A gyönyörködős, városképi vonatkozású aspektussal Őrfi kolléga foglalkozott nemrégiben, a Ferenciek tere környékén biciklizők ügyét pedig most a KüllőnÉlő csapja a hóna alá.
Kezdjük az ismeretlenül áttekinthetőbbnek gondolt változással: a Szabadság híd felől érkező Duna-partiak kaptak egy lehetőséget arra, hogy tiszta körülmények között eljussanak a tér „szájáig” az Erzsébet híddal párhuzamosan, attól délre húzódó, jól elválasztott kerékpárúton. A gond akkor kezdődik, amikor kiderül, a szépséges beterelés a Váci utca északi ágába visszakunkorodik saját magába a volt Pesti Barnabás – most Piarista – utca Duna-parti torkolatánál, lehet szépen visszamenni a Szabadság híd felé, vagy újrakezdeni a kört a hídfő alatt. Feltételezhető, hogy meg akarták oldani ennek a felhajtónak az összekapcsolását az új főutca védett zónás bringaútjával, erre utal is egy kis tábla az új hídi felhajtó előtt, ahol az ember gyakorlatilag a következők közül választhat:
– az Irányi utca felé kerülve megy (JOBBRA ÁT!)
– áthajt az új zebra melletti kerékpárúton, majd a szabálytalan verziók közül az egyiket kiválasztva rákapcsolódik a Petőfi Sándor utcára (BALRA ÁT! ELŐRE!)
– felhajt a Szabad sajtó útjára, majd kihasználva, hogy a hídról érkező járműveknek piros van, igyekszik elérni a másik új zebrát a ferences templomnál, üres (BALRA ÁT! JOBBRA ÁT!)
– letér a Duna utca felé a kerékpárútról, és a Ferenciek terei buszmegállón keresztülhajtva űzi a gyalogosokat (ELŐRE!)
Már nem most hozták létre az elvarrt bicikliutat a Szabadság híd felől, de majd folytatni kellene: szépen átvisz a védett kerékpárút a híd alatt délről ;szakra, majd mehetünk be szépen az egyirányú Piarista közbe (ezt az előbb tekintettük át visszafelé), vagy csinálhatunk akármit, ha a Duna partján akartunk eredetileg északi irányba menni.
Van egyébként megoldás, hogy valamiképp mégis bejussunk a Deákra a Duna partjáról, déli irányból, de az úti célról már a Szabadság hídnál dönteni kellene; a Vámház körút, Kálvin tér, új főutca (Kecskeméti utca) útvonal a Ferenciek terére eső új átkelővel jól megközelíthető az Erzsébet tér felé, sőt még kézenfekvőbb, ha a Kálvin után a múzeum felé tekerünk, úgyis ott van a bringásszámláló
Északról eggyel kevesebb a gubanc, az Apáczai utcán ugyanis a Széchenyi térről alacsony forgalmú, felfestett bringászónán lehet behaladni a csomópontba.
Kerülgetjük a forró kását, de csak idáig. Az ugyanis, hogy a Duna-part (Buda) és a Belváros még nincs egyértelműen bringásan összekötve, valószínűleg addig marad így, amíg a 4-es metró utáni felszíni buszforgalom-csökkenés lehetővé nem teszi, hogy a Gellért-hegy lábától a Keletiig kerékpárúton, illetve buszos, bringás sávon tekerhessünk – teljesen egyértelmű, hogy ezt megoldani lesz a következő feladat.
A Ferenciek terén szinte naponta áthaladva bevallom, nagyon elégedett voltam, amilyen kulturáltan „lehozták” ennek a rettenetesen forgalmas csomópontnak a rendezését – idáig. Napra pontosan átadták a teret (január 28.), úgyhogy bizakodó vagyok, hogy a tengelyirányú problémamegoldás sem várat sokat magára.