Óvodista tévedésektől hemzseg a győri egyetemi segédanyag

Botrányos tantárgyi segédanyag a győri egyetemisták kezében a közlekedéstudományi tanszéken ebben a félévben.

2013. 09. 26. 3:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kerékpáros közlekedés hátránya, hogy veszélyes, hogy kis hatótávolságú, hogy nem lehet vele szállítani és hogy úthoz közel egészségre rendkívül ártalmas. Ilyen és ehhez hasonló hallatlan gondolatokat tanítanak egyetemen Magyarországon a 2013–2014-es tanév első félévében. A győri Széchenyi István Egyetemről van szó, ahol a közlekedésépítészeti tanszéken a közúti forgalomtechnikát tanulók egy ilyen sületlenségeket felvonultató dokumentum alapján merülnek el a kerékpáros közlekedés rejtelmeiben. Szerzője is van a fél szakdolgozatnyi írásnak: dr. Kálmán László egyetemi adjunktus.

Tényleg nagyon csúnya dolog másokat – főleg idősebb professzorokat – kiröhögni, de azért álljunk már meg! Magyarországon, egyetemen, nyomtatásban és interneten is tananyag egy 2013. szeptemberire vélhetően átdátumozott, elavult hülyeséggyűjtemény, amiért legutoljára az olvasónak kell exkuzálnia magát. (Köszönet a Kerékpárosklubnak, hogy feltette a „szakirodalmat” a Facebookra.)

Szóval Kálmán tanár úr a győri kerékpáros-forgalom adatai között bogarászik a „friss” anyagban, ahol egy 1995-ös 1,3 százalékos, illetve egy 2004-es 0,58 százalékos adatból azonnal el is jut a következtetésre, hogy a hétköznapi kerékpáros közlekedés visszaszorult. Kálmán tanár úr! Ma Magyarországon (László János bringásfélisten mondta a saját szájával a múlt héten) minden munkanapon 5-6 százezer ember indul munkába vagy iskolába drótszamáron, ami a teljes népesség 5-6 százaléka, nagyjából tízszer annyi, mint amennyiről Kálmán tanár úr beszél. A helyszíni beszámolók szerint a 130 ezer lakosú Győrben az 1000 csiga is kevés lett volna csak azok kiszolgálására, akik a tavaszi bringásreggelin a csigahelyen ki is várták (volna) a sorukat.

Kálmán tanár úr mellélő akkor is, amikor az előnyöket sorolja: egészséges a tekerés, de csak zöld környezetben és az úttól távol (két költői kérdés: Min megy a cangás, ha nem az úton, illetve látta-e már azt az évekkel ezelőtti felvételt Kálmán tanár úr, amelyen kísérleti úton van bebizonyítva, hogy az autóban ülő tüdejébe még akkor is folyamatosan megy a nafta, amikor zöldövezetben hajt?).

És akkor jönnek „a hátrányok”, nagyon kell kapaszkodni már a szóhasználat miatt is. Azt mondja először is: „kis (néhány km) hatótávolság”. Én becsszó nem tudtam, hogy a biciklinek hatótávolsága van. De azt sem tudtam, hogy a néhány kilométer kicsi. Nemde néhány kilométereket teszünk meg városban A-ból B-be otthonunk és az iskola/munkahely között? Több alkalommal utaltam már e blog sorai között: a Krisztina tér és a Népliget közti távolság 6 kilométer, ami kerékpárral, autóval és tömegközlekedéssel egyaránt 20-25 perc csúcsidőben. Nem tudom, melyik fáról tépte le az infót Kálmán tanár úr, hogy „kicsi a hatótávolsága” a kerékpárnak, és pontosan mire is gondolt.

További hátrány Kálmán tanár úr szerint, hogy a kerékpározás időjárásfüggő, mert télen és esőben „nem jó biciklizni”. Egy egyetem tekintélyét szerintem alapvetően rombolja, ha tantárgyi segédanyagként írásba adják a tanár komfortérzetével kapcsolatos tudnivalót, ez a L\'art pour L\'art Társulat Osztályfőnöki óra című jelenetének színvonala.

Ezek után már szinte észre sem venni a kerékpározás hátrányai között azt a momentumot, hogy veszélyes, ezért pedig térd- és könyökvédőt kell hordani. (Félve írom le még azt az utolsó két nagy hátrányt, melyek szerint „könnyen ellophatják” és „idősek, betegek és mozgáskorlátozottak nem használhatják”. Természetszerűleg én is ki vagyok rekesztve a Forma–1-es autó, illetve a helikopter aktív használatából, mert nincsenek meg hozzá a szükséges kompetenciáim, adottságaim és lehetőségeim sem.)

A dolgozatban aztán váratlanul érkezik egy „összefoglalva” kezdetű mondat, azt mondja: a kerékpározók ma szabadidős és sport célból bicikliznek, erre viszont a korábbi szövegből egyetlen árva mukk sem utalt. Hogy bezáruljon a kör, vastag betűvel áll a szövegrész végén a tételmondat: „Vannak persze városi kerékpáros rajongók is ”

Ezek után krikszkrakszos rajzok magyarázzák a bringás infrastruktúrával kapcsolatos kifejezéseket, melyeket egy újbóli okos mondat zár le: a kerékpárút tervezésénél figyelembe kell venni a kerékpáros áramlási mátrixokat és a baleseti statisztikákat. Arról, hogy a Magyar Kerékpárosklub véleményét kell figyelembe venni, megint csak egy büdös szó nincs, pedig ma ez a legfontosabb, ők ugyanis ezeket a Kálmán tanár úr által említett mátrixokat és sok minden mást is bizony figyelembe vesznek, így adják le a közlekedésszervezőknek szakmai anyagaikat, ennek szellemében készült el az Andrássy úti bringasáv is.

Úgyhogy szegény győri egyetemisták, szépen tanuljátok meg a tanár úr által feladott leckét, aztán nézzetek szét a Kerekparosklub.hu weboldalon (számokért és szabályokért), illetve a KüllőnÉlőn és az utcán is. Sok sikert a győri egyetemnek!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.