A tét: törvényes lesz-e a Lánchíd felújítása?

A híd méltánytalan helyzetének törvényes kezeléséért demonstrálnak.

2015. 10. 01. 13:23
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Óránként százával kelnek át kerékpárral közlekedők a Lánchídon, naponta 2400-an. Elsöprő többségük az óvatosságot szem előtt tartva szabálytalanul, a járda igénybevételével. Eddig nem született megfelelő, átfogó terv az áldatlan állapotok felszámolására: amely bringás az irányonként egy árva, szélén felpúpozott, záróvonalnál konfliktusos, mindössze 3,25 méter széles közúti sávot használja, számíthat a gépjárművek vezetőinek indulatosságára és kényszerű szabálysértésére – ugye közismert tény, hogy másfél méter biztonsági oldaltáv kell előzéskor. Aki pedig a járdán halad gyalogosokat és turistákat kerülgetve – a hídon átbiciklizők több mint kétharmada –, hiába óvatosabb és érzi magát biztonságban, a sávban szabályosan előzni a sávszűkösség miatt fizikailag képtelen autósokhoz hasonlóan szintén áthágja a KRESZ-t, járdán ugyanis tilos bringázni. (Hogy a KRESZ-ben található kitétel, miszerint mégis szabad, ha a közút kerékpározásra alkalmatlan, vonatkozhat-e a Lánchídra, azt most ne firtassuk.)

Küszöbön áll ugyanakkor a Lánchíd évtizedek óta szükséges felújítása, és mivel közútról van szó, vonatkozik rá a közútról szóló törvény 2012-es módosítása:

...a közlekedésfejlesztések során valamennyi, a közúton közlekedni jogosult érdekét figyelembe kell venni. Ebből kiindulva valamennyi országos és helyi közút hálózatfejlesztési, területfejlesztési, városközpont fejlesztési projekteknél a kerékpáros közlekedés lehetőségét is biztosítani szükséges. ( ) A (közlekedési, településfejlesztési stb.) beruházások hálózatos szemlélettel, a teljes rendelkezésre álló keresztmetszet (faltól falig történő) átgondolásával, a kerékpáros, gyalogos és közösségi közlekedés előnyben részesítése érdekében valósuljanak meg.

Október 11-én a bölcs és „úgy mellékesen” törvényes Lánchíd-felújításért kerékpáros tüntetés lesz, amelyhez kapcsolódóan az I bike Budapest mozgalom petíciót is megfogalmazott, ennek részletei itt olvashatóak. A felbuzdulással párhuzamosan a Magyar Kerékpárosklub honlapján megjelent egy szakmai javaslat is, melyet bár nem kért tőlük senki, mégis fontos eleme a történetnek: még a BKK „Vitézy-érájában” a klub és a BKK közösen deklarálták, hogy az MK lesz az az egyesülés, amelynek szakmai véleményét a fővárosi bringás infrastruktúra fejlesztésekor ki fogják kérni.

Vitézy Dávidnak az őszi önkormányzati választásokat követően útilaput kötöttek a talpára – a hivatalos verzió szerint más feladatot találtak neki a közlekedésszervezésen belül –, így az általa igazgatott BKK, illetve Bencze-Kovács Virág 2011-es kerékpáros közlekedésfejlesztési tanulmánya is a fiók mélyére került. Pedig voltak benne megfontolandó javaslatok azok után, hogy részletesen kielemezték a lánchídi forgalmi adatokat:

...azok a kerékpározók, akik már így is a napi forgalom növekvő, hat százalékát adják – 57 százalékot az autózók, 37 százalékát a buszozók.

Azért fontos itt a pontos százalékokról is beszélni, mert maga a főváros tűzte ki célul, hogy

a Budapest Közlekedési Rendszerének Fejlesztési Terve szerint 2020-ig kerékpáros közlekedés fejlesztésének célja, a helyváltoztatásokon belül a kerékpározás 10 százalékos részesedésének elérése.

Ettől pedig mintha még messze volnánk, de már nem annyira, hogy kis korrekcióval ne lehessen elérni a kívánt arányt.

Kanyarodjunk vissza kicsit 2014-re, amikor nyilvánosságra került az ötlet, hogy markánsan kiszélesíthetik a Lánchíd járdáját, a szakmai háttérkidolgozásáért akkor a Főmterv és Deák Zoltán építész volt felelős. Úgy tűnt, hogy az épp száz éve kialakított 2,2 méteres járdát 3-4 méteresre is bővíthetik. A BKK már akkor egyértelművé tette, hogy a bővítésen nem a Margit hídon látható öszvérmegoldás másolása miatt, hanem a turistaforgalom jobb vezetése céljából gondolkodnak, a kerékpáros közlekedés lehetőségét továbbra is a közúton kívánják kialakítani, összehangolva a Clark Ádám tér és a váralagút közúton történő kerékpáros átvezetésével – a járdaszélesítés terve azóta a műemlékvédelmen megbukott.

A felújítások látható, 2015-ös iránya alapján nem úgy néz ki, hogy a kerékpárral (is) közlekedők érdeke – még egyszer: a törvénnyel összhangban – érvényesül, a kerékpárosok viszont léptek. Mivel nincsen átfogó, nyilvános terv a helyzet komplex rendezésére, abból kell kiindulnunk, amit a bringások javasolnak. (Ha erre lesz valamilyen „válaszkoncepció”, természetesen azt is górcső alá vesszük.)

Hadd emlékeztessünk! A Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek is vállalása volt a Mol BuBi zónájának kerékpározhatóvá tétele.

A Lánchíd teljes körű felújítása 2016-ban kezdődhet, és ha minden simán halad, másfél év alatt lehet befejezni. Utoljára 1986 és 1988 között estek neki ennek a munkának. A váralagutat ennél is régebben, kevéssel 1970 után renoválták. A Lánchíd rekonstrukciójának kiviteli tervei várhatóan 2016 tavaszára készülnek el, de egyelőre bizonytalan, milyen forrásból végzik el a teljes munkát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.