BUDAPEST Négy napja terjesztették ki „hegyi” buszokra (65, 165), villamosokra (59, 59A) és egy trolira (77) a „bringázást”, a fogaskerekűn és a HÉV-en (meg a HÉV-pótlókon), illetve a dunai hajókon már régebb óta szabad – egy vonaljegy áráért vagy külön bringásbérlettel, amihez így lehet hozzájutni.
A fővárosi közlekedést szervező BKK egyéves kísérletről beszél, ami tekintettel az olykor háborús helyzetre a különböző tényezők között, ígéretes kommunikáció – mennyivel jobban hangzik, amikor valamit csak úgy kipróbálhatok abban a reményben, hogy majd később „vissza lehet kozni”. A korábbi kísérletezésnek már vannak végleges eredményei amúgy, de nevezzük nyugodtan gyümölcsöknek őket: a fogaskerekűn most egy átlagos hétvégi napon minden hatodik utas bringára is lyukaszt, és fölengedik a HÉV-pótlókra is a kerékpárokat.
A BKK a mostani „faültetéssel” már – hogy folytatódjon a képzavar – nem kukoricázik. A tesztbe bevet egy busz- (65, 165), egy villamos- (59, 59A) és egy trolivonalat (77), különös tekintettel a veszélyes és nehezen tekerhető hegyi szakaszokra. A cég brosúrája a gyalogosok felé próbálkozik még egy megnyugtató szófordulattal: az ajánlat azon biciklistáknak szól, akik defektet kapnak vagy az eső elől menekülnek (nyilván nem csak nekik, de így tényleg mennyivel empatikusabban szól a dal). Megjegyzés: úgy vettem észre, hogy esőben megtelnek a járművek, mert egyrészt a fedett megállókban dekkolnak a járókelők, másrészt az esetleg sétálva megtett egy-két megállókat ilyenkor mégis inkább bmv-vel (busz, metró, villamos) teszik meg
A hír szent, a vélemény szabad: sose legyen szükségem rá, hogy defekt vagy eső miatt villamosra kelljen szállnom a drótszamarammal, de „csak úgy” biztos, hogy soha nem szállnék fel, egyrészt nem azért bringázom, hogy buszozzam, másrészt egy nem élsportoló ember kis körültekintéssel, felkészülés nélkül is fel tud menni a Farkasréti temetőig (a 77-es troli vonaláról nem tudok nyilatkozni), a 65-ös busz vonalán pedig szinte végig kifejezetten jó a levegő, ami senkinek nem árt, ha azzal cseréli a tüdejében lévő mocskosat. És tényleg mellékes, hogy a 65-ös vonalán a lakott terület lejtős része nem túlságosan nagy, a lakatlanra meg csak szabadidős célból megy az ember, hát ne busszal menjen!
Az sem világos, hogyan fogják tartani a menetidejüket azok a járművek, ahol a biciklis elöl jegyet mutat fel (érvényesít is akár), aztán hátracammog, megvár minden felszállót, majd beevickél az emberek közé, akik bármilyen intelem ellenére is mogorván fogják fogadni a biciklist az általuk is kifizetett állóhelyen.
A BKK tanácsai:
– csak piktogrammal jelölt járműre szállhatunk fel cangával;
– rögzíteni kell a biciklit, az utasok ruházatát és a járművet óvandó;
– van méretkorlát is: 18×130×70, tehát málhás biciklivel eleve nem szállhatunk fel;
– egy ember egy kerékpárt vihet fel, de az nem lehet cargo, tandem vagy motoros.