Egy-két klikkel megépítjük a nagykörúti bringasávot

Játékra invitálom a Kedves Olvasót a KüllőnÉlő blogon. Virtuálisan elkészítjük a nagykörúti kerékpársávot!

2013. 09. 05. 6:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felkapott téma lett a nagykörúti bringasáv terve, aki követte az ezzel kapcsolatos polémiát a Kerékagy blog írása után, olvashatott a körúti kerékpározók napi számáról (bő ezer), a biciklisták „célmennyiségéről”, arányszámáról az autósokhoz és tujázókhoz képest (6 százalék), illetve a Bubi (jövő évben induló közbringarendszer) dokkolópontjairól, amiből a jelen állás szerint több mint tucatnyi lesz a Nagykörúton vagy legfeljebb 1-2 sarokra onnét.

A tavaly novemberi Városfilmklub-vetítésen Vitézy Dávid BKK-vezér és a Critical Mass-gazda Sinya (Sinka Károly) már alaposan feszegették a témát, és ugyanarra a dilemmára jutottak, mint amire – négy fő következtetése közül az egyikként – a Közlekedéstudományi Intézet BKK-nak készített friss tanulmánya kilyukadt: el lehet a Nagykörúton az ezernél is kevesebb autót pátyolgató sávot venni a jelenlegi használóktól és oda lehet adni a kerékpározóknak, azonban a villamosmegállók összeszorítják a lehetőséget, és pár száz méterenként be kell menniük a kerékpárosoknak az autók közé.

Most persze nagyon úgy néz ki, hogy ez a félmegoldás győz majd (az időben nem bevezetett dugódíj következményeként), hiszen valamit tenni kell: talán már nincs egy év, és a masszívan nagykörúti érintettségű Bubi-projektnek fel kell állnia, márpedig az ehhez érkező jelentős uniós támogatásnak feltétele, hogy a bringakölcsönző pontok kerékpáros úton egyszerűen össze legyenek kötve. Egyébként is érthető a kapitalizmusban, hogy ha valamilyen fejlesztésre 85 százaléknyi pénzt ad egy pályázat gazdája, az általa szabott feltételeket könyörtelenül bevasalja.

Ne is szaporítsuk tovább a szót! Az MNO az ügyes kis Google Street View (ez a Google térképének igen részletes utcanézegetője) segítségével végigjátszotta a játékot, a Nagykörút mely pontján mit kell megoldani ahhoz, hogy a parkolósáv átadható legyen a kerékpározóknak.

A Petőfi hídtól indulunk. (Aki nem ismerné ezt a játékot: mindig akkor kattintsunk csak az út egy előttünk lévő pontjára, ha a szürke mezőnk ellipszis alakú és nem négyszög!)

Már eleve kicsit bajos, hogy hogy kerülünk oda a Nagykörút elejére, a híd járdájáról ugyanis cipekedni kell legalább egyet, a híd sávja pedig jelenleg nem igazán biztonságos (két sáv kanyarodik le a hídról jobbra). Ahogy rátérünk a körútra, az Üllői úti kereszteződésig (Corvin negyed) gyakorlatilag rendelkezésre áll a három sáv, amiből ugye maradna kettő az autósoknak. A kereszteződés túloldalán viszont a metró építésekor bepakolt aluljáró beterpeszt a harmadik sávba, így éppen a kereszteződés kellős közepén kell kihajtani a két autósforgalmi sáv közül az egyikbe.

A Corvin mozi előtti zebra után megszűnő probléma a Baross utcai villamosmegállónál kezdődik újra: elfogy a parkolósáv, a forgalmi sávok pedig borzasztóan keskenyek, ebből sok feszültség lesz. Elvi lehetőség volna rá, hogy a járdából csippentsünk le egy fél métert, és egy új felfestés megoldana mindent, de egyrészt ehhez nem egy fát kéne kivágni, másrészt egy ilyen melót nem biztos, hogy „le lehet hozni” mindennel együtt tavaszig úgy, hogy mindenhol végrehajtják a hasonló „reszelést”.

