Mendelssohn Paulus című oratóriuma nyitja majd a magyarországi élő koncertek sorát idén. A hangverseny a Nevezetes ünnepek sorozat része, amelyben ősszel Purcell Mária-ódáját és Bach Karácsonyi oratóriumát is hallhatta a debreceni közönség. A sorozat következő darabja Händel Nagy Sándor ünnepének bemutatója lesz, majd húsvéti koncerttel zárul a sorozat, amelyen Bach Krisztus a halál kötelékében kezdetű kantátája és Mozart c-moll miséje hangzik fel. A nevezetes ünnepek köré szervezett koncertek egy évek óta tartó sorozat részei, amelyet Gulyás Györgyről, a Kodály Kórus alapító karnagyáról neveztek el, s amelyben a közönség által igen kedvelt oratóriumok hangzanak fel. A kórust a koncerteken többnyire a Debreceni Filharmonikus Zenekar kíséri – így lesz ez a Paulus soron következő bemutatóján is, a Händel-darab kísérő zenekara viszont a Budapesti Vonósok lesznek.
A határon túli turnékról szólva Joób Árpád kórusigazgató elmondta: az európai csatlakozástól azt remélik, hogy a határok merevsége oldódik, és élőbb kapcsolat alakulhat ki az anyaországi, felvidéki, erdélyi és délvidéki magyarsággal. Ezt szolgálják a koncertkörutak, amelyeken elsősorban Kodály és Bartók művei kerülnek színre, de szerepelnek a repertoárban a modern kórusművészet kiemelkedő darabjai is. Az első turné tavaly őszszel volt: Nagyváradon és környékén a Varadeum Zenei Napokon koncerteztek. A huszadik század magyar klasszikusainak műveit szólaltatták meg, különösen a nagyon ismert Kodály-művekkel arattak nagy sikert. A határon túli turné következő állomása tavasszal Galánta, ősszel pedig Eszék lesz.
A hangzóantológia elkészítésének motivációiról szólva a kórusigazgató elmondta: az utóbbi néhány évben, mondhatni az ezredforduló közeledtével, addig elképzelhetetlennek tűnő változások következtek be a kórusmuzsikában, ez inspirálta őt és Szabó Sípos Máté karnagyot a válogatás elkészítésére. Az új hangzásokkal, újszerű effektusokkal és egészen végletesnek tűnő megoldásokkal kísérletező hetvenes-nyolcvanas évek után az ezredvég kórusszerzői visszakanyarodtak a harmonikusabb és követhetőbb zene irányába. De ezzel párhuzamosan megkezdődött egy érdekes, műfajok közötti érintkezés, mondhatni átfedés is. A könnyűzene bizonyos elemei bebocsátást nyertek a kóruszene szentélyébe, és a dzsessz hangzásvilága is megjelent egyes darabokban. A másik változás az egyházak, illetve az egyházi kórusok feléledésével hozható összefüggésbe. Ennek következtében ugyanis újra előtérbe kerültek a latin és liturgikus művek, s ez utóbbiak között szép számmal találhatók új alkotások is.
Amint azt Joób Árpádtól megtudtuk, a kórus munkarendje most meglehetősen szoros, mert a férfikart „kölcsönkérte” a Csokonai Színház, ahol Wagner Lohengrinjében lépnek fel, s így a vállalt feladatok teljesítéséhez komoly egyeztetések szükségesek. Ennek ellenére nem szeretnének megcsúszni sem a határon túli turnékkal, sem az ezredvég kórusmuzsikáját bemutatni kívánó CD-felvétellel. A szerzők és művek válogatása a végéhez közeledik, és a már kiválasztott művek próbája is folyik, s a tervek szerint legkésőbb májusra a lemezboltokba kerül a CD. Az már bizonyos, hogy Vajda János, Orbán György, Csemiczky Miklós, Kocsár Miklós és Tóth Péter művei szerepelnek majd a felvételen, ám néhány darabot még mindenképpen keresnek ahhoz, hogy teljesebb legyen a kép.
Fordulat a 16 éves, gyilkossággal gyanúsított lány ügyében