Kendi Lajos operaénekes szereti a negatív szerepeket

Kendi Lajos operaénekes – azaz Ludovik Kendi, ahogyan külföldön ismerik, lévén közel egy évtizeden keresztül Salzburgban élt és dolgozott – nem csupán azért várja a kényszerű bezártság végét, hogy újra dolgozhasson s pénzt kereshessen, hanem mert úgy tartja: kultúra nélkül nincs élet.

2020. 05. 07. 7:04
„Ha nem újul meg az operajátszás, eltűnik a műfaj” Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Beszélgetésünk előtt nem sokkal mondták le a Szegedi Szabadtéri Játékokat, ahol Händel Agrippinájában lépett volna színpadra a baritonénekes. Ha már Händel, meg kellett jegyeznem, hogy a barokk operákat régizenészek, illetve barokk énekesek szokták előadni, akik az operistákétól eltérő énekstílust képviselnek.

– Valóban vannak barokkspecialisták, azonban az éneklés technikája azonos. Azért szólal meg másként egy mű, mert a vonósok nem fém-, hanem bélhúrokat használnak, valamint alacsonyabbra hangolják a hangszereket a megszokott 440 Hertznél – magyarázta Kendi Lajos.

Maradva Szegednél, a tavalyi szabadtéri Rigoletto, amelyben címszerepet énekelt, megnyerte a Szegedi Szabadtéri Bajnokságot, ami a színház ­Facebook-oldalán zajló közönségszavazás. A modern látványvilágú, óriási bohócsipkával időtlenné formált produkció sikerével kapcsolatban az énekes megjegyezte: meg kell újítani az operajátszást, másképp eltűnik a műfaj.

A műfaj, amelynek librettói a lehető legabszurdabbak, megfojtott, leszúrt nők áriáznak, a muzsika pedig az opera fénykorának slágerzenéje. Miért ne léphetne az opera helyébe a musical meg a rockopera mint korunk zenéi?

– Az akciófilmeknek vagy a thrillereknek szintén vannak műfaji sajátosságaik, elvárásaik, amelyek sok esetben igen távol esnek a realitástól. Egy opera karmesterenként változik, illetve rendezőként más és más az előadás. A klasszika és a romantika korának kiemelkedő darabjait zenei teljesség, tökéletesség jellemzi, amelyek éppen ezért örökké fennmaradnak – szögezte le Kendi Lajos, kiemelve: az, hogy 2020-ban Mozartot játszanak, önmagában bizonyítja a műfaj életképességét.

„Ha nem újul meg az operajátszás, eltűnik a műfaj”
Fotó: Teknős Miklós

Megjegyzésemre, miszerint a kortárs operák közel sem olyan népszerűek, mint a klasszikusok, az énekes rámutatott: Eötvös Péternek a Gabriel García Márquez regénye alapján írt, A szerelemről és más démonokról című műve világsiker.

– De énekeltem a Kreatív kapcsolatokban, Beischer-Matyó Tamás komponista operájában – fűzte hozzá. – Ezek természetesen felborítják kissé a megszokott, tradicionális operaírást.

– Milyen érzés volt élő szerzővel találkozni, ami egy operaénekes esetében ritkának mondható? – tettem fel a kérdést.

– Beischer-Matyó Tamás mellett Nikolaus Schapfllel is dolgoztam a Kis herceg és a Caravaggio operáiban – árulta el Kendi Lajos. – Fantasztikus, hogy a próbákat nézve, ha kellett, átírtak részeket az énekeseknek, illetve elmagyarázták azt, amit a kottában nem lehet feltüntetni. Mi, előadóművészek igazából fordítók vagyunk, akik a kottafejek, a szövegek alapján, az elsajátított tudásunkkal – amit zenei nyelvtannak nevezek – adjuk elő a művet. Amit azonban képtelenség beleírni a partitúrába, hogy hogyan tudjuk eljátszani, megformálni, életre hívni a szerepeket.

Mint mondta: ha Puccini kottái nem engednék meg a rubatókat (tetszés szerint, nem betartva az ütemet), akkor odaveszne a dráma és szépség fele. Ha már szóba hozta Puccinit: a baritonista tavaly nyilatkozta lapunknak, hogy szerepálma a ­Tosca Scar­piája. Így teljesüljön minden álma, ugyanis Debrecenben idén magára ölthette a gonosz rendőrfőnök jelmezét.

– Nagyon jó negatív szerepet játszani. Az egyik tanárom mondta a Mozarteumban: annyira jó egy darab, amennyire jó a negatív szerep.

Üröm az örömben, hogy mindössze négyszer lépett színpadra, a járvány miatt a további előadásokat elhalasztották. A szükséghelyzet intézkedései óta már tíz-tizenkét fellépése maradt el Magyarországon és Németországban. Vajon mit csinál a négy fal között az az ember, aki úgy véli, az énekes teste hangszer, amit folyamatosan karban kell tartani? Futni és edzeni jár, gyakorol, no meg tanulmányozza Erkel Ferenc partitúráját.

– Nagyon remélem, hogy Vidnyánszky Attilának a Coopera szervezésében létrejövő legújabb Bánk bán rendezését – amelyben Biberachot alakítom Vadász Dániel felkérésére – nyáron elkezdjük próbálni, ugyanis a bemutató a tervek szerint augusztusban lesz Csíksomlyón – fogalmazott Kendi Lajos, aki hangsúlyozta: újra kell indulniuk a színházaknak, bepótolni az elmaradt előadásokat, mivel kultúra nélkül nincs élet, a kultúra nélkülözhetetlen lelki táplálék.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.