Új információkat adtak a lezuhant indiai gép hajtóműveiről

Továbbra is rengeteg a találgatás az AI171-es járat katasztrófájával kapcsolatban. A nyomozás középpontjában most az indiai repülőgép hajtóművei állnak, de a rendelkezésre álló adatok szerint egyik sem utalt közelgő meghibásodásra.

2025. 06. 19. 21:33
Az Air India gépének roncsa Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A lezuhant Air India-járat egyik hajtóműve vadonatúj volt, a másik pedig csak decemberben lett volna esedékes karbantartásra, közölte az indiai Times Now televíziónak adott interjúban N. Chandrasekaran, az Air India anyavállalatának, a Tata Sonsnak az elnöke. Mint mondta: „A jobb oldali hajtómű új volt, 2025 márciusában cseréltük, a bal oldali pedig 2023-ban esett át az utolsó szervizen.”

Nem volt baj az Air India gépének hajtóműveivel
Nem volt baj az Air India gépének hajtóműveivel. Fotó:  AFP

Nem volt baj az Air India gépének hajtóműveivel

A Londonba tartó Boeing 787-8 Dreamliner alig egy perccel a felszállás után zuhant le Ahmedabad közelében, a fedélzeten lévő utasok közül mindössze egy élte túl a tragédiát. A hatóságok most a feketedobozok adatait és a roncsokat elemzik, hogy rekonstruálni tudják a baleset utolsó pillanatait. A légitársaság vezetője hangsúlyozta, hogy semmi nem utalt korábban arra, hogy műszaki probléma lett volna a géppel.

Szakértők rámutattak, hogy a hajtóművek állapota nem feltétlenül arányos a korukkal. A repülőgép Genx–1B típusú hajtóművei digitális vezérlésű rendszerrel (FADEC) vannak felszerelve, amely valós időben monitorozza a működést. A szervizelési igényt ezek az adatok és az időszakos fizikai ellenőrzések határozzák meg, nem egy előre rögzített naptár. Ugyanakkor vannak olyan belső alkatrészek – az úgynevezett „élettartam-korlátozott részek” –, amelyek meghatározott számú repülés után cserére szorulnak.

Lépett az Air India

A tragédia nyomán az Air India bejelentette, hogy ideiglenesen 15 százalékkal csökkenti nemzetközi járatainak számát július közepéig. A döntést a légitársaság „összetett körülményekkel” indokolta, amelyek között szerepelnek a fokozott biztonsági ellenőrzések, a személyzet és a földi kiszolgálók óvatosságának növekedése, valamint a Közel-Kelet feszült helyzete. A vállalat közölte azt is, hogy 33 darab Boeing 787-8 és 787-9 típusú Dreamliner repülőgépe közül 26-ot már átvizsgáltak, és mindegyiket repülésre alkalmasnak találták. A fennmaradó Dreamlinereket, valamint a Boeing 777-es flottát a következő napokban vetik alá kiterjesztett biztonsági vizsgálatoknak. Az indiai polgári légügyi hatóság (DGCA) szintén elrendelte a teljes 787-es flotta átfogó ellenőrzését megelőző óvintézkedésként.

Borítókép: Az Air India gépének roncsa (Fotó: AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.