Ferenciek tere: ez lesz a következő lépés

Fényképes hangos gondolkodás arról, hogy a Belváros miért csak majdnem teljesen bebiciklizhető, és arról, mi hiányzik hozzá.

2014. 02. 13. 4:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gyönyörködős, városképi vonatkozású aspektussal Őrfi kolléga foglalkozott nemrégiben, a Ferenciek tere környékén biciklizők ügyét pedig most a KüllőnÉlő csapja a hóna alá.

Kezdjük az ismeretlenül áttekinthetőbbnek gondolt változással: a Szabadság híd felől érkező Duna-partiak kaptak egy lehetőséget arra, hogy tiszta körülmények között eljussanak a tér „szájáig” az Erzsébet híddal párhuzamosan, attól délre húzódó, jól elválasztott kerékpárúton. A gond akkor kezdődik, amikor kiderül, a szépséges beterelés a Váci utca északi ágába visszakunkorodik saját magába a volt Pesti Barnabás – most Piarista – utca Duna-parti torkolatánál, lehet szépen visszamenni a Szabadság híd felé, vagy újrakezdeni a kört a hídfő alatt. Feltételezhető, hogy meg akarták oldani ennek a felhajtónak az összekapcsolását az új főutca védett zónás bringaútjával, erre utal is egy kis tábla az új hídi felhajtó előtt, ahol az ember gyakorlatilag a következők közül választhat:

– az Irányi utca felé kerülve megy (JOBBRA ÁT!)
– áthajt az új zebra melletti kerékpárúton, majd a szabálytalan verziók közül az egyiket kiválasztva rákapcsolódik a Petőfi Sándor utcára (BALRA ÁT! ELŐRE!)
– felhajt a Szabad sajtó útjára, majd kihasználva, hogy a hídról érkező járműveknek piros van, igyekszik elérni a másik új zebrát a ferences templomnál, üres (BALRA ÁT! JOBBRA ÁT!)
– letér a Duna utca felé a kerékpárútról, és a Ferenciek terei buszmegállón keresztülhajtva űzi a gyalogosokat (ELŐRE!)

Már nem most hozták létre az elvarrt bicikliutat a Szabadság híd felől, de majd folytatni kellene: szépen átvisz a védett kerékpárút a híd alatt délről ;szakra, majd mehetünk be szépen az egyirányú Piarista közbe (ezt az előbb tekintettük át visszafelé), vagy csinálhatunk akármit, ha a Duna partján akartunk eredetileg északi irányba menni.

Van egyébként megoldás, hogy valamiképp mégis bejussunk a Deákra a Duna partjáról, déli irányból, de az úti célról már a Szabadság hídnál dönteni kellene; a Vámház körút, Kálvin tér, új főutca (Kecskeméti utca) útvonal a Ferenciek terére eső új átkelővel jól megközelíthető az Erzsébet tér felé, sőt még kézenfekvőbb, ha a Kálvin után a múzeum felé tekerünk, úgyis ott van a bringásszámláló

Északról eggyel kevesebb a gubanc, az Apáczai utcán ugyanis a Széchenyi térről alacsony forgalmú, felfestett bringászónán lehet behaladni a csomópontba.

Kerülgetjük a forró kását, de csak idáig. Az ugyanis, hogy a Duna-part (Buda) és a Belváros még nincs egyértelműen bringásan összekötve, valószínűleg addig marad így, amíg a 4-es metró utáni felszíni buszforgalom-csökkenés lehetővé nem teszi, hogy a Gellért-hegy lábától a Keletiig kerékpárúton, illetve buszos, bringás sávon tekerhessünk – teljesen egyértelmű, hogy ezt megoldani lesz a következő feladat.

A Ferenciek terén szinte naponta áthaladva bevallom, nagyon elégedett voltam, amilyen kulturáltan „lehozták” ennek a rettenetesen forgalmas csomópontnak a rendezését – idáig. Napra pontosan átadták a teret (január 28.), úgyhogy bizakodó vagyok, hogy a tengelyirányú problémamegoldás sem várat sokat magára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.