Beszélgetésünk előtt nem sokkal mondták le a Szegedi Szabadtéri Játékokat, ahol Händel Agrippinájában lépett volna színpadra a baritonénekes. Ha már Händel, meg kellett jegyeznem, hogy a barokk operákat régizenészek, illetve barokk énekesek szokták előadni, akik az operistákétól eltérő énekstílust képviselnek.
– Valóban vannak barokkspecialisták, azonban az éneklés technikája azonos. Azért szólal meg másként egy mű, mert a vonósok nem fém-, hanem bélhúrokat használnak, valamint alacsonyabbra hangolják a hangszereket a megszokott 440 Hertznél – magyarázta Kendi Lajos.
Maradva Szegednél, a tavalyi szabadtéri Rigoletto, amelyben címszerepet énekelt, megnyerte a Szegedi Szabadtéri Bajnokságot, ami a színház Facebook-oldalán zajló közönségszavazás. A modern látványvilágú, óriási bohócsipkával időtlenné formált produkció sikerével kapcsolatban az énekes megjegyezte: meg kell újítani az operajátszást, másképp eltűnik a műfaj.
A műfaj, amelynek librettói a lehető legabszurdabbak, megfojtott, leszúrt nők áriáznak, a muzsika pedig az opera fénykorának slágerzenéje. Miért ne léphetne az opera helyébe a musical meg a rockopera mint korunk zenéi?
– Az akciófilmeknek vagy a thrillereknek szintén vannak műfaji sajátosságaik, elvárásaik, amelyek sok esetben igen távol esnek a realitástól. Egy opera karmesterenként változik, illetve rendezőként más és más az előadás. A klasszika és a romantika korának kiemelkedő darabjait zenei teljesség, tökéletesség jellemzi, amelyek éppen ezért örökké fennmaradnak – szögezte le Kendi Lajos, kiemelve: az, hogy 2020-ban Mozartot játszanak, önmagában bizonyítja a műfaj életképességét.

Fotó: Teknős Miklós
Megjegyzésemre, miszerint a kortárs operák közel sem olyan népszerűek, mint a klasszikusok, az énekes rámutatott: Eötvös Péternek a Gabriel García Márquez regénye alapján írt, A szerelemről és más démonokról című műve világsiker.
– De énekeltem a Kreatív kapcsolatokban, Beischer-Matyó Tamás komponista operájában – fűzte hozzá. – Ezek természetesen felborítják kissé a megszokott, tradicionális operaírást.