Minden, amit a Bubiról megkérdezni sem merünk

24 kilója, egyedi méretes alkatrészei, a GPS, a bekamerázás, valamint a kölcsönvevő személyes adatai tennék lophatatlanná a Bubikat.

2014. 03. 21. 4:51
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Már csak párat kell aludni, és használhatjuk a főváros közbringáit. Összeírtam pár kérdést, amivel a Bubi kapcsán engem kérdeznek a haverok, feltételezem, hogy ezek válaszai mindenkinek hasznosak lesznek.

Mikor indul?
Áprilisban, jelenleg a leszállított biciklikkel folyik valamilyen tevékenység, legutóbb a Széna téren találkoztam egy illetővel, aki vélhetően tesztelni vitte az almazöld drótszamarat. Szóval egy-két hét!

Hogyan tudom elvinni a bringát, és mennyit fizetek?
A kerékpárokat kétféleképpen lehet majd igénybe venni.
1) A rendszeres használók féléves, illetve éves bérletet válthatnak. Nekik személyesen kell szerződést kötniük, utána pedig a Bubi-kártyával használhatják a rendszert. Az éves díj várhatóan 18 900 forint lesz, ebből 5000 forintnyi szabadon „letekerhető”.
2) Az alkalmi bringások és a turisták 24 órás, háromnapos vagy hetijegyet válthatnak, ezek ára 500, 1000, illetve 2000 forint lesz. Ők az érintőképernyős termináloknál, a Mol Bubi honlapján vagy okostelefonon fizethetnek majd kártyával, de kaucióként 25 ezer forintot elkülönítenek a számlájukon. A jegyek és regisztrációk érvényességi ideje alatt a kerékpárok alkalmanként legfeljebb fél óráig, korlátlan számban ingyen használhatók. Hosszabb idő után használati díjat kell fizetni. (Nemzetközi összevetésben a magyar közbringa igen költséges a használóknak, sok nagyvárosban az éves díj 1, 5, maximum 30 euró.)

Nem fogják ellopni a közbringákat?
Mindent el lehet lopni, de... Egyrészt a dokkolók be lesznek kamerázva, másrészt a 24 kilós bringákon GPS lesz, amit bekötnek „a központba”. Ha buherálni kezdeném, azt is tudják, hogy én vagyok (ha nem, akkor 25 rugóm bánja), és azt is, hogy hol csináltam. A járművek ráadásul olyan elemekből lesznek összerakva, amelyek nem kompatibilisek más típusú bicók alkatrészeivel és a közforgalmú szerszámokkal sem, nem lesz érdemes ellopni őket.

Honnan tudom, hogy van-e ott bicikli, ahonnan elvinném?
Kezdjük ott, hogy 75 dokkolóállomás lesz (17 budai, 57 pesti, 1 margitszigeti, térképes megjelenítés ITT), ezekben 1000 drótszamár, ami 1500-nál is több bringahelyre passzinthatók be. Hogy ahonnan én kerékpárt szeretnék kikölcsönözni, ott van-e eszköz, azt az egyelőre csak az ígéretek szintjén létező Bubi-honlapon láthatom, vagyis sehol. (Facebookja már van.) Ígértek még mobilalkalmazást is, ahol szintén követhető lesz, hol mennyi Bubi van.

Ha esik az eső?
Semmi baj, télen-nyáron, 0-tól 24 óráig elérhető ez a szolgáltatás.

Mi történik, ha ott ragadok valahol, ahol nincs dokkolóállomás?
A használat a regisztráltaknak és az alkalmiaknak is ingyenes 30 percen belül, azt követően a díja meredeken emelkedik. Pár órát meghaladó időre viszont már nem éri meg igénybe venni, ezzel segítik a rendszer kihasználtságát, és hogy akinek szüksége van rá, találjon a tárolókban bringát. Egyébiránt nonstop telefonos diszpécserszolgálat áll a rendszer használóinak rendelkezésére. Előre kell tervezni!

Milyen maga a bringa?
Zöld, alumínium és nehéz, 24 kilós. 26-os kereke van tömör gumival és 3 sebességes agyváltója. 150-200 centis emberekre van szabva. LED-es világítását csakúgy, mint a fedélzeti számítógép áramellátását dinamó biztosítja. Elöl van egy méretes csomagtartója. Az egészet a Csepel rakta össze.

Mennyibe került az egész?
Egymilliárd forint körüli összegbe, ez jórészt uniós pénz (900 millió forint). A működtetés jelentős részét korábbi infók alapján a névadó Mol állja, de friss értesülések szerint 50 millió a fővárostól, 70 millió a bevételekből jön.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.