Berlintől Pekingig, Piliscsévtől Mánfáig szerte a nagyvilágon egyre elterjedtebb az e-bicikli. Neeem, ez most nem az az „e-bigyó”, amit kinyomtatsz és bárkit megölhetsz (van ilyen: fegyvernyomtatónak hívják), és nem is élelmiszer-adalék, bár bizonyos tekintetben az egészséges életmódot hasonló módon gáncsolja. Mielőtt még jobban belemennénk ebbe, elmesélném, egy kollégám élménybeszámolója sarkallt ezen lapszemle megfirkálására; Piliscséven, ahol lakik, néhány idős papi és mami együtt jár-kel a kertkapu és a kisbolt, a templom és a kocsma viszonylatban picit zümmögő, bicikliszerű dologgal, vígan felmegy emelkedőn, és hát talán valamiféle státuszszimbólumként is birtokolja, használja az Eszközt – a villanymeghajtású biciklit.
A piliscsévi életszínvonaltól kicsit röppenjünk el. Egy a BBC internetes felületén található, tavaszköszöntő összeállításban Duncan Walker arról cikkez, hogy ő két hétig tesztelt egy ilyen drótszamarat, begyűjtve közben egy jókora fürt infót, tapasztalatot. Lássuk!
Walkernek igazából könnyű dolga van, hiszen terepe, London eléggé „ovis” még bringás szempontból, így minden, amihez a témában nyúl, kész aranybánya, vagy ahogy most mondani kell: innováció. Legyünk igazságosak, összegyűjtött ez a Walker egy rakás érvet és ellenérvet az e-bringával kapcsolatban, és egy jó nagy kört téve arra a megállapításra jut, amire mi a közepesen fejlett, de erősen feljövő bringás kultúránkban 2-3 percnyi gondolkodással, beszélgetéssel eljutunk – a lényeg, hogy azért csak eljut ő is.
Az írás szerint egyetlen év alatt 300 ezer e-bringát adtak el Németországban, a hozzá képest bolhányi méretű Hollandiában 175 ezret, az Egyesült Királyságban (jé ) alig 20 ezret (Londonban állítólag 1600 van forgalomban). Az összeállításban szereplő londoni klinikai dolgozó, Anne-Laure Espie tipikus e-bringa-célközönségnek számít, kocsival ingázik, a munkahelyéről pedig egész nap csillagtúrákat tesz a városban a különféle ügyfelekhez. A robogót veszélyesnek tartja, és nem is talál neki parkolóhelyet mindig mindenhol, csakúgy mint az autónak, amivel legalább reggel meg tud állni a klinikánál. A kiváló reklámszöveg az ő szájába van adva: semmi izzadság, semmi domboldal – csak egy kis tekerés, és máris 25-tel robog az élet. Azt, mondjuk, nem tudom, Duncan honnan vette az 500-2000 angol fontos (180-700 ezer forint) beszerzési árat, ennél a jelenleg vásárlásra érdemes(!), új e-bringa-modellek esetében többről tudok (Aki lát újat 500-ért fontban, linkelje be, legyen szíves!)