Talán elégtételt kap a kirekesztett kerékpár

Egyszerűen kitiltották a versenyekről, mert túl gyors volt, pedig ugyanúgy kerékpár, mint a hagyományos drótszamár. Ma ismét hódít a rekumbens.

2013. 05. 30. 3:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Én ilyenen nem mernék menni. Ez nagyon durva.” – Tomi kollégám e szavakban tört ki, amikor a monitoromra nézett a KüllőnÉlő blog fabrikálásakor. Fekvőbiciklistákat mutattam neki – no nem úton fekvőket, hanem biciklin heverőket. Magam a tavalyi bringaexpón próbáltam ki egy ilyen félig gokart jellegű monstrumot a tesztpályán, bevallom, az árát akkor meg sem mertem nézni. Elárulom, árérzékeny emberként pár tíz euróért az eBayen vett biciklit használok. Mégis piszkál azóta is ez az egész rekumbens téma.

Rekumbens – ez nem valami sznobságból használt jelző az előző mondatban, hanem maga a fekvőkerékpár, amely a „heverő” testhelyzet kifejezésének latinból lopott angol változatát idézi meg.

Igen, állati kényelmes volt a gép, gyorsan is haladtam vele a tesztpályán, de nem piszkált különösebben, hogy legyen egy ilyenem, flancosnak találtam. Viszont a rekumbens-szakáruház, az Annyira Más Bringabolt (alábbi videón az általuk szervezett túra felvételei) azóta is informál a lehetőségeimről, nem bírom megállni, hogy ne emlékezzek meg erről a csodamasináról – de pró és kontra.

Megvan az oka annak, hogy a közvélekedés miért tarthatja zsír új szerkezetnek a rekumbenst. Bár a 19. század óta gyártják, 1934-ben – egy évvel azután, hogy egy ipse 48,604 kilométert tett meg vele egy óra alatt, ami hatalmas, 40 évig fennálló rekord volt – kitiltották a bicikliversenyekről, így a fejlesztése is partvonalra került.

 

1970-ben aztán Amerika megszervezte az emberi erővel működtetett járművek szövetségét, talán csak azért, hogy rekumbens újra legyen. De ez ma már mindegy. A reku újjáéledt – persze szerencsétlen időzítéssel, hisz épp ekkortól váltak elérhető árúvá a kocsik mint „bringánál kényelmesebb” közlekedési eszközök.

A ma inkább középosztálytól fölfelé érdekes (de erről később) rekumbens el nem terjedéséhez az is hozzájárult, hogy szinte egyedi tervezést igényel minden vásárlónak (ezért a tömeggyártás árleszorító hatása nem érvényesül), a fejlesztése pedig túl szerteágazó – míg a mi kis monti cangáink nagyjából ugyanazokat a technológiákat tartalmazzák, a kis számú rekuból is mintegy 250 típus létezik (cross country/city/trekking/hibrid/fitnesz/cross) ezerféle helyen van rajtuk a pedál, a kerekek, a kormány, a fék, sőt, a kerekek száma is más és más lehet.

Fussuk is át, milyen rekumbensek vannak.

Az alapvető előnyökről és hátrányokról a hagyományos kerékpárhoz képest keretes írásomban szólok, itt az AMB bolt leírásából szemlézem a kategóriákat. Nos, a hosszú tengelytávú tekerését körülbelül fél óra megtanulni. Előnye, hogy könnyen megáll és indul, légellenállása király, ezért gyors, lejtőn fölfelé pedig erős. Hátránya, hogy mivel sok benne az anyag, nehéz, a tengelytáv miatt pedig kanyarodni nem a legideálisabb vele – arról nem is beszélve, hogy hajtója alacsonyan van, és ez kicsit mintha veszélyes lenne a városi forgalomban.

A közepes tengelytávút már szétszerelhető vagy összehajtható vázzal kínálják, ezen már látható a hajtó bármilyen járműből. Kerékpárról könnyebben át lehet rá állni, viszont pont mivel átmeneti, a „rekumbensségből” adódó előnyök (tempó) nem annyira jönnek ki rajta.

Ebből a szempontból talán a félfekvő az igazi intermediate.

Csináltak rövid tengelytávú rekumbenst is, szerintem ez a legviccesebb, hisz orrpiercingként van elöl a hajtómű, viszont szimpatikus az összehajthatósága, egy kocsi csomagtartójába úgy befér, mint anyukám gárdonyi bevásárlócampingje.

Nem dedósoké és nem gyök kettővel megy ez a fajta reku sem. Attól még, mert kanyarodni extrán meg kell tanulni vele (dőlés, fékezés), jól kapaszkodik az emelkedőn rossz talajon is, a három kerék pedig a téli útviszonyok között is stabilitást ad. Kétféle van belőle: a tadpole-nak elöl van két kereke, a deltának hátul. Én egy tadpole-t próbáltam ki tavaly. Hátránya, hogy a három kerék miatt már extrán sok benne az anyag, és a technikai összetettség miatt több rajta az amortizációs lehetőség. És hát drágább is a kétkerekűnél.

Az árakat már merészeltem érinteni a célközönséget felhozván. Maradjunk annyiban, hogy félmillió alatt aligha van meg egy olyan gép, ami minden szempontból megfelel a leendő tulajdonosnak, hiába, érzékeny hangszer ez. Épp ezért körülnéztem a használtpiacon. Az eBayen igen jónak kinéző használt gépek vannak, már 1100 eurótól (ezek megbízhatóak, a jóléti társadalmakban pár évente hobbiból tömegek dobálják ki a biciklit), az itthoni használtpiac számomra nem annyira megbízható, viszont találtam már 60-ért is feleslegessé vált darabot. Az eladók kihasználatlanságra, helyhiányra hivatkoznak, ha valamivel magyarázni akarják, miért eladó a rekumbens.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.