A Harminckettesek terénél villan az ember eszébe egy másik megoldás: egy csomó lámpa lassítja az autós forgalmat, és mivel csak 50 métert kell megoldani a kerékpározóknak (utána megint 3 sáv van), lehet mozgástér a jelzőlámpák beállításában, ez talán figyelemre méltó tipp – és hát László János Kerékpárosklub-félisten is megígérte korábban a KüllőnÉlőnek, hogy ezzel a felülvizsgálattal élni is fog a közlekedésirányítás. Javaslatunk kitűnő gyakorlóterepe lehetne a Blaha Lujza tér, ahol három lámpa is van egymás után, ráadásul a Blahát elhagyva van a külső sávban egy idióta járdakiszögellés, amit szintén érdemes volna a bringásokkal úgy kikerültetni, hogy nincsenek autók a nyakukon. (Itt van még egy hotelbeálló, de más intézmények esetében is megoldották ezt szintezéssel.)

Elfogyó parkolósáv van még a Wesselényi és a Király utcai villamosmegállónál, viszont az Oktogonnál lévő budis aluljáró szintén bele van merve a harmadik sávba (mint a Ferenc körúti aluljáró), és ez történik a Nyugati utáni akadálymentes metrókijárat esetében is: nem lehet az úton szélesíteni. A Vígszínház előtti szakasz aztán már viszonylag rendben van, itt közös busz-bringa sáv is rendelkezésre áll. Fordulunk!

A Margit hídtól a hajszálvékony sávok közül a külső van felfestve kerékpáros „hogyhívjákkal”, a Vígszínháztól a Nyugati-Meki vonaláig viszont van fantázia a parkolósávban. A főváros talán legnépszerűbb zebrája talán a legkeskenyebb is, aminek a gyalogosok örülhetnek, két szökelléssel át lehet érni a villamos megállójába vagy a „túlpartra”. Közbevetőleg itt kell megjegyezni, hogy aki a Nyugatiból a Corvin negyedhez menne, egyáltalán ne erre jöjjön, hanem a már szinte teljesen kiépített alternatívát vegye igénybe (Bajcsy, Kiskörút, Üllői út rövidke szakasza egy forgalmatlan külső sávval)!

Megyünk azonban a Nagykörúton tovább. Az Oktogon előtt már az Aradi utcánál elfogy a három sáv, „átevezve” azonban három a sáv megint – a Király utcáig, ahol lámpa után van a keskeny sávos megálló, így itt is lehetne variálni a kerékpárosok „még” átengedésével. A Wesselényi utcánál jön a szokásos szűkítés, a Dohány utcánál viszont egy kis útszéli járdaszigetet kellene sürgősen eltüntetni – de hogy a Blaha előtti, járdaszegélyre telepített betonnövénytartóval mi lesz, azt a jó ég tudja.

A Blaha-szakasz végén van egy, a Nyugati-Mekihez nagyon hasonlatos zebra, amit hogyha kicsit megnövelnek az érintettek, akkor el fog itt férni két forgalmi sáv és egy elkülönített biciklisáv is. A Rákóczi téri és a Harminckettesek terei szakasz ismerős problémákkal tárul elénk, hogy aztán a Pál utcától egy rövid szakaszon megint beszűküljön a pálya két sávra. A hídi felhajtásig (de csak addig) elérhető a gyors megoldás.

A végén valószínűleg úgyis az lesz a fő kérdés, hogy a hátralévő hónapokban milyen munkát képes a főváros (vagy a BKK) elvégeztetni a Bubi-pénz akadálymentes lehívásáért. Valamennyire most majd úgyis megértőeknek kell lennünk, a felelősök négy félmegoldás közül kellett, hogy válasszanak a KTI szakmai anyaga alapján – mi pedig most csak játszottunk egyet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.