Balaton-kör: egy 3 napos csalinkázás tanulságai

Versenykeróval, hátizsákkal a Balaton körül? Leszakadó pedállal Füredig? Napi egy eső? Túlzsúfolt bringáskocsi a vonaton? Balaton-kör 3 nap alatt Anitával.

2013. 05. 23. 3:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Anita kollégám egy nap azzal állt elém: „Képzeld, körbetekerjük a Balatont!” „Melyik nap?” – mondtam, amire elkezdett röhögni. Nos, irtó büszke vagyok rá, hogy egyszer már sikerült egyetlen nap alatt körbebringáznom a magyar tengert, ezáltal viszont szegényebb vagyok egy bulitúrával – Anitáék már nem. Töviről hegyire kifaggattam a 3 és fél napos komponálás részleteiről – a szervezéstől a Déli pályaudvari leszállásig.

A szervezésbe tehát három héttel az indulás előtt kezdett bele egy cimborája, eldöntötték a pünkösdi hétvégét és megcsinálták a kiruccanás zárt Facebook-csoportját 8 emberrel. Végül hatan ténylegesen is útnak indultak. A túrát úgy tervezték, hogy vonattal lemennek Siófokig csütörtök délután („Nem akartunk pénteken 6-kor kelni”), másnap pedig onnan indítják a 3 napos tekerést. Szálláshelyre nem akartak külön áldozni, ezért előre lerendeztek három haveri nyaralót, ahová betolják a gépeket – Káptalanfüreden, Révfülöpön és Fenyvesen. (Utóbbi helyett végül bérelni kellett egy balatonberényi viskót, de ezt is előre besimították a büdzsébe, így nem lehetett zúgolódás ebből sem. Anita amondó, találhattak volna egyébként kiadó lakot maguknak, de aki a főszezonban indul el egy ilyenre, foglaljon jó előre szállást, ha kell.)

 

Programmal nem nagyon tömték tele a túrát (Anita eldöntötte, hogy azért a látnivalók tervezésére legközelebb nagyobb hangsúlyt szeretne fektetni), egyszerűen aktív kikapcsolódásra vágytak, sütögetésekkel, hajnalig tartó eszmecserékkel, satöbbi.

A vonatúttal odafelé még semmi gond nem volt hazai szinten, szépen fölpakolászták a vonatra a gépeket, és két óra alatt lent is voltak. Lecuccoltak, és a másnapi 10-es indulást alig két óra spéttel sikerült is tartaniuk. 40 km várt rájuk első nap, ezen a szakaszon a legnagyobb nehézséget a mérhetetlen sok és veszélyes kátyú, illetve az egyeseknél rosszul megválasztott táska vagy kormánymagasság okozott (volt, aki hátizsákkal próbálkozott, de másfél órába került, míg az egyik benzinkútnál gumipókot szerezve kezelték a problémát. A kormány permanens derékfájást okozott – hiába, a hétköznapi, 20-30 perces bringázások tapasztalataiból nem szabad kiindulni, hogy majd egész nap is kényelmes, ami egy kis szakaszra az).

A szintén 40 km körüli második napon (és később) azért sikerült tartani a „hajnali 11” körüli indulást, ennek még egy átvigadott éjszaka és hajnali 4-kor ágyba kerülés sem szabott gátat. No de vissza az északi partra. A káptalanfüredi start után jöttek a szokásos északi parti viszontagságok a rosszul kitáblázott kerékpárúttal és (hogy ne csak az út legyen hibás) a nem igazán ellenőrzött váltókkal. Így – Anita is ezt mondja – nem indulhat el senki, aki akár csak egy kaptatóra is felmenne egy több napos túrán. Az viszont valóban általános tapasztalat, hogy az északi parton a tó „vége” felé haladva egyre rosszabbul lehet tájékozódni: a 71-es útnak hol a jobb, hol a bal oldalától eltávolodó és el is fogyadozó bicikliúton. (E probléma megszűnéséről ígéretek már vannak, részletek a keretes írásban.) Füreden szükségük volt egy nagyobb szerelésre egy pedál miatt (nem volt a társaságban olyan, aki kerékpárdoktornak nevezhető), de a legnagyobb felüdülést az akali pihenő jelentette Tihany és Révfülöp közt félúton, Anita elmondása szerint igen kulturált hely ez.


A révfülöpi ébredés után a szokott módon következett az 1-2 órás bénázás (egy több naposra tervezett túránál belefér, de persze a nyitó estén miért akar mindenki reggel zuhanyozni – emiatt egy óra is ki tud esni...). Balatonberényig majdnem 50 kilométer várt a csapatra, de ennek kétharmada inkább lefelé megy, ráadásul „frissében” kell az elején fölfelé menni Badacsony környékén. Anita szerint egyébként ez a legszebb része a vidéknek, úgyhogy a látvány kárpótol mindenkit a bosszúságért, hogy helyenként alig lehet 10-nél többel tekerni teljes málhával.

(A Turistautak.hu-n egyéb részleteket is találhatnak a túrázók)

A térkép figyelőinek bizonyára feltűnik, hogy egy viszonylag hosszabb szakasz marad az utolsó napra (cirka 70 km), de ez teljesen sík, és egyébként nem várt módon unalmas terep – azért az északi part néha eléggé jól látszik a világritkaságnak számító Badacsony látképével. A neheze akkor is a csalinkázások miatt 225 kilométeresre „kelt” kirándulás végén következett: „A MÁV enyhén szólva alulteljesített”, így fogalmazta meg összefoglalóan az alábbiakat Anita: hiába került megint 2500 körüli összegbe a jegy egy bringásnak, két kerékpáros kocsiba sem igazán fért be Anitáék 6 biciklije a szintén Siófokon felszálló iskoláscsoport kis bringáival és a már addig a vonaton utazókkal együtt. A megoldás talán az lehetne, ha egy előre tudhatóan „bringásfrekventált” időszakban ha nem is plusz kocsit, de egy intézkedő embert hadra fognának a biciklik szakszerű felpakolására, hogy a feladatot ne egy szorgalmas filippínónak kelljen önkéntes alapon elvégeznie. (A legutóbbi intézkedéseket mindenesetre jól kidobolták.)

A túra egészéből azért látszik, ha nem feszítjük túl a napi szintű tervezést, a Balaton-kört 3 nap alatt azért kényelmesen le lehet nyomni, még ha esik is egy kis eső – Anitáék két záport is bekaptak az úton. Minden nap ötre megérkeztek az alvóhelyre, ami után tényleg volt idő mindenre (ha még nézelődni is akarnak, akkor is célba érnek minden nap 7-re), egyedül aznap kalkulálták el magukat, amikor az előző este reggel 4-ig tartott. Hogy a monti és a tracking kerékpár előnyösebb és kényelmesebb is a versenybiciklinél, ez sem volt mindenkinek evidens a karikázáson. Ahogy a Balaton környékén élőknek sem az, hogy a 3 éves gyereket talán nem a tömegek által használt, jelenleg közepes minőségű bicóúton kéne tanítgatni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.