Nem álom, lesz Budapest–Balaton bringaút

A legfontosabb: lesz Budapest–Balaton bringaút, a tervek az asztalon, a hossza pedig nem lesz több 120 kilométernél.

2014. 02. 27. 4:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Na, emberek! Nem álom, össze fogják rakni ezt a Budapest–Balaton bringautat, és amikor csak erre gondolok, nem titkolom, gyorsabban ver a szívem. Akinek beszélek róla, hogy ez lesz, és látott már „túl közelről” biciklit, mindenkinek felcsillan a szeme, azoknak különösen, akik csináltak már Balaton-kört, és most új kihívásokat keresnek.

Még az első kapavágás előtt fontos tisztázni, hogy nem a festékszóróval kezdik – és fejezik be – a munkát, a bringaút biztosan meg fog felelni az útügyi műszaki előírásnak, elkülönített, szilárd burkolatú lesz, elfér rajta három bringa egymás mellett, nem lesz 6 százalékosnál meredekebb emelkedője, figyelembe vesz kapcsolódó közlekedési infrastruktúrát, 30 kilométerenként érinteni fog élelemszerzési lehetőséget, 50 kilométerenként szállás-, 150 kilométerenként pedig közösségi közlekedési lehetőséget. (Ez utóbbiba most ne menjünk bele, reméljük, nem kanyarog 150 kilométert a bicikliút, míg eléri a Balatont )

A projektösszegző (a másik három nagyszabású tervet is bemutató) tanulmány szerint egyébként jelenleg zajlik az útvonalváltozatok közötti döntés. No de nézzünk bele a Horváth László (Főmterv–Utiber konzorcium) által komponált szimfóniába!

Horváth úr tanulmánya úgy teszi egymásra az útvonalterveket, ahogy azok a jelenlegi állapotokba (OtrT) leginkább „beleillenek”, a térképen látható A–F vonal (Budapest–Budaörs/Törökbálint–Biatorbágy–Etyek–Alcsútdoboz–Vértesacsa–Lovasberény–Sukoró–Pákozd–Székesfehérvár–Polgárdi–Balaton-Dél) tehát a legkisebb bonyodalommal összerakható. És az össztáv? 120 kilométer, a domborzati nehézségeket figyelembe véve ez egy nap tekerés túramotyóval reggeltől estig, rendes pihenésekkel.

Ha a B szakasz valósul meg az A helyett, Etyek után kicsit nehezebb lesz az építkezés Gyúróig, igaz, ez a táj nagyon szép, autó pedig egyáltalán nem jár errefelé, mert van, ami kiváltsa azt a részt, ami a térképen naranccsal jelölve van. Távolságban mondjuk nincs nagy differencia. Ha sem A, sem B, akkor C lesz: egyszerűen felhúznak egy betonszalagot a 7-es út mentén, az persze nem világos, hogy a településeken beszűkülő főút mellett hogyan fér el a kerékpárút, de azt majd kitalálják. Mellette szól, hogy rövidebb Budapestről és hogy szereléskor nem lehet nagyon bajba kerülni, mert egymást követik a nagyobb települések.

Eddig a Székesfehérvárig érő szakaszról értekeztünk, itt érnek egy pontba a változatok. Ami Fehérvár és a Balaton közt van, már kicsit leegyszerűsödik. Az F betűjelű vonal a 7-es út mellé van kötve, 40 kilométer sincs, de ide is igaz, ami a C-re: büdös lesz a sok autótól. Az E jelzésű vonal alacsony forgalmú utak mentén jön ki Székesfehérvárról Sárszentmihály felé, majd Nádasdladánynál fordul balra Polgárdi felé, ahol azonban nem megy el a 7-esig, hanem a település határában dob egy jobbost Füle, Balatonfőkajár és Balatonakarattya felé. Papírforma szerint ez 6-7 kilométerrel lehet majd hosszabb.

Aki az északi partot akarja elérni minél gyorsabban, a D vonalnak örülne leginkább Nádasdladány után (jobbra) Berhida felé, itt is 50 körüli kilométer-mennyiségről volna szó Fehérvártól a Balatonig.

A terveken mindenesetre jól látszik, hogy az A, a B és a C közül választanak egyet, illetve a D, az E és az F közül ugyanígy.

A beillesztett térképmellékleten bárki tervezgetheti kezdő- és célállomás megadásával a balatoni kerékpárutat, már most

Itt most csak a felszínén kapirgáltunk a nagy egésznek, de a tanulmányosdi mindennel együtt (lásd keretes írás) bruttó szűk 800 millióba került, de be van lőve az is például, hogy melyik szakasz volna a legolcsóbb, s melyik a legdrágább. Az A, B és C közül a 7-es úti megoldás volna a legolcsóbb (C), a D, E és F közül szintúgy (F). De ha drágán akarunk építkezni, az A, E kombót kell kiválasztani.

A fejlesztésre egyébként biztosan leesik eléggé sok EU-s pénz is a 2014–2020-as finanszírozási ciklusból, úgyhogy ha Horváth László nem feleslegesen dolgozott, egy-két év, és lebringázhatunk a Balatonra Budapestről!

A pénzből még az eddig csak pofozgatás szintjén kezelt Kenyi.hu körüli rendrakás is kijön; a nem is olyan régi nyilvántartó most sem aktuális igazán.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.