Következő mérkőzések
Ukrajna
18:002024. június 26.
Belgium
Szlovákia
18:002024. június 26.
Románia

Futball-láz a lámakolostorban

Takács István
2000. 07. 12. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akinek kétségei lennének, hogy a futball iránti rajongás nem ismer sem országhatárokat, sem faji, nemzetiségi vagy vallási korlátokat, az tekintse meg Khyentse Norbu tibeti láma tibeti nyelvű, Bhutánban készült filmjét, az Isteni játékot.Az 1961-ben született rendező a buddhizmus nagy reformereként ismert, szentként tisztelt Jamyang Khyentse Wangporeinkarnációja. Szigorú, klaszszikus buddhista neveltetést kapott. Mint láma kolostort, buddhista meditációs központokat és filozófiai egyetemeket irányít, állít fel szerte a világban, gyakorló közösségeket szervez. És közben filmet rendez. Nem végzett semmiféle filmes iskolát, viszont gyermekkorától, az első televíziós élményétől kezdve csodálta a filmet. Később felfedezte a videofilmeket is, és ezzel végérvényesen beleszeretett a mozgóképbe, amely, szerinte, rendkívül fontos a hívő ember számára is, hiszen a film a látás és a hallás hatalmával hihetetlenül erősen képes befolyásolni. Segítője volt Bernardo Bertoluccinak a Kis Buddha elkészítésekor, és bár a saját szellemi öröksége, származása kizárná, hogy egy olyan új, a buddhizmustól roppant távol lévő művészet aktív alkotója legyen, mint a film, ő mégis efelé fordul. Talán azzal a szándékkal is, hogy valamiféle kapcsolódási pontot találjon az ezeréves tradíciók és a modern világ között, s így egymás kölcsönös megértését is elősegítse.Az Isteni játék mindenesetre ilyen szándékokat tükröz. 1998-ban vagyunk, zajlik a nagy őrület, a futball-világbajnokság. Egy a távoli hegyek között meghúzódó, a kínaiak agresszióját túlélt vagy elkerült buddhista kolostorba is elér a nagy esemény híre. A szerzetesnövendékek szabad perceikben maguk is gyakorolják a labdarúgást, bár a labda – és ez is jellemző, mert a nyugati civilizáció betörésének a jele – egy üres kólásdoboz. A legmániákusabb futballrajongó, a csupán tizennégy éves Orgyen, több társával együtt éjszakánként kiszökik a kolostorból, hogy egy kocsmában nézhesse a meccsek tévéközvetítéseit. Ahogy közeledik a döntő, úgy érlelődik benne és társaiban a vágy: azt már bent, a kolostorban nézhessék. Addig mesterkedik, míg sikerül pénzt szereznie egy öreg fekete-fehér készülék és egy megviselt parabolaantenna megvásárlására. Fel is állítják, minden szaktudás nélkül a berendezést a kolostor tetején, s bár a közvetítést megszakítja a szokásos áramszünet, mégis övék a nagy élmény: egyenesben látnak egy tőlük sok ezer kilométerre zajló eseményt, karnyújtásnyira mozognak a képernyőn a rajongott futballsztárok (Orgyen odáig megy, hogy a buddhista szerzeteslepel alatt a brazilok sárga trikóját viseli, rajta a 9-es, Ronaldót jelentő számmal). Tetszik ez a hihetetlen csoda a kolostor vezetőinek vagy sem, már nem igazán érdekes. Főleg azért nem, mert bár semmit nem értenek abból, amit látnak, maguk is odaülnek a képernyő elé. A nyugati civilizáció feltartóztathatatlanul betör a világot kizáró, őskövületnek tűnő kolostor falai közé is. Lehet, hogy az isteni játék, a futball az elkerülhetetlen változások elindítója lesz – és nem csak ebben a kolostorban?Khyentse Norbu, aki maga is reformernek számít, e gondolat felé hajlik. Ugyanakkor pontosan tudja, és meg is mutatja, hogy a régi, tradicionális szerzetesi életforma és elvek felbecsülhetetlen erkölcsi, filozófiai értékeket is képviselnek. Éppen ez a kettősség az, ami nem szájbarágós módon, hanem a történet és a figurák révén, a legerősebben szól a filmből.A rendező szimbolikus erejű képpel zárja a filmet: a konzervatív pap, Geko, a kolostor egyik vezetője és a kínaiak megszállta Tibetből átszökött és szerzetesnek készülő fiúcska, Nyama együtt indul sétára a hegyek közötti festői völgyben. A pap a szerzetesekszokásos napernyőjét viszi, afiúcska pedig egy papírforgót, ami vakító fehérségével elröppenő madárra hasonlít. Időtlen nyugalmú táj, a tradíciókat őrző, az újat nehezen megélő szerzetes és az „új” felé tartó kisfiú – Khyentse Norbu így foglalja egységbe filmje gondolatait. Az idős szerzetes, a kolostor vezetője pedig egy korábbi jelenetben megfogalmazza a legfőbb tanulságot: – Ha egy problémát meg lehet oldani, miért lennénk szomorúak? Ha nem lehet megoldani, mi értelme szomorúnak lenni?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.