Trópusi hőségben

Színházi fesztivál, könyvhét, pünkösd – igazi népünnepély zajlik Pécsett. Ott kavarog a sokadalom a dzsámi előtti könyvstandok s a Pécsi Nemzeti Színház előtti sétálóutcán, ahol akár egész évi lemaradásukat behozhatják most a sűrűn sorakozó kocsmák, éttermek, kertvendéglők. A mediterránként emlegetett, Mecsek-alji város most trópusi meleget áraszt.

Metz Katalin
2003. 06. 10. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A harmadik Pécsi Országos Színházi Találkozó (POSZT), amelynek művészeti vezetője Jordán Tamás, idén még szélesebbre tárta kapuit. Legalábbis ami a töméntelen kísérő műsort illeti. Se szeri, se száma a kiállításoknak, hangversenyeknek. A napi program annyira zsúfolt, hogy képtelenség mindenhová eljutni.
A szakma is szemlátomást nagyobb számban van jelen. Mintha idesereglett volna az egész magyar színházi világ. A kísérő programok is jobbára a teátrummal hozhatók összefüggésbe. A Honvéd Táncszínház például Rossa László–Orza Calin Kárpáti Péter Országalmájának táncjátékváltozatát hozta az eredeti cigány mese fordulataival dúsítva (rendező: Novák Ferenc). A Budapest Táncszínház rémmítoszt, a Drakulát adta elő Zsuráfszki Zoltán koreográfiájában. Bácskai Júlia pszichoszínházában Együttélősdi címen a párkapcsolatok apró-nagyobb drámáit vetíti színpadra Börcsök Enikő és Hevér Gábor előadásában. Presser Gábor a 30 esztendeje bemutatott Déri Tiborral közös musicaljéről, a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című előadásról mesélt a zongora mellett. A 350 színpadi zenével büszkélkedő szerző, Selmeczi György estjén Básti Juli és Jordán Tamás közreműködésével idézte meg alkotói múltját. A megszámlálhatatlan „program” egyik legnépszerűbbike, amikor neves színészek főztjét fogyasztják estéről estére a szakma képviselői a teátrummal szembeni Fregatt étteremben.
Az idei fesztivál kibővült főiskolásprogramokkal is. Valamennyi magyarországi s egy-két határon túli művészeti egyetem, főiskola mutathatja be produkcióját, diplomamunkáját, legyen az installáció (pl. Nyugat-magyarországi Egyetem, Sopron), hangverseny (Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem) vagy a színi főiskolák megannyi vizsgaelőadása. Az Ifi Géniusz Aulában sorozatcím alatt kiváltképp a Dante Café jeleskedik a tárlatszervezésben.
A dramaturg céh a pályakezdő drámaírók felkarolásában szorgoskodik hosszú évek óta folyamatosan. A Nyílt fórumon taglalják, szedik ízeire az új darabot, hadd tanuljon belőle a szegény pária, aki darabírásra adta a fejét, mi vár rá a pályán; no persze azt is, hogy ez a műfaj – mesterség (is), el kell sajátítani a fogásokat. Persze vannak visszatérő „bűnözők”, akiknek már egy-két sikeres bemutató a háta mögött van, mint Egressy Zoltán, Térei János, akinek verses Nibelung-lakóparkja Mundruczó Kornél újító szellemű rendezésében nagy sikert aratott a felolvasó-színházban.
A fesztivál súlypontja a versenyprogram. Az idén Németh Ákos író válogatta ki azt a 15 darabot, amit jónak látott. Általános morgolódás támadt a műsor láttán, mert – jóllehet, mindenkinek tetsző, a szezon keresztmetszetét nyújtó válogatást nyilván nem lehet összehozni – a rostálás igencsak megkérdőjelezhető. Köztudottan jó produkciók nem kapnak helyet benne, viszont jócskán akad a műsoron olyan, nem oda illő előadás is, amely egyszerűen nem üti meg a mércét. A válogató arra hivatkozott, hogy saját rendező nemzedékének munkáit találta mérvadónak, neki tetszőnek, így állt össze a versenyprogram, amely a szakma többségének ítéletével, ízlésével korántsem találkozott. Jordán Tamás nyilatkozataiban azzal mentegette a válogatót, hogy egyszerűen gyenge volt az idei évad. Van benne igazság, de ennél jóval roszszabb színházi szezonok is voltak, s ennél átütőbb előadások születtek országszerte. A Budapestről hozott előadások többségének méltatásával már találkozhattak olvasóink lapunk hasábjain; amit először láttam, az a Madách Kamara – izgalmasan színre vitt, gondolatgazdag, igényes szöveggel és jó néhány remek alakítással – H. Baker-előadása, a Jelenetek egy kivégzésből. A velencei köztársaság romlott világát megidéző dráma, hatalom, alkotás, művészi felelősség, meg nem alkuvás, igazságkeresés és behódolás, árulás fogalmát járja körül Udvaros Dorottya szárnyalóan szenvedélyes, nagy formátumú alakításával a főszerepben. A lepantói csata véresen valós freskóját megfestő művésznő, aki hivatásának megszállottja, a börtön infernóját is vállalva ragaszkodik alkotásának igazságához, művészi szabadságához. Meg is fizet érte. A dózse (Gálffi László) és a püspökök ítélete (Végvári Tamással az élen) – fogság. A politikai machinációk, manipulációk kibogozhatatlan szálai közt, amit mesterien kezel a rendező Mácsai Pál, bomlik ki mozaikjelenetek sorozatán át a nagy emberi történet, ami magával sodorja a nézőt.
***
Németh Ákos bajban.
Szerzői pályafutásomban törést okozhata mostani válogató szerep – mondta a Hívónak, a színházi találkozó lapjának Németh Ákos. „Már léptek vissza színházak azért, mert nem akarták támadásnak kitenni magukat. Idén négy bemutatóm volt Magyarországon. Elképzelhető, hogy jövőre csupán külföldön lesz” – jelentette ki a színházi szerző, aki az idei Pécsi Országos Színházi Találkozón látható előadásokat százhuszonöt produkcióból válogatta. (F. D.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.