Piliscsévtől Pekingig ugyanaz a gubanc az e-bringával

Piliscsévtől Pekingig teszt nélkül is el lehet jutni okos következtetésekig a villany rásegítésű e-bringák világában, a fényes elszigetelődés fővárosából viszont minden bringás téma új még.

2013. 05. 09. 3:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Berlintől Pekingig, Piliscsévtől Mánfáig szerte a nagyvilágon egyre elterjedtebb az e-bicikli. Neeem, ez most nem az az „e-bigyó”, amit kinyomtatsz és bárkit megölhetsz (van ilyen: fegyvernyomtatónak hívják), és nem is élelmiszer-adalék, bár bizonyos tekintetben az egészséges életmódot hasonló módon gáncsolja. Mielőtt még jobban belemennénk ebbe, elmesélném, egy kollégám élménybeszámolója sarkallt ezen lapszemle megfirkálására; Piliscséven, ahol lakik, néhány idős papi és mami együtt jár-kel a kertkapu és a kisbolt, a templom és a kocsma viszonylatban picit zümmögő, bicikliszerű dologgal, vígan felmegy emelkedőn, és hát talán valamiféle státuszszimbólumként is birtokolja, használja az Eszközt – a villanymeghajtású biciklit.

A piliscsévi életszínvonaltól kicsit röppenjünk el. Egy a BBC internetes felületén található, tavaszköszöntő összeállításban Duncan Walker arról cikkez, hogy ő két hétig tesztelt egy ilyen drótszamarat, begyűjtve közben egy jókora fürt infót, tapasztalatot. Lássuk!

Walkernek igazából könnyű dolga van, hiszen terepe, London eléggé „ovis” még bringás szempontból, így minden, amihez a témában nyúl, kész aranybánya, vagy ahogy most mondani kell: innováció. Legyünk igazságosak, összegyűjtött ez a Walker egy rakás érvet és ellenérvet az e-bringával kapcsolatban, és egy jó nagy kört téve arra a megállapításra jut, amire mi a közepesen fejlett, de erősen feljövő bringás kultúránkban 2-3 percnyi gondolkodással, beszélgetéssel eljutunk – a lényeg, hogy azért csak eljut ő is.

Az írás szerint egyetlen év alatt 300 ezer e-bringát adtak el Németországban, a hozzá képest bolhányi méretű Hollandiában 175 ezret, az Egyesült Királyságban (jé ) alig 20 ezret (Londonban állítólag 1600 van forgalomban). Az összeállításban szereplő londoni klinikai dolgozó, Anne-Laure Espie tipikus e-bringa-célközönségnek számít, kocsival ingázik, a munkahelyéről pedig egész nap csillagtúrákat tesz a városban a különféle ügyfelekhez. A robogót veszélyesnek tartja, és nem is talál neki parkolóhelyet mindig mindenhol, csakúgy mint az autónak, amivel legalább reggel meg tud állni a klinikánál. A kiváló reklámszöveg az ő szájába van adva: semmi izzadság, semmi domboldal – csak egy kis tekerés, és máris 25-tel robog az élet. Azt, mondjuk, nem tudom, Duncan honnan vette az 500-2000 angol fontos (180-700 ezer forint) beszerzési árat, ennél a jelenleg vásárlásra érdemes(!), új e-bringa-modellek esetében többről tudok (Aki lát újat 500-ért fontban, linkelje be, legyen szíves!)

Hogy legyen azért egyértelmű: egy kis tekerintés után bekapcsol a villanymotor, és 25-tel megy a cucc. Ennél gyorsabban menni csak emberi erővel lehetséges ezekkel a kerékpárokkal, de az említett tempó is versenyképes a tömegközlekedéssel (pláne Londonban – annak, akit nem gázolnak el gyorsan). Persze egy ilyen baromi nehéz behemótot azért nem lehet csak úgy masszívan 30 fölött hajtani. Két eléggé nagy hátránya tehát az indulási dinamika és a „testtömeg”. Utóbbi miatt egy biztonságos kerékpártárolóval nem rendelkező városlakó (szerintem mindenki ilyen ) képtelen ilyet tartani, emeletre felcipelni ugyanis irtózatosan kényelmetlen utcai felszerelésben 25-30 kilót. A cikkben ezen a ponton megint jön a reklámbuborék: ne aggódjon a biztosítás miatt, mert nem kell erre kötni, hisz nem autó. Köszi! Valószínűleg egyébként a tekerni egyáltalán nem akarók kedvéért skiccelta fel a szerző ezt az adatot is: 33 kilométert is kibír az aksi egy konnektoros töltéssel – a ma vásárlásra érdemes modellek valamennyi tekeréssel ki kell, hogy bírjanak több mint 100-at is.

A villanycanga ellenzői közé sorolható a Cycling Plus magazin szerkesztője, Rob Spedding. Számára a kerékpározás éppen a tekerésről és a hétköznapi fittségről szól. Úgy kezdi az e-bicikli értékelését: „ez egyszerű csalás”. Részletesebb mondókáját így foglalhatnánk össze: ha fel akarunk jutni a Kékesre, azt saját erőből érdemes. Ebben márpedig tökéletesen igaza van. Azt persze elismeri – és akkor itt most egy nagyon fontos pontnál, a célközönségnél tartunk –, hogy rávenni valakit egyáltalán biciklizésre ezzel nagyon jó indulás, mivel a tekerés végső soron elkerülhetetlen, s minden egyes ember, aki autóból ül át ilyenre, radikálisan csökkenti a légszennyezést.

A válság angol földön is megmutatta: az érdeklődés nem csökkent a takarékos közlekedési megoldások, így az e-biciklik iránt sem, sőt, mivel minden másnak visszaesett a kereskedelme, a bringás értékesítések 12 százaléka ma már az e-bicikliké.

Kicsit Piliscsév felé kacsingatunk megint: ahogy „odakint” tudják, nálunk is egyértelmű, hogy az idősebbek körében népszerű közlekedési eszköz terjedésével kezdetben okvetlenül nő a balesetek száma, ugyanis akik már rég nem bringáznak vagy már kopik az egyensúlyérzékük, elég, ha egy kicsit is nem jól választják meg a sebességüket, és már a reflexeikre sem támaszkodhatnak éles helyzetben. A válság által kevésbé körbenyalt világrészeken viszont van szufla azon gondolkodni, mennyiért hirdessenek tanfolyamot az időseknek az e-bringa használatára, nálunk kb. arra van lehetőség, hogy a baleseti statisztikát egy másik szegmensben igyekszünk kistafírungolni.

Ha valaki úgy érzi, hozzáállásom túlságosan gúnyos, pillantson bele egy kis dél-budai kedvcsinálóba!

London polgármestere, Boris Johnson mindenesetre egy kis összegű (900 font) közlekedésbiztonsági intézkedés keretében utcára zavart egy-két e-montis zsarut, és bejelentette, hogy 2016-tól jön az e-bérbinga is (nálunk BuBi, természetesen motor nélkül). Mentségükre legyen szólva a drága jó londoniaknak, hogy a dombvidék és az ottani „Moszkválmán” tér közt lesz elérhető a 21. század kerékpáros szolgáltatása.

Csattanó, hogy a cikkíró végül eljut a nagy következtetésre, vagyis egy merőkanálnyi cinizmust fölbuggyantva elsóhajtja, mennyire „jó” a hegyre fölfelé a jeges szélben a kerékpáron – pihenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.