítógépes szimuláció, amely a repülési adatok és a profilok alapján készült, pontos képet ad arról, mennyire szűk mozgástérrel rendelkeztek a pilóták, és milyen gyorsan vált kritikussá a helyzet.

Feketedobozok és újabb információk 

A fedélzeti hangrögzítőt és a repülési adatokat tartalmazó feketedobozt már megtalálták, és az adatok elemzése jelenleg is tart. A rendelkezésre álló előzetes információk alapján valószínűsíthető, hogy a tragédiát egy összetett rendszerhiba okozta.

A The Guardian tudósítása szerint egyes elemzők úgy vélik, a videofelvételeken az is látható, hogy 

a gép felszálláskor nem nyitotta ki a szárnyain található fékszárnyakat. 

Ezek a mozgatható panelek segítik a felhajtóerő kialakulását, különösen a felszállás és leszállás során – azokban a fázisokban, amikor a legtöbb légiközlekedési baleset történik. A fékszárnyak megfelelő működése ezért kiemelten fontos a repülésbiztonság szempontjából.

Borítókép: Az Air India gépének tragédiája számítógépes szimuláción (Forrás: YoutTube-videó képkivágás)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.