Valami nagyon furcsa dolog készül a budai Duna-parton a budai fonódó villamos épülése közben. Igazából már egy ideje fent vannak a látványtervek a BKK honlapján, de csak most állnak úgy a kövek a terepen, hogy át is tekintsem, mi lesz az első, szinte tökéletes budapesti bringaútszakasszal. Először is megnyitottam a fonódóról szóló részletes, látványtervekben gazdag tájékoztatást, és miután átrágtam magam a szövegen, jól megkukkoltam a képeket is. Kettőt meg is mutatok ezekből. Kell rajtuk találni valami furát, nosza!
Nos? Semmi? Elárulom, mi szúrt szemet nekem. Hogy a Batyitól a Margit híd felé menő bringaút egyszer csak „átugorja” a sínt – eddig ezt nem kellett, mert ugye nem volt sín –, és a Duna partján, a gyalogosok között halad tovább egy darabig. Miközben az egész fővárosban kábé ez volt a legpöpecebb kerékpáros útszakasz – közel s távol nincs autó és gyalogos sem –, most azzal kell szembesülni, hogy kiherélik A Vívmányt. (A kontinentális kerékpárút-hálózatban nem mellesleg EuroVelo 6-ként szereplő út bel-budai szakasza az ország gyakorlatilag legforgalmasabb tekerős vonala, ezt a bringalámpa-számlálási adatok fél évenként igazolják... ).
No de ne térjünk el a tárgytól! Mivel a Magyar Kerékpárosklubnak minimum konzultálási joga van a dologban, megkerestem őket és a BKK-t is, tekintsük át, hogy „ezt így hogy?”. Azt is le kell még szögezni, hogy ami készül – a bringások és a gyalogosok összeterelése közös felületre – a gyalogosoknak pontosan ugyanúgy rossz lesz, mint akik tekerve közlekednek, de ezt már többször is megpróbáltam elmagyarázni a KüllőnÉlőn, legutóbb az Erzsébet híd alatti szörnyedelem esetén, amit nem tompít a Romkert felé átvezető tripla lámpás „izé” sem.
A Bem rakpart közlekedési rehabilitációja már jóval a kétharmados kormányváltás előtt téma volt. 2008-ban véleményezésre a Magyar Kerékpárosklubnál járt egy anyag, amely a meglévő bicikliút szűkítését tartalmazta. Ezt a klub nem fogadta el. A kerékpárosklub legközelebb hivatalos dokumentumra 2010-ben tudott reagálni: januárban a Főmtervtől kapott dokumentum alapján írták le egy hónappal később, hogy az EuroVelo 6-nak rangja és forgalma van, része az országos kerékpárút-törzshálózatnak, úgyhogy emberelje meg magát a megrendelő. Már akkor felhívták a figyelmet a közlekedés szereplői között várható konfliktusokra, nem látszik a csatlakozás a híd déli járdája, illetve útpályája felé, és az út szélessége (2 méter) is 20 centivel keskenyebb a minimálisan elvárhatónál, egy egész méterrel keskenyebb az összes előírás szerinti 3 méternél, és két méterrel keskenyebb annál, ami a rajta a megnyitás után várható forgalom esetén szükséges lesz. A Magyar Kerékpárosklub természetesen számolt is: a zöldsáv (fák, bokrok), valamint a jelenlegi, nem is keskeny járdarész alig 10-20 centiméteres szűkítésével visszanyerhető volna a biciklisek számára kívánatos szélesség. Keretes írásunk némileg árnyalja azt a képet, hogy a klub belelátott-e. De vannak konkrétabb bajok is ennél a 20 centinél. Kimentem és megnéztem, mert a szegélyek alapján már látszik, hogy „merre lesz az arra” a Batthyány tér és a Margit híd között.
A fenti látványterveken az látszik, hogy a Batyitól indulva valahol átmegy a sínen a kerékpárút, ami végül is kényszerű, hiszen a Batthyány térnél tényleg szorosan a rakpartfal mentén halad a villamos, a Margit hídnál viszont eltávolodik, és mindent keresztez, amit csak lehet. A keresztezést úgy fogják megoldani – a kerékpárosklub erről hivatalosan nem tud, a BKK-nál árulták el nekem –, hogy a Csalogány utca Duna-parti torkolatánál lehet majd keresztezni a sínt – majd, de ezt már nem hangoztatják, egy picikét együtt kell haladni a gyalogosokkal. Ez pontosan olyan átkelő lesz, mint az Erzsébet híd budai hídfőjénél lévő torkolat a Rudasnál.
Hajtunk tovább északi irányba, jönnek a fák és a sínek, amelyek közt a korábbihoz hasonló kerékpárút kezdődik, két méter szélességben. Tart ez egészen a Bem térig, ahol jön a rémálom.
Ahelyett, hogy osztatlan járdaszigetet biggyesztenének a sínek közé – mint amilyen például a Kálvin téren van –, két külön megállórészt telepítenek a Bem térre, ami miatt a sín mellől a tekerők tömegei kikényszerülnek a gyalogoszónába! (Igen, ezt a BKK is megerősítette nekünk.) Ahogy a megállónak vége északi irányba, az áldatlan helyzet visszaáll az addigi kicsit kevésbé durvára. A Bem téren további gáz, hogy a Bem József utca felől tekerők nem tudnak rácsatlakozni az EuroVelo 6-os kerékpárútra, pedig ezt a dolgot is megoldhatták volna, ha akarják... A Kacsa utcán, kevéssel délebbre halad egy bicikliút a Széna tértől, gyakorlatilag végig a járdára festve.
Végül elérünk a Margit hídhoz, ahol az eddigi gyalogos zebra dunai kiindulópontján újra találkoznak egymással a kerékpárosok és a gyalogosok, méghozzá ugye a járda szintjén. Előre szólunk, pontosan ugyanolyan konfliktusok jönnek itt, mint a Margitsziget bejáratánál, ahol ugyanaz a szemlélet győzedelmeskedett, ami itt fog: van az autós közlekedő, meg mondjuk a buszok, és vannak a gyalogosok/kerékpározók. Valakiknek most már fel kellene ébredniük és észlelni a közlekedők arányainak durva tempójú átalakulását. A két keréken forgalmas szakaszoknak közérdekből forgalmi sáv jár, nem pedig száműzetés és ilyen-olyan kényszermegoldások. Nem mellékesen a Duna partjának gyalogos- és bringásbarát fejlesztése komoly turisztikai vonzerőt is jelentene. De nem így.