Nem csillapodó operaházi viharok

A Magyar Állami Operaházból elbocsátott Győriványi Ráth György fő-zeneigazgató és Locsmándi Miklós főigazgató munkaügyi pere még javában zajlik, Győriványi szintén a Szinetár-féle vezetés által menesztett helyettese, Abrudbányai Zoltán a héten jogerősen pert nyert. A munkaügyi bíróság azonnali hatállyal visszahelyezte addig betöltött operaházi munkakörébe. Közben újabb művészek kénytelenek jogorvoslatért a bírósághoz fordulni.

Varga Klára
2003. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Harminc éven át – egészen a közelmúltig – állt a Magyar Állami Operaház alkalmazásában Farkas István Péter Liszt-díjas szólamvezető harsonás. Húsz éven át a tagság által megválasztottan bizalmi funkciókat látott el: a művészeti tanács és a Filharmóniai Társaság választmányi tagja volt, később öt éven át az Operaház szakszervezeti elnöke. Elbocsátásának közvetlen előzménye: Petrovics Emilnek jelezte, jogszerűtlen és beláthatatlan következményekkel járó lépés lenne, ha Rozsos István lányát, Rozsos Ágnes csellistát annak ellenére, hogy a meghallgatások egyikén sem érte el a bekerüléshez szükséges minimális szakmai szintet, s csaknem az egész csellószólam ellene szavazott, mégis fel akarják venni a zenekarba. Az esettel korábban több napilap is foglalkozott. Akkor úgy látszott, az Operaház jelenlegi vezetése visszavonja a protekcionista döntést. Szinetárék az intézmény belső szabályzatának kicselezésével, az Operabarát Alapítvány ösztöndíjával Rozsos Ágnest mégis megpróbálták beerőltetni a zenekarba.
– Amikor az ügyet Petrovicsnak megemlítettem, megnyugtatott, hogy figyelemmel követi az eseményeket, de jó szándékú figyelmeztetésem ellenére a fő-zeneigazgató ahelyett, hogy orvosolta volna a problémát, és pozíciójához méltóan intézkedett volna – képviselve a rábízott zenekari felelősséget, kizárva a protekcionizmus látszatát is –, november 22-én egy november 11-én kelt levélben, 30 éves szolgálat után felmentett. Voltaire szerint nincs annál rosszabb, mint amikor valakit titokban akasztanak – mondja Farkas István Péter. A művész abból a szempontból is többszörös érintettje a kialakult helyzetnek, mert korábban mint a zenekari művészeti tanács tagja, többekkel együtt ő dolgozta ki a próbajáték kollektív szerződésben foglalt, s az igazgatóság által is aláírt rendszerét, és később mint szakszervezeti elnöknek is hivatalos kötelessége volt védeni ezek betartását. Szavai szerint nem csupán a szakmai színvonal megőrzése miatt fontos, hogy a jó hírű zenekarban kizárólag a próbajátékon és az azt követő próbaidőszakban megfelelt művészek játszhassanak, hanem azért is, mert a megbundázott próbajátékok híre felmérhetetlen presztízsveszteséggel jár. A zenekari többség és a szólam ellenállása miatt Rozsos Ágnes visszalépett, és végül mégsem került be a zenekarba. Farkas István Pétert viszont Petrovics Emil felmentette. Többek szerint az Operaház történetében és a magyar zenei életben is példátlan, hogy valakit nem szakmai hiányosságok, fegyelmi vétségek miatt, hanem indoklás nélkül, önkényesen bocsátanak el.
– Visszahelyezésem érdekében a munkaügyi bírósághoz fordulok – mondja a Liszt-díjas művész.
– Amíg a szakszervezet élén álltam, minden visszaélés, protekcionizmus, szabálytalanság, a tagságot sújtó pénzügyi manőver, önkényeskedés, rossz munkaszervezés és elmaradt kifizetések ellen felléptem, de mindezeket házon belül igyekeztem orvosolni. Ezek mély sebeket okozhattak a színház vezetőségében, ami magyarázatot adhat menesztésemre. Rozsos Ágnes beerőltetésével a zenekarba nyilvánvalóan azt szerették volna meghálálni, amit Rozsos István aktív szereplőként tett az előző vezetők elmozdításáért, helyet teremtve Szinetárék visszahelyezéséhez.
Gyimesi László, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetének főtitkára szerint nem öröm, ha valakit indoklás nélkül bocsátanak el, az sem, ha egy volt szakszervezeti elnökről van szó. Az elmúlt hetekben a szakszervezet tárgyalt az Operaház vezetőivel arról, hogy a véleményük szerint jogilag hibás döntést vonják vissza. Ez azonban nem történt meg. A szakszervezet megteszi a szükséges jogi lépéseket.
*
Petrovics Emil fő-zeneigazgatóval az alábbi beszélgetést folytattuk a történtek kapcsán:
– A maguk lapját csak az érdekli, milyen munkaügyi, szakmai döntések születnek az Operaházban? Arról nem tudnak, hogy most mutattuk be a Don Giovannit?
– Tudunk róla, sőt arról is, hogy három főszereplő a premier előtt egy nappal kikerült az előadásból.
– Ahhoz magának mi köze?
– Egy országos lapnak kötelessége tájékoztatni az ország nyilvánosságát arról, mi történik egy költségvetési intézményben.
– Honnan veszi, hogy én ezzel pénzt veszítettem?
– Én ezt nem állítottam, de a szakmai színvonal szempontjából mégiscsak furcsa, hogy…
– Ma már énekelnek. Az egyik beteg volt.
– Beszélhetnénk Farkas úr ügyéről?
– Magának mennyi a fizetése?
– Igazgató úr, szerintem ez nem tartozik ide.
– Akkor meg?
– Hangsúlyozom, hogy nem a saját személyemben érdeklődöm.
– Nem mondok semmit.
Szinetár Miklós főintendáns szavai szerint Farkas István Péter szakmai nyugdíjas, és a zenekari vezetés úgy látta, fiatalításra van szükség a zenekarban. Az Operaház többi vezetője, Fülöp Attila főtitkár és Kovács János első karmester nem kívánt nyilatkozni az ügyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.