Küszöbön a legjobb bringaút tönkretétele

Pedig már azt hittük, nem lesz többé gyalogosok közé eresztett bicikliút. Nyugi: lesz! A Duna partján.

2015. 11. 08. 18:03
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Valami nagyon furcsa dolog készül a budai Duna-parton a budai fonódó villamos épülése közben. Igazából már egy ideje fent vannak a látványtervek a BKK honlapján, de csak most állnak úgy a kövek a terepen, hogy át is tekintsem, mi lesz az első, szinte tökéletes budapesti bringaútszakasszal. Először is megnyitottam a fonódóról szóló részletes, látványtervekben gazdag tájékoztatást, és miután átrágtam magam a szövegen, jól megkukkoltam a képeket is. Kettőt meg is mutatok ezekből. Kell rajtuk találni valami furát, nosza!

Nos? Semmi? Elárulom, mi szúrt szemet nekem. Hogy a Batyitól a Margit híd felé menő bringaút egyszer csak „átugorja” a sínt – eddig ezt nem kellett, mert ugye nem volt sín –, és a Duna partján, a gyalogosok között halad tovább egy darabig. Miközben az egész fővárosban kábé ez volt a legpöpecebb kerékpáros útszakasz – közel s távol nincs autó és gyalogos sem –, most azzal kell szembesülni, hogy kiherélik A Vívmányt. (A kontinentális kerékpárút-hálózatban nem mellesleg EuroVelo 6-ként szereplő út bel-budai szakasza az ország gyakorlatilag legforgalmasabb tekerős vonala, ezt a bringalámpa-számlálási adatok fél évenként igazolják... ).

No de ne térjünk el a tárgytól! Mivel a Magyar Kerékpárosklubnak minimum konzultálási joga van a dologban, megkerestem őket és a BKK-t is, tekintsük át, hogy „ezt így hogy?”. Azt is le kell még szögezni, hogy ami készül – a bringások és a gyalogosok összeterelése közös felületre – a gyalogosoknak pontosan ugyanúgy rossz lesz, mint akik tekerve közlekednek, de ezt már többször is megpróbáltam elmagyarázni a KüllőnÉlőn, legutóbb az Erzsébet híd alatti szörnyedelem esetén, amit nem tompít a Romkert felé átvezető tripla lámpás „izé” sem.

A Bem rakpart közlekedési rehabilitációja már jóval a kétharmados kormányváltás előtt téma volt. 2008-ban véleményezésre a Magyar Kerékpárosklubnál járt egy anyag, amely a meglévő bicikliút szűkítését tartalmazta. Ezt a klub nem fogadta el. A kerékpárosklub legközelebb hivatalos dokumentumra 2010-ben tudott reagálni: januárban a Főmtervtől kapott dokumentum alapján írták le egy hónappal később, hogy az EuroVelo 6-nak rangja és forgalma van, része az országos kerékpárút-törzshálózatnak, úgyhogy emberelje meg magát a megrendelő. Már akkor felhívták a figyelmet a közlekedés szereplői között várható konfliktusokra, nem látszik a csatlakozás a híd déli járdája, illetve útpályája felé, és az út szélessége (2 méter) is 20 centivel keskenyebb a minimálisan elvárhatónál, egy egész méterrel keskenyebb az összes előírás szerinti 3 méternél, és két méterrel keskenyebb annál, ami a rajta a megnyitás után várható forgalom esetén szükséges lesz. A Magyar Kerékpárosklub természetesen számolt is: a zöldsáv (fák, bokrok), valamint a jelenlegi, nem is keskeny járdarész alig 10-20 centiméteres szűkítésével visszanyerhető volna a biciklisek számára kívánatos szélesség. Keretes írásunk némileg árnyalja azt a képet, hogy a klub belelátott-e. De vannak konkrétabb bajok is ennél a 20 centinél. Kimentem és megnéztem, mert a szegélyek alapján már látszik, hogy „merre lesz az arra” a Batthyány tér és a Margit híd között.

A fenti látványterveken az látszik, hogy a Batyitól indulva valahol átmegy a sínen a kerékpárút, ami végül is kényszerű, hiszen a Batthyány térnél tényleg szorosan a rakpartfal mentén halad a villamos, a Margit hídnál viszont eltávolodik, és mindent keresztez, amit csak lehet. A keresztezést úgy fogják megoldani – a kerékpárosklub erről hivatalosan nem tud, a BKK-nál árulták el nekem –, hogy a Csalogány utca Duna-parti torkolatánál lehet majd keresztezni a sínt – majd, de ezt már nem hangoztatják, egy picikét együtt kell haladni a gyalogosokkal. Ez pontosan olyan átkelő lesz, mint az Erzsébet híd budai hídfőjénél lévő torkolat a Rudasnál.

Hajtunk tovább északi irányba, jönnek a fák és a sínek, amelyek közt a korábbihoz hasonló kerékpárút kezdődik, két méter szélességben. Tart ez egészen a Bem térig, ahol jön a rémálom.

Ahelyett, hogy osztatlan járdaszigetet biggyesztenének a sínek közé – mint amilyen például a Kálvin téren van –, két külön megállórészt telepítenek a Bem térre, ami miatt a sín mellől a tekerők tömegei kikényszerülnek a gyalogoszónába! (Igen, ezt a BKK is megerősítette nekünk.) Ahogy a megállónak vége északi irányba, az áldatlan helyzet visszaáll az addigi kicsit kevésbé durvára. A Bem téren további gáz, hogy a Bem József utca felől tekerők nem tudnak rácsatlakozni az EuroVelo 6-os kerékpárútra, pedig ezt a dolgot is megoldhatták volna, ha akarják... A Kacsa utcán, kevéssel délebbre halad egy bicikliút a Széna tértől, gyakorlatilag végig a járdára festve.

Végül elérünk a Margit hídhoz, ahol az eddigi gyalogos zebra dunai kiindulópontján újra találkoznak egymással a kerékpárosok és a gyalogosok, méghozzá ugye a járda szintjén. Előre szólunk, pontosan ugyanolyan konfliktusok jönnek itt, mint a Margitsziget bejáratánál, ahol ugyanaz a szemlélet győzedelmeskedett, ami itt fog: van az autós közlekedő, meg mondjuk a buszok, és vannak a gyalogosok/kerékpározók. Valakiknek most már fel kellene ébredniük és észlelni a közlekedők arányainak durva tempójú átalakulását. A két keréken forgalmas szakaszoknak közérdekből forgalmi sáv jár, nem pedig száműzetés és ilyen-olyan kényszermegoldások. Nem mellékesen a Duna partjának gyalogos- és bringásbarát fejlesztése komoly turisztikai vonzerőt is jelentene. De nem így.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.