Ebből Kánaán lesz – vagy óriási balhé

Indul a teszt: a 65-ös busz, a 77-es troli és az 59-es villamos mostantól kerékpárt is szállít. Íme a részletes szabályok, körülmények és egy kis morfondírozás.

2013. 09. 19. 3:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

BUDAPEST Négy napja terjesztették ki „hegyi” buszokra (65, 165), villamosokra (59, 59A) és egy trolira (77) a „bringázást”, a fogaskerekűn és a HÉV-en (meg a HÉV-pótlókon), illetve a dunai hajókon már régebb óta szabad – egy vonaljegy áráért vagy külön bringásbérlettel, amihez így lehet hozzájutni.

A fővárosi közlekedést szervező BKK egyéves kísérletről beszél, ami tekintettel az olykor háborús helyzetre a különböző tényezők között, ígéretes kommunikáció – mennyivel jobban hangzik, amikor valamit csak úgy kipróbálhatok abban a reményben, hogy majd később „vissza lehet kozni”. A korábbi kísérletezésnek már vannak végleges eredményei amúgy, de nevezzük nyugodtan gyümölcsöknek őket: a fogaskerekűn most egy átlagos hétvégi napon minden hatodik utas bringára is lyukaszt, és fölengedik a HÉV-pótlókra is a kerékpárokat.

A BKK a mostani „faültetéssel” már – hogy folytatódjon a képzavar – nem kukoricázik. A tesztbe bevet egy busz- (65, 165), egy villamos- (59, 59A) és egy trolivonalat (77), különös tekintettel a veszélyes és nehezen tekerhető hegyi szakaszokra. A cég brosúrája a gyalogosok felé próbálkozik még egy megnyugtató szófordulattal: az ajánlat azon biciklistáknak szól, akik defektet kapnak vagy az eső elől menekülnek (nyilván nem csak nekik, de így tényleg mennyivel empatikusabban szól a dal). Megjegyzés: úgy vettem észre, hogy esőben megtelnek a járművek, mert egyrészt a fedett megállókban dekkolnak a járókelők, másrészt az esetleg sétálva megtett egy-két megállókat ilyenkor mégis inkább bmv-vel (busz, metró, villamos) teszik meg

A hír szent, a vélemény szabad: sose legyen szükségem rá, hogy defekt vagy eső miatt villamosra kelljen szállnom a drótszamarammal, de „csak úgy” biztos, hogy soha nem szállnék fel, egyrészt nem azért bringázom, hogy buszozzam, másrészt egy nem élsportoló ember kis körültekintéssel, felkészülés nélkül is fel tud menni a Farkasréti temetőig (a 77-es troli vonaláról nem tudok nyilatkozni), a 65-ös busz vonalán pedig szinte végig kifejezetten jó a levegő, ami senkinek nem árt, ha azzal cseréli a tüdejében lévő mocskosat. És tényleg mellékes, hogy a 65-ös vonalán a lakott terület lejtős része nem túlságosan nagy, a lakatlanra meg csak szabadidős célból megy az ember, hát ne busszal menjen!

Az sem világos, hogyan fogják tartani a menetidejüket azok a járművek, ahol a biciklis elöl jegyet mutat fel (érvényesít is akár), aztán hátracammog, megvár minden felszállót, majd beevickél az emberek közé, akik bármilyen intelem ellenére is mogorván fogják fogadni a biciklist az általuk is kifizetett állóhelyen.

A BKK tanácsai:
– csak piktogrammal jelölt járműre szállhatunk fel cangával;
rögzíteni kell a biciklit, az utasok ruházatát és a járművet óvandó;
van méretkorlát is: 18×130×70, tehát málhás biciklivel eleve nem szállhatunk fel;
egy ember egy kerékpárt vihet fel, de az nem lehet cargo, tandem vagy motoros.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.