Lélekben kell fölépíteni az embereket

Tolcsvay Nagy Béla zeneszerző, énekes, szövegíró, gitáros az eredeti népzenét és a beatet ötvöző stílus emblematikus alakja. Amikor öccsével, Tolcsvay Lászlóval és Balázs Gáborral megalakították a Tolcsvay Triót, rögtön meg is nyerték folk-beat kategóriában az 1968-as Ki mit tud?-ot. Az énekes-zeneszerző olykor a magányt, a hallgatást is vállalva alakította ki a csak rá jellemző, archaikus és mitikus hangzásvilágot, amelynek kiteljesedése a Szép szerelmem, Magyarország trilógia. E szintézismű azóta a Kárpát-medence minden szegletében meghódította a tradicionális zene híveit. Tolcsvay Béla mintegy két éve Pázmándon él feleségével egy néprajzilag hitelesen berendezett parasztházban. Amikor megkerestük, éppen szentivánéji koncertjére készült, amelyen az év leghosszabb napját ünnepli meg Sutyinszky Beáta fuvolaművész közreműködésével 23-án Vonyarcvashegyen.

2002. 06. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A trilógia a kilencvenes években született. Összegzése-e mindannak a felgyülemlett energiának, életbölcsességnek, amit ön a hatvanas években elkezdett kutatásai közben szerzett?
– Kutatónak nem nevezném magam, hisz’ a folklórból először hangulatokat, benyomásokat merítettem, majd az immár sajátommá lényegített élményhez kerestem olvasnivalót. Rengeteget tanultam a magyar néprajztudomány és a zenekutatás jeleseivel, többek között Lükő Gáborral, Kátai Mihállyal, Kallós Zoltánnal folytatott beszélgetésekből is. Elsők között hallhattam Kallós Zoltán Balladák könyve sorozatának magnószalagra rögzített anyagát. Előtanulmányaim körébe tartoznak ország-, világjáró útjaim is, amelyeket kiváló folkloristák társaságában tettem meg Galga menti, erdélyi, gimesi tájakon. Az élő népművészet bűvkörébe kerültem, találkoztam legendás gimesi csángó muzsikusokkal. Ők a nyugat-európai fülnek egzotikus, keleties ősi zenét játszottak, tőlük kaptam a szerves népzenei hagyomány ihlető erejét. A klasszikus, folk-beates Tolcsvay triós nótákra Vujicsics Tihamér, „az ördöngös zenész” biztatott bennünket. Így neki is köszönhetjük a Ki mit tud?-győzelmet, amelynek jutalmaként kiutazhattunk a szófiai VIT-re, ahol egyszerre zúdult reánk a délszláv, a török, az arab, a spanyol, az ó- és az újlatin népzene. A találkozások közben a mások irányában nyitott ember egyre jobban kezdi magát is megismerni. Én amikor amúgy isten igazából megismerkedtem önmagammal, hatalmas törés keletkezett bennem.
– Ennek az is oka lehett, hogy a rockra rátelepedett az üzlet?
– Valóban, a kézivezérlésű szakma egyik pillanatról a másikra zúdította a magyar fiatalságra a világon mindenütt egyforma diszkózenét. A hatalom már a kora hetvenes években ráébredt, hogy a globalizáció sokkal hatásosabban öli ki az emberekből a nemzeti öntudatot és az elemi szabadságvágyat, mint a közvetlen tiltás. Elkezdte hát tudatosan sorvasztani az autentikus népzenét, a folk-beatet, a népzenei gyökerű rockmuzsikát, megszűnt az Illés, szétesett az ős-Tolcsvay. A kívülállók szemszögéből éppen sikereink csúcsán váltam külön, nem követtem barátaimat és László testvéremet a Fonográfba, de megjövendöltem: Isten azzal jutalmazza majd hűségemet önmagamhoz, hogy nekem akkor is lesz zenekarom, amikor a szupercsapatokat már mindenki elfeledte. S lőn. Tudtam, hogy a teremtő muzsikus, aki saját dalait és szövegeit énekli, csak akkor alkot maradandót, ha nem a korszerűség, hanem az énszerűség erkölcsi parancsát követi. Ám amint leküzdve megannyi belső akadályt elkezdesz valóban önmagad lenni, nyomban támadások kereszttüzébe kerülsz.
– Igaz-e, hogy csak teher alatt nő a pálma?
