Véget ér a Bajcsy-Zsilinszky úti életveszély

Az Andrássy úti böszmeség után újabb rossz belvárosi kerékpárutat adnak át a múltnak: a Bajcsyn létesül bringasáv, vagyis mehetünk a „busz alá”.

2013. 04. 11. 8:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A múlt heti gondolatébresztő összesítés vágányán maradnék – húsvét után a rendőrség és a bringán kötelező cuccok viszonyát cincáltam szét (jön a bünti). Bár igyekeztem önkritikát is gyakorolni az egyes eszközök eddigi hiányának meggyónásával, ennek talán az én hibámból nem sikerült minden Kedves Olvasónál (kommentelőnél) átütni a hallásküszöböt, mégis „ilyen” és „olyan” oldalról is megbökném a mai témát: a Bajcsy-Zsilinszky út jókora átalakuláson keresztülmenő bringás viszonyait.

A Bajcsy járdás bicikliútja a kerékpárút-megvalósítás állatorvosi lova. Aki rajta teker, folyamatosan életveszélyben van a járdát jogosan használó gyalogosok közt, a kereszteződésekbe jogosan be- vagy onnan kihajtó, de a legtöbbször nem látszó autósok közt, az azt szakszerűtlenül övező cölöpök közt, a helyükről kimozduló burkolati elemek közt. Hobbizeneszerzőként akár operába is kezdhetnék a témában, annyi baj volt vele az elmúlt években, miközben kerékpáron ülve annyiszor irigykedve bámulhattam azt a rengeteg sávot, ami az autósok rendelkezésére áll – a „kieresztő” oldalon 1-2 sávos továbbhaladási lehetőséggel... Számomra evidens volt, hogy átvéve az Andrássy út pozitív tapasztalatait, mixelve a bringásoknak felelősen odaeresztett egy-két buszsávval valami jó megoldás keletkezik az egyébként igen népszerű biciklis útvonalból, ami nem is olyan mellékesen a Kiskörút és az Andrássy út sávjának is folytatása.

 

Nos, a szerdai nap volt az, amikor a Magyar Kerékpárosklub Facebook-oldalán a készülő felfestett buszos, bringás sávról képet tettek közzé. Fél nap alatt jött rá több mint 200 lájk és több tucat megosztás. Az eszmecsere is azonmód megindult, és mivel a párbeszéd pártján vagyok – miként a klub és a BKK is (íme), hisz így keletkeznek jó ötletek –, átmazsoláztam pro és kontra érveket.

– ...a Deák térre befutó eddigi sávok a Bajcsyn át a Podmaniczky felé végig meglesznek, a Kossuth tér rendezésével pedig össze lesz kötve végre a kész belvárosi rendszer a Dunaparttal
...ezt a buszsávot gyakorlatilag alig használja busz, a taxisok meg jól „vegyülnek” és vigyáznak a bringásokra
...a Bajcsy eddigi bringaútja helyett öröm lesz itt tekerni.

De hogy lesz ebből „mese”?

...nem a busz csapna el, és egy valóban tisztán bringás sáv létesülne, mint az Andrássyn vagy a Kiskörúton szinte végig (korábbi keresetlen szavak a KüllőnÉlőn bringásoknak megnyitott buszsávok ügyében...)
...előbb a táblák lennének rendesen kitéve, ha már így alakult, utána ráérnek festegetni
...a kerékpárosokat inkább az autósokkal „házasítanák”, buszokkal szemben semmi esélyük testközelben
...nem kapnának újabb pofonokat az autóval közlekedők a bringások miatt.

Ki-ki válogasson az érvekből, az mindenesetre egy újabb helyszínen fog majd jól látszani, hogy a kerékpár „tömeges közlekedési eszköz”. (A Fóti úti kerékpársáv létesülése előtt szinte csak floriolos hátú vakmerő bedolgozók jártak arra, a hely megújítása óta szinte egymást érik a kerekezők.) A héten jó idő lesz, kipróbálom, aztán talán megírom a tapasztalatokat, mert aztán úgyis jön a tavaszi BAM!, azt’ dobálhatjuk be a nagy közös kalapba az amúgy is megtett kilométereinket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.