A Bubi már kézben van – de király lesz-e?

Újabb hír jött a Bubiról, vagyis a közbringarendszerről: kiírták a közbeszerzést, kábé egy év múlva taposhatjuk az egyenbicikliket. Átrágtam egy-két dolgot.

2013. 03. 01. 10:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már Demszkygrád is álmodozott a közbringaprogramról, egy-egy hangosabbat horkantott is közben, de a (fő)városi biciklizésbe életet lehelő BKK–Kerékpárosklub tandem némi (páréves) bíbelődés után e hétre kiérlelt egy újabb fontos állomást: közbeszerzési fázisba ért a Bubi, amire most megint vesztegetnék egy-két szót.

Lássuk, a kivitelező 75 darab terminált kell hogy telepítsen (az alábbi térkép helyszínein), 1506 dokkolóállomást kell hogy legyártson és kihelyezzen, 1100 ügyfélkerékpárt kell hogy idehozzon, javítóműhelyt kell felszerelnie, 40 ezer Bubi-kártyát kellene legyártania, illetve télen-nyáron nonstop elérést kell biztosítania az igénybe vevőknek. A bérlés 30 percen belül szoktató jelleggel „ingyér” lesz, a többletet bankkártyával vagy törzsutasoknak egy speckóbb, bennfentes kártyával lehet fizetni. A kikölcsönzött biciklit – gyengébbek kedvéért – bárhol ott lehet majd hagyni.

Nemrég értekeztem már Bubi-ügyben, vittem is egy szorgalmas esztergomi bringamanufaktúra hírét, illetve kicsikartam egy-két szót a bicózásért is felelős közlekedésügyi államtitkártól, hogy ugyan mit terveznek a ciklus végéig országosan. A Bubin viszont azóta gondolkodtam is egy csöppet; hangos gondolkodás következik, senki ne sértődjék meg, inkább tegye hozzá a magáét, akinek van!

A sok egyenbicikli kiváló és egyértelmű demonstrálója lesz annak, hogy a városi biciklis közlekedés nemcsak a Floriol-reklámos hátú, borostás, vádlis srácoké vagy hízásban lévő, szexi bringáspasira hajtó, kicicomázott, ön- és közveszélyes bölcsésztyúkoké, hanem mindenkié, akinek csak eszébe jut. Igen, egy csöppet tolakodás is, hiszen sokszor olyan helyeken lesz az eddiginél feltűnően több bicikli, ahol amúgy a keskeny sávok, a veszélyes kanyar vagy a zsúfolt autósor miatt egyébként nem teljesen biztonságos kerekezni, és a tömeg – a Kerékpárosklub számai rendre bizonyították eddig – újabb tömegeket ültet két kerékre.

Az éjjel-nappali rendelkezésre állás kritériuma nagyon fontos a még nem családos, intenzívebb városi éjszakai életet élők számára, ugyanis hiába van most már európai szintűre fejlesztve (igen, ez így van!) a főváros éjszakai közlekedése, az a szabadság megfizethetetlen, hogy bármikor eljöhetek egy helyről, amikor úgy a jó, nem kell előre a neten böngésznem a csatlakozást, arról nem is beszélve, hogy fényes nappal könnyebb szívvel hagyom kint a biciklit, mint mondjuk éjjel kettőkor akár csak másfél órára is.

Az ajnározás mellé viszont álljon egy-két hümmögés is: ezek a biciklik szerintem a leggondosabb szervizelés ellenére sem lesznek olyan jók és használhatók, mint amilyeneket használtan a neten akár már egy-két tízezerért is beszerezhetünk (a devecseri, celldömölki „forrásainkról” már nem is beszélve), további pár ezerért átalakíthatunk. Kicsit az is aggaszt, hogy napközben kik használnák ezeket a kerékpárokat: nemde azok, akiknek egyébként azért nincs kerékpárjuk, mert nem foglalkoznak a biciklizéssel? Mert ez azt is jelenti, hogy a bringázásban gyakorlatlanok, tehát potenciális veszélyforrások a közlekedésben. A kétéves gyerekeinket sem engedjük egyedül mászkálni az utcán, illetve az első rutinórán sem sokan mennek fel a sztrádára a belső sávba

A mindenféle hatásvizsgálat és piackutatás ellenére pedig élnék a gyanúperrel, hogy az újdonság varázsa nem tart ki majd hosszan – Newcastle-ben például így történt –, és kicsit visszább kell majd venni a nagyravágyó tervekből, melyek szerint az igények alapján bővítik majd a Bubit. Példa erre talán a BKK-hajózás, amely azért valljuk be: mégis a turisztikai vonzalmú fővárosi utazók vágyait elégítette ki elsősorban.

Indulás – már most látszik, hogy egy kicsit késve – jövő tavasszal. De azért hátha király lesz a Bubi!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.