Szexkampány az oka a dán baby boomnak?

Egyre több gyermek jön világra Dániában, amihez közük lehet a szokatlan hirdetéseknek is.

Lakner Dávid
2016. 06. 08. 2:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A dánok megtették anyu kedvéért: minden jel arra mutat, hogy hatott az a tavalyi, Tedd meg anyu kedvéért címmel hozott szexkampány Dániában, melyben sürgették a fiatalokat, hogy örvendeztessék meg szüleiket egy unokával. A The Independent cikke szerint legalábbis bébibúm következhet az országban: idén nyárra 1200-zal több gyerek megszületését várják, mint ahányan tavaly ugyanekkor a világra jöttek.

„A dán jóléti rendszer nyomás alatt van. Még mindig nem születik elég gyerek, bár kis fejlődés azért tapasztalható. És ez mindannyiunkat érinti. De talán azok az anyák szenvednek legjobban, akik sosem tapasztalják így meg, milyen nagyszülőnek lenni” – szólt a hirdetés, egy idősebb dán nőt mutatva, aki arról álmodozik, hogy unokája születik. A reklámban elhangzik, hogy ott volt, mikor gyermeke megtanult járni, biciklizni, olvasni, de amikor arról van szó, hogy unoka kell hogy szülessen, egy kicsit furcsa lenne, ha besegítene. Ez alatt a szeretkezni készülő párt mutatják, amint a nő mögött állva az idősebb hölgy kikapcsolja a melltartót.

Ezután tanácsokat adnak a nagyszülővé válni kívánóknak: mint elhangzik, napos helyen való nyaraláskor még több gyerek fogan meg, mint más vakáció alatt. Segít a közös testedzés is: endorfin szabadul fel, izzadunk, a szív gyorsabban ver, és máris szerelembe esik az ember. A videó itt némi szexista fordulatot is vesz, szólva arról, hogy vonzóbbá is válik testedzés során az ember, mutatva egy csomó előrefelé hajlongó nőt, miközben egy férfi bámulja a feneküket. A reklám az előbbiek miatt azt javasolja például, hogy az idősek küldjék vakációzni gyereküket. A Spies Travel akkor is utazást javasol, ha a gyerek nem a legtársaságibb természet: küldje csak a nagyivá válni kívánó üdülni az amúgy meglett, felnőtt férfit, aztán biztos megismerkedik hozzá hasonló kívülállókkal, hirdeti a reklám.

A kampányba beleállt Koppenhága önkormányzata is: ebben figyelmeztették a dánokat, hogy egy idő után kevésbé lesznek termékenyek. A dolgok körülírásával nem nagyon vesződtek: „túl lassan úsznak?”, kérdezték például a férfiakat a spermájukról. Az állami televízió sem igen finomkodott, rögtön beizzította „Szexelj Dániáért” című programját.

Kilenc hónappal később pedig a The Local már arról számolt be: bébibúm várható a nyáron, 1200-zal több újszülött érkezhet, mint 2015 legmelegebb évszakában. A főváros egészségügyért felelős polgármester-helyettese, Ninna Thomsen máris szerénykedett: mint mondta, ő nem akarja saját sikereként kezelni az esetet. Thomsen a TV 2 Newsnak arról beszélt: a kampányok nem voltak összeegyeztetve. Mint kijelentette, nem lehet az ő számlájukra írni a születendő gyerekek várhatóan magasabb számát, viszont az nyilván örömteli, ha pozitív hatásuk volt a hirdetéseknek. Hozzátette, őt is meglepte, mennyi kampány indult közel egy időben, de ez nem volt szándékos, és így váratlanul tucatnyian figyelmeztethették a dánokat saját termékenységükre.

Két évvel ezelőtt a nemzeti termékenységi ráta 1,69-ot mutatott, ami kis növekedést jelentett 2013-hoz képest, de ez volt az első eset, hogy egyáltalán növekedni tudott a szám 2010 óta. A dánok 2014-ben átlagosan huszonkilenc éves koruk körül váltak szülővé, ami öt évvel későbbi gyerekvállalást jelent az 1970-ben tapasztaltaknál.

A Politiken nevű dán lap azt közölte, nagyjából 16 200 dán gyerek születhet meg idén nyáron. Az RT szerint egyébként az első negyedévben is 1000-rel több gyerek született, mint tavaly ilyenkor, ami azért nem egészen magyarázható az őszi hirdetések hatásával. (Hacsak nem egyes élelmes idősebbek már tavaly nyáron is ezért küldték vakációzni a gyerekeiket.) Az RT szerint idén közel 60 ezren születhetnek meg az országban, ami szintén hatéves csúcsnak mondható.

Az RT szerint egyébként a kampányt segítették más eszközökkel is: az iskolai szexuális felvilágosítást más irányból közelítették meg, és a szülőket is elkezdték szexre bátorítani, hogy sikerüljön feltölteni az iskolákat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.