Az mindig jó, ha konkrét példával támasztjuk alá, amiről beszélünk. Legyen ez így most is! Sokan sokféleképpen látják azt a kérdést, hogy a kerékpározók csengessenek-e vagy sem, de azzal, hogy az ősz beköszöntével megint iszonyúan sokan leszünk az ilyen-olyan bicikliútjainkon, ez szinte másodpercenként okoz dilemmát.
Csengetési szempontból „kedvenc” helyszínem éppen az, amelyik miatt nemrégiben kommentcunami keletkezett a Facebookon: egy hazai portál vette sokadikként célba a Duna-parti „sétáló bringaút” Erzsébet híd és Batyi közti szakaszát. Visszaélve a helyzetemmel én is kommentelek – itt.
„Röviden” rögzíteném, miért izgi ez a szakasz.
Északról déli irányban: a Duna felső rakpartján a régi városvezetés egymásra eresztette a két keréken és két lábon közlekedőket. A Lánchídig iszonyúan cinkes a közös haladás, sőt, igazából a Bazárig. Onnantól legalább a felségterületek jól láthatóan fel vannak tüntetve (kábé hiába), de ennek vége az Erzsébet híd alatt. A Rudastól a Szent Gellért térig aztán megint csak a káosz. Alternatív út: a Batyitól a Bazár végéig a busszal közös sávban jól lehet haladni, de valamiért alig használjuk (a Bazár mostani rekonstrukciója miatt azért akadnak is gondok, és lesznek is újabbak, ha az út burkolatát fogják cserélni).
Délről északi irányban: a Szent Gellért tér korábbi releváns számítások szerint az ország legforgalmasabb bringás áteresztőpontja, innen zúdulnak rá a gyalogosokra a kerékpározók, és vár rájuk nagyjából ugyanaz, mint a szembe irányban leírtak esetén. Alternatív út: a Rudasig a 7-es buszcsalád és az autóforgalom uralja az igen szűk és egy darab forgalmi sávot, plusz van egy villamossín, bringások számára csak nagy óvatossággal, magabiztossággal ajánlható szakasz. A Rudastól a Döbrentei utca felé lehet lejönni a Duna-parti átokról, és ha nem okoz forgalmi dugót egy Bazár-építő teherautó, lehet is haladni – „aprócska” probléma, hogy a sáv irtózatosan keskeny, csakúgy, mint a Clark Ádám tér után, ahol a Jégverem utcáig egy éppen autószéles sávon lehet tekerni, de iszkiri, mert ránk jönnek az autók (aki tehát nem tud vízszintesen legalább 22-25-tel menni, a nyakában fogja hallani a kocsikat). Onnantól teljesen biztonságos, széles úton lehet haladni a Batyiig.