Söröző dán bringások özönlötték el a Millenárist

Háromsávos bringaút, kerékpáros zöldhullám, hótól elsőként megszabaduló biciklisáv – ezt tudják az EU „sörös” elnökei, akik egy időre beköltöztek a Millenáris EurópaPontjába. Eléggé király!

Bucsy Levente - KüllőnÉlő
2012. 01. 12. 20:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dánia soros EU-elnökségét ünnepli egy hónapon át a szezonra csütörtök este rágyújtó EurópaPont a Millenárison. Ennek apropóján a fővárosukra leginkább jellemző dologgal, a kerékpározással reklámozzák magukat a sjaellandiak, sörrel és pogácsával a kezükben csaptak egy jó kis estét csütörtökön a népszerű budai találkozóhelyen. Mert ugye ők a sörö... őőő, soros elnökök – immár hetedszer, 2002 második féléve után újra.

A dán asszonyság is vágja

Elsőként Szűcs Tamás, az Európai Bizottság magyarországi kirendeltségének vezetője köszöntötte az egybegyűlteket, említve, hogy jelen van a Dán Kulturális Intézet vezetője (Hanne Tornoe) és az északi ország budapesti nagykövete is valahol a tömegben. Hanne Tornoe gyorsan el is büszkélkedett vele, hogy napjában 500 ezer dán biciklizik Koppenhágában és az agglomerációban – csak az összevetés végett: 400 kilométer bicikliúton 1,3 millió kilométert tesznek meg összesen naponta, kiteszik a fővárosi lakosság bő harmadát (35 százalék) és 90 ezer tonna szén-dioxidot spórolnak meg a városnak. Tornoe asszony szerint körülbelül annyira természetes nekik a bringa, mint a porszívó, ezért merészelte még kategorizálni a náluk használatos alkalmatosságokat, és azt is elmondta, hogy bár az autósok is tempósan szoknak át két kerékre, abban a forgalomban még mindig sokszor lassabb busszal és autóval közlekedni, és persze minden út mellett VAN kerékpársáv (vagy kettő-három).

(Bucsy Levente felvételei)

Hogy ne csak szövegelés legyen, gyorsan megnyitotta Mikael Colville-Andersen Monumental Motion című fotókiállítását, „használati utasításként” elmondva hozzá, hogy a városok arculatát gyakran emlékműveik határozzák meg; és hát a dán biciklizők tömege szerinte ilyen emlékműnek számít. Mi meg irigykedjünk. A helyzet az, hogy a hazai kerékpárosklub honlapja lelőtte a poént a minap; bemutatta a fent említett fotóművész kisfilmjét a koppenhágai téli kerékpározásról, de sebaj, most mi is megmutatjuk.

8,8-szer annyian, mint nálunk

Ámulunk és bámulunk, ugye? Szerencsére mérnökökből nem állunk rosszul (bizonyíték erre, hogy a dánok előhozakodtak egy dinamós, ledes lámpával az este, amit állítólag ők fejlesztettek ki – ne mondja meg nekik senki, hogy a dinamót Jedlik Ányos szabadalmaztatta...), Dalos Péter következett, aki a Cowi cég közlekedési szakijaként bemutatta, hogyan építik fel az infrastruktúrát a fővárosban – mármint a dánban. Mutatott képeket háromsávos dán bringaútról, kerékpáros toronyszoborról, útfelújítási szemléletről (ahol még nincs sáv a biciklizőknek, az első, hogy gondolnak rá, és meg is csinálják, nem csak a felfestést), Koppenhága kerékpáros-térképéről (úgy néz ki, mint Király Gábor kapuja...), arról, hogy a havat először a kerekezők sávján kotorják le, a sávszélesítésről a bringás dugók miatt, az évente 2 százalékkal emelt parkolási díjról és ugyanennyivel csökkentett parkolóhely-mennyiségről, zöldhullámról (táblával jelzik, mennyivel kell menni egy adott szakaszon, hogy ne kapjunk pirosat), számlálógépről (most ott kemény tél van, egy forgalmasabb ponton 8833-an haladtak át estig, ez a szám a mi Kiskörutunkon 1000...), kirögzített kompresszoros fújóról, ferde „szemeteskosár-palánkról” (hogy ne kelljen leszállni szemetelni) és kargobike-ról (nagycsaládos bicikli) is, ami minden negyedik sokgyermekes családban megtalálható.

Durva, ugye? Még mielőtt elkövetkezett volna a téli bringás divatbemutató, a színpadra penderült László János is (Magyar Kerékpárosklub) Dalos mellé, és hitelesnek elfogadható mérésekkel mutatta be, miért marhaság azt gondolni, hogy a biciklis tüdejébe sokkal több káros anyag jut a közlekedés során, megdöbbentő volt látni az online mérést! A fórumon aztán mindenkit megnyugtattak, hogy marhaság az is, hogy nálunk több biciklit lopnak, mint Európa boldogabb (?) felén, Németországban ugyanis évente háromszázezret, és kérték, hogy ne használjuk a „biciklista” szót, helyette inkább mondjuk azt, hogy olyanok, akik többet bicikliznek, mert felismerték, hogy az jobb.

Az MNO KüllőnÉlő blogja kíváncsiskodva szállt be a buliba: mi van a bringások számára értelmetlen forgalomlassító lámpákkal (Üllői út, Margit körút), amiken természetesen mindig átmegyünk keresztirányú forgalom híján? László János válaszolta meg, szerinte 2010 óta lehetőség van „külön ütemezésű” forgalmi lámpákat üzembe helyezni, de ez egy lassú folyamat lesz. Azzal a felvetésünkkel egyetértett, hogy értelmetlen szabályokat nehéz betartani. Ennyiben maradtunk, aztán megnéztük a divatbemutatót, és szert tettünk a kerékpárosklub által felajánlott laffantyúra, amiről korábban,A téli kerékpározás nyolcparancsolatacímű írásunkban értekeztünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.