Már csak párat kell aludni, és használhatjuk a főváros közbringáit. Összeírtam pár kérdést, amivel a Bubi kapcsán engem kérdeznek a haverok, feltételezem, hogy ezek válaszai mindenkinek hasznosak lesznek.
Mikor indul?
Áprilisban, jelenleg a leszállított biciklikkel folyik valamilyen tevékenység, legutóbb a Széna téren találkoztam egy illetővel, aki vélhetően tesztelni vitte az almazöld drótszamarat. Szóval egy-két hét!
Hogyan tudom elvinni a bringát, és mennyit fizetek?
A kerékpárokat kétféleképpen lehet majd igénybe venni.
1) A rendszeres használók féléves, illetve éves bérletet válthatnak. Nekik személyesen kell szerződést kötniük, utána pedig a Bubi-kártyával használhatják a rendszert. Az éves díj várhatóan 18 900 forint lesz, ebből 5000 forintnyi szabadon „letekerhető”.
2) Az alkalmi bringások és a turisták 24 órás, háromnapos vagy hetijegyet válthatnak, ezek ára 500, 1000, illetve 2000 forint lesz. Ők az érintőképernyős termináloknál, a Mol Bubi honlapján vagy okostelefonon fizethetnek majd kártyával, de kaucióként 25 ezer forintot elkülönítenek a számlájukon. A jegyek és regisztrációk érvényességi ideje alatt a kerékpárok alkalmanként legfeljebb fél óráig, korlátlan számban ingyen használhatók. Hosszabb idő után használati díjat kell fizetni. (Nemzetközi összevetésben a magyar közbringa igen költséges a használóknak, sok nagyvárosban az éves díj 1, 5, maximum 30 euró.)
Nem fogják ellopni a közbringákat?
Mindent el lehet lopni, de... Egyrészt a dokkolók be lesznek kamerázva, másrészt a 24 kilós bringákon GPS lesz, amit bekötnek „a központba”. Ha buherálni kezdeném, azt is tudják, hogy én vagyok (ha nem, akkor 25 rugóm bánja), és azt is, hogy hol csináltam. A járművek ráadásul olyan elemekből lesznek összerakva, amelyek nem kompatibilisek más típusú bicók alkatrészeivel és a közforgalmú szerszámokkal sem, nem lesz érdemes ellopni őket.
Honnan tudom, hogy van-e ott bicikli, ahonnan elvinném?
Kezdjük ott, hogy 75 dokkolóállomás lesz (17 budai, 57 pesti, 1 margitszigeti, térképes megjelenítés ITT), ezekben 1000 drótszamár, ami 1500-nál is több bringahelyre passzinthatók be. Hogy ahonnan én kerékpárt szeretnék kikölcsönözni, ott van-e eszköz, azt az egyelőre csak az ígéretek szintjén létező Bubi-honlapon láthatom, vagyis sehol. (Facebookja már van.) Ígértek még mobilalkalmazást is, ahol szintén követhető lesz, hol mennyi Bubi van.
Ha esik az eső?
Semmi baj, télen-nyáron, 0-tól 24 óráig elérhető ez a szolgáltatás.
Mi történik, ha ott ragadok valahol, ahol nincs dokkolóállomás?
A használat a regisztráltaknak és az alkalmiaknak is ingyenes 30 percen belül, azt követően a díja meredeken emelkedik. Pár órát meghaladó időre viszont már nem éri meg igénybe venni, ezzel segítik a rendszer kihasználtságát, és hogy akinek szüksége van rá, találjon a tárolókban bringát. Egyébiránt nonstop telefonos diszpécserszolgálat áll a rendszer használóinak rendelkezésére. Előre kell tervezni!
Milyen maga a bringa?
Zöld, alumínium és nehéz, 24 kilós. 26-os kereke van tömör gumival és 3 sebességes agyváltója. 150-200 centis emberekre van szabva. LED-es világítását csakúgy, mint a fedélzeti számítógép áramellátását dinamó biztosítja. Elöl van egy méretes csomagtartója. Az egészet a Csepel rakta össze.
Mennyibe került az egész?
Egymilliárd forint körüli összegbe, ez jórészt uniós pénz (900 millió forint). A működtetés jelentős részét korábbi infók alapján a névadó Mol állja, de friss értesülések szerint 50 millió a fővárostól, 70 millió a bevételekből jön.