Dallasban játszódik a híres pankrátorcsalád, a Von Erich fivérek sikereit és küzdelmes életét felelevenítő egész estés nagyjátékfilm, amelyet december 22-én mutatnak be Amerikában.
A The Iron Claw premier előtti vetítése után egy nappal telefonon beszélgettünk Erdély Mátyással, a film operatőrével, aki nem először forgatott Sean Durkin rendezővel.
A Sundance Filmfesztiválon 2020-ban bemutatott amerikai The Nest (Fészek) pszichológiai dráma rendezője és forgatókönyvírója volt Sean Durkin, a főszerepet Jude Law és Carrie Coon játszotta. Sean Durkinnal a Nest forgatása után beszéltek a következő filmről, így azóta tudott a pankrátorfilm terveiről.
A Saul egy olyan kört futott be, ami hivatkozási pont lett, és ezáltal sok helyre eljutott a nevem
– fogalmazott.
A The Iron Claw az első nagyobb Amerikában forgatott nagy költségvetésű film, amit Erdély Mátyás az Oscar-díjas film óta forgatott. Érdeklődésünkre, miszerint szakmailag célja-e az amerikai filmgyártásban jelen lenni, elmondta, hogy
számára a jó film a cél, és abba beletartozik a szabadság és a biztonság, ami időt és pénzt jelent.
A szabadság alatt pedig azt a művészi szabadságot érti, hogy senki nem szól abba bele, hogy mi és hogyan készül.
– A film egész világa teljesen ismeretlen volt nekem és ettől különösen érdekes volt, hogy beleláttam egy olyan miliőbe, amit addig egyáltalán nem ismertem. Elképesztően kedves és segítőkész emberekkel ismerkedem meg. A pankrátorok hihetetlen munkabírással és türelemmel álltak hozzá ehhez a filmhez és a mi munkánk segítéséhez – mesélte.
Az alkotást pár hónapon keresztül Louisianában forgatták, ahol a helyi adókedvezmények miatt rengeteg film készül.
A Von Erich család egyetlen ma élő gyermekét, Kevin Von Erichet Zac Efron alakítja, aki tinédzsersztárként a High School Musical Trilogyban vált ismertté,
és a szintén világsztár Jeremy Allen White játssza a Von Erich család legismertebb fivérét Kerryt, aki a harmincas évei elején Texasban szíven lőtte magát. A Von Erich fivérek közül hárman lettek öngyilkosok fiatalon, és ketten szintén tragikus körülmények között haltak meg.
Mint Erdély Mátyás elmondta, ennek a filmnek a decemberi nagy bemutatójára még nem biztos, hogy kiutazik. – Az amerikaiak soha nem azért hívnak ki valakit, mert dolgozott a filmben, hanem ha úgy látják, hogy van valami esély díjra, akkor belefektetik a pénzt. Majd kiderül hamarosan, hogy mi ezzel kapcsolatban a stratégia. Egyébként ezt látom a magyar és az amerikai filmezés fő különbségének, hogy
Amerikában minden a szakmaiságról szól
– mondta.
Hozzátette, az amerikai filmszakmai köztudatban benne van, hogy Magyarország szervizország lett, vagyis ismert, hogy folyamatosan jönnek az amerikai filmek hazánkba,
nagyon jó, és egyre több szakemberünk van, akik ki tudják szolgálni ezeket a professzionális produkciókat.
Egyelőre a következő filmről nem beszélt, de kapott amerikai ajánlatokat is. Kérdésünkre azonban elmondta, nem tervezi, hogy Amerikában éljen. Jelenleg magyar rendezővel nem forgat, mert nincs olyan magyar munka, ami érdekelné.
Erdély Mátyás fényképezte az idén a New York Film Fesztiválon bemutatott Foe című sci-fi thrillert az ausztrál Garth Davis rendezésében.
A The Iron Claw (Vaskarom) február 15-én kerül a magyar mozikba a Mozinet forgalmazásában.
Erdély Mátyás operatőr:
Számos szakmai díj birtokosa: egyebek mellett 2010-ben megkapta a legjobb operatőrnek járó Magyar Filmdíjat Az úr elköszön című kisjátékfilm fényképezéséért. 2015-ben Illés György-díjat nyert az Év Operatőre kategóriában a Saul fia című játékfilm fényképezéséért. Az alkotás 2016-ban a legjobb idegennyelvű film kategóriában Oscar-díjat kapott. Alkotói ugyanabban az évben megkapták a Kossuth-díjat.