– Tény, hogy a Szép szerelmem, Magyarország trilógia első tételét, az 1992-ben elkészült Napfényfiát akkor kezdtem írni, amikor művészi és magánéleti csődjeim tetőzni látszottak. A folklóron keresztül megérintettek a mitológiák és a kultúrák különbözőségei, ugyanakkor lényegi azonosságuk. Az ember Istenhez és küldetésének beteljesüléséhez akkor jut el, ha megéli mindazt, amit Goethe Faustja vagy Madách halhatatlan műve, Az ember tragédiája szólaltat meg: az élet pokoli útvesztőin áthatolva csakazértis megtaláljuk a Nap fényét. A kompozíciót 1992-ben mutattuk be Gödöllőn a szabadság napján, a tévéközvetítés és országjáró útjaink révén valóságos össz-Kárpát-medencei produkcióvá vált. A második és a harmadik tételt, Rijjadóleányt és a Csillagláncot a balatonfűzfői polgármester támogatásával tudtam megalkotni. A Rijjadóleányban egy mitikus magyar mesealakhoz, Tündér Ilonához fohászkodtam irgalomért és segítségért a Kárpát-medencében élő magyarság lelkének megmentéséért. A kompozíció központi alakja, Budai Ilona ugyanazokat az autentikus énekeket adja elő a mű elején, közepén és végén, a változatlanság, a kikezdhetetlen érték szimbólumaként, amit a népdal megőriz a változó világban. A Csillaglánc dalai, regölői, ősrigmusai az emberről és a mindenségről, a földgolyón kialakult létről és a négy őselemről szólnak. Ők, mint az apokalipszis angyalai az ember ellen fordulnak, ha az botor gőgjében elpusztítani készül a kozmosz rendjét. A Csillaglánc vezérmotívuma hálaadó ének a természethez és könyörgés az emberiséghez: tisztelje az élő világot, amelynek ő maga is elidegeníthetetlen része. A három CD-t a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és a Millenniumi Kormánybiztosi Hivatal támogatásával adtuk ki a millenniumra. Álmom, hogy országjáró körútjaimon a trilógiát egyben is előadhassuk.
– Az áprilisi választások végeredményét tekintve az emberek többsége Magyarországon ama értékek ellen szavazott, amelyeket ön az életművével képvisel. Mit remél?
– Még mindig nem tudom, mi történt. Újra megszakad valami, ugyanúgy, mint 1994-ben. A polgári kormány négy évvel ezelőtti választási győzelme óta elindult végre a nemzet életében egy olyan intenzív önépítkezés, lelki megtisztulás, amelynek nem szabadna megszakadnia. Négy évvel ezelőtt örültem, amikor megtudtam, hogy az a fiatalember – Orbán Viktor – lesz Magyarország miniszterelnöke, aki már Nagy Imre 1989-es nagy temetésén ki merte mondani az igazságot, még az orosz tankok nyomasztó árnyékában. Azt, hogy csak tiszta és hiteles emberek újíthatják meg az országot s a reformkommunizmus semmilyen formában nem lehet alternatíva. Felemelő volt, amikor ugyanez a tiszta tekintetű, bátor fiatalember hazánk miniszterelnökeként kimondta: nemcsak a tízmilliós anyaországnak, hanem minden magyarnak miniszterelnöke kíván lenni. Hittem abban, hogy életem talán legszebb négy éve után mások is így éreznek s a magyarság túlnyomó többsége az organikus fejlődésre, a nemzeti összetartozásra voksol. Sajnos, még mindig túl sokan vannak köztünk olyanok, akiknek már akkor is hajlik a derekuk, ha nem fúj a szél. Ám ama két választás közötti csodálatos napon, amikor a Kossuth téren, az ország háza előtt másfél millióan tettek hitet a keresztény, polgári, nemzeti kormány mellett, olyan magnetikus kötés támadt a lelki emberek között, ami örökre szól. Megtiszteltetés volt, hogy ott ülhettem az emelvényen, előttem hazám miniszterelnöke, szemben a másfél milliós, fantasztikus hitet, bizalmat, erőt kisugárzó sokadalom. A fiatal, tiszta tekintetek visszaadták hitemet a jövőben. Aki ezt az ifjúságot a Hitlerjugendhez hasonlítja, közönséges rágalmazó. Bízom abban, hogy legkésőbb négy év múlva mi győzünk, hiszen a lelkekben már a Kossuth téren győztünk. És a lelkekben kell fölépíteni az embereket úgy, hogy fölérjenek az égig.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.