Csíksomlyótól Rómáig

A kisgrafika egyik legrégebbi, legnemesebb válfaja az ex libris (szó szerint: valakinek a könyveiből), magyarul könyvjegy, amelyet sokan még ma is szívesen ragasztanak be könyveikbe, hogy értékes grafikával jelezzék a kötet tulajdonjogát. A Vármegye Galéria, illetve a galériát működtető Erdély Művészetéért Alapítvány Xantus Géza csíkszeredai képzőművészt bízta meg egy ex libris elkészítésével. A művet azoknak ajándékozzák, akik az elmúlt tizenöt évben segítették a kiállítóhely munkáját. A galéria legújabb tárlatán is az erdélyi alkotó művei szerepelnek. Az október 8-ig nyitva tartó kiállítás a cím szerint részben a szülőhelyhez kötődik, a művek azonban elsősorban Róma, az Örök Város ihletéséből táplálkoznak.

P. Szabó Ernő
2004. 09. 14. 14:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs ebben semmi csodálatos – mondja az alkotó –, hiszen a cím első fele egyszerre utal a szülőföldre és a szakrális művészetnek arra a helyére, amely korábban is fontos szerepet játszott munkásságomban. A második fele pedig, ahogyan a tárlaton látható művek is, annak a négy évnek az élményvilágát idézi meg, amelyet 1999 és 2003 között ösztöndíjasként Rómában, az Accademia di Belle Arti növendékeként töltöttem.
– A kilencvenes évek eleje óta kiállító művész hogyan került szó szerint felnőtt fejjel ha nem is iskolapadba, de akadémiai rajzterembe?
– Egyházi ösztöndíjjal nyílt lehetőségem, hogy a római akadémián tanuljak, s ezzel olyan területeken képezzem magam, amelyekkel korábban kevésbé foglalkoztam.
– Van-e valamilyen konkrét, feladatokban mérhető hozadéka a római éveknek?
– Hazatérésem után valóban elég sok festői, restaurálási, téralakítási feladatot kaptam, elsősorban Szatmárban. Például a püspöki palota egyik termének „újraálmodása” volt a feladatom, vagy ugyanebben a városban a most visszakapott katolikus iskolaközpont dísztermének, könyvtáregyüttesének helyreállítása. Az egyik környékbeli falucskában egy templom apszisának félig elpusztult terét kellett újraterveznem. Erdély sok településén katasztrofális állapotban vannak a magyarság műemlékei, az egyházak azonban, nem kis részben külföldről érkezett segítséggel, nagy erőfeszítéseket tesznek az értékek megmentésére.
– Római grafikái, festményei az Örök Város jeles helyeit, monumentumait örökítik meg. A helyszínen készültek, vagy az emlékeket dokumentálta?
– Két nagy grafikai sorozatot készítek, ezek nagy része még a helyszínen készült, bár néhány lapot valóban egy újabb utazásnak köszönhetek. Az egyik sorozat a Gatta di Roma címet viseli, s egyszerre szól a városról, a nőkről s a macskákról, akik a szebbik nemtől ugyanúgy elválaszthatatlanok, mint a Tiberis-parti város különböző helyszíneitől. A sorozat a Via Giuliától, a magyar akadémia épületétől indul, és a Via Appián ér véget. A római festmények-pasztellek sora lezárult, de azt hiszem, a négy év élményei alighanem beépülnek a következő évek újra egyre inkább itthonról inspirált műveinek képi világába.
Bizonyára nemcsak az emlékképek őrződnek meg, alakulnak át a művészi képzelet segítségével, de az a rangos kitüntetés is emlékezetes marad Xantus Géza számára, amellyel a Vatikán ismerte el egy nagy, 2003-as kiállítás művészeinek teljesítményét. A Beato Angelico-díj a reneszánsz festő-szerzetese, Fra Angelico emlékét őrzi, a szakrális tematikát magas szinten megvalósító műveket jutalmazza, egyben további feladatok vállalására kíván serkenteni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.