A múlt heti gondolatébresztő összesítés vágányán maradnék – húsvét után a rendőrség és a bringán kötelező cuccok viszonyát cincáltam szét (jön a bünti). Bár igyekeztem önkritikát is gyakorolni az egyes eszközök eddigi hiányának meggyónásával, ennek talán az én hibámból nem sikerült minden Kedves Olvasónál (kommentelőnél) átütni a hallásküszöböt, mégis „ilyen” és „olyan” oldalról is megbökném a mai témát: a Bajcsy-Zsilinszky út jókora átalakuláson keresztülmenő bringás viszonyait.
A Bajcsy járdás bicikliútja a kerékpárút-megvalósítás állatorvosi lova. Aki rajta teker, folyamatosan életveszélyben van a járdát jogosan használó gyalogosok közt, a kereszteződésekbe jogosan be- vagy onnan kihajtó, de a legtöbbször nem látszó autósok közt, az azt szakszerűtlenül övező cölöpök közt, a helyükről kimozduló burkolati elemek közt. Hobbizeneszerzőként akár operába is kezdhetnék a témában, annyi baj volt vele az elmúlt években, miközben kerékpáron ülve annyiszor irigykedve bámulhattam azt a rengeteg sávot, ami az autósok rendelkezésére áll – a „kieresztő” oldalon 1-2 sávos továbbhaladási lehetőséggel... Számomra evidens volt, hogy átvéve az Andrássy út pozitív tapasztalatait, mixelve a bringásoknak felelősen odaeresztett egy-két buszsávval valami jó megoldás keletkezik az egyébként igen népszerű biciklis útvonalból, ami nem is olyan mellékesen a Kiskörút és az Andrássy út sávjának is folytatása.
Nos, a szerdai nap volt az, amikor a Magyar Kerékpárosklub Facebook-oldalán a készülő felfestett buszos, bringás sávról képet tettek közzé. Fél nap alatt jött rá több mint 200 lájk és több tucat megosztás. Az eszmecsere is azonmód megindult, és mivel a párbeszéd pártján vagyok – miként a klub és a BKK is (íme), hisz így keletkeznek jó ötletek –, átmazsoláztam pro és kontra érveket.
– ...a Deák térre befutó eddigi sávok a Bajcsyn át a Podmaniczky felé végig meglesznek, a Kossuth tér rendezésével pedig össze lesz kötve végre a kész belvárosi rendszer a Dunaparttal
– ...ezt a buszsávot gyakorlatilag alig használja busz, a taxisok meg jól „vegyülnek” és vigyáznak a bringásokra
– ...a Bajcsy eddigi bringaútja helyett öröm lesz itt tekerni.
De hogy lesz ebből „mese”?
– ...nem a busz csapna el, és egy valóban tisztán bringás sáv létesülne, mint az Andrássyn vagy a Kiskörúton szinte végig (korábbi keresetlen szavak a KüllőnÉlőn bringásoknak megnyitott buszsávok ügyében...)
– ...előbb a táblák lennének rendesen kitéve, ha már így alakult, utána ráérnek festegetni
– ...a kerékpárosokat inkább az autósokkal „házasítanák”, buszokkal szemben semmi esélyük testközelben
– ...nem kapnának újabb pofonokat az autóval közlekedők a bringások miatt.
Ki-ki válogasson az érvekből, az mindenesetre egy újabb helyszínen fog majd jól látszani, hogy a kerékpár „tömeges közlekedési eszköz”. (A Fóti úti kerékpársáv létesülése előtt szinte csak floriolos hátú vakmerő bedolgozók jártak arra, a hely megújítása óta szinte egymást érik a kerekezők.) A héten jó idő lesz, kipróbálom, aztán talán megírom a tapasztalatokat, mert aztán úgyis jön a tavaszi BAM!, azt’ dobálhatjuk be a nagy közös kalapba az amúgy is megtett kilométereinket.