Nincs pénz Groteszkre

Szerződés szerinti garancia ugyan van az egyik legrangosabb hazai kiállítás, a VI. Groteszk triennále előkészítését szolgáló támogatásra, ám miután a Nemzeti Kulturális Alap képzőművészeti kollégiumának elfogyott a pénze, a tárlat kaposvári szervezői attól tartanak, meghiúsul a jövő év májusára tervezett képző-, ipar- és fotóművészeti szemle. A 2002-ben rendezett ötödik groteszkkiállítás a Félkész katasztrófák alcímet kapta. Lehetséges, hogy a szervezők már akkor sejtették, hogy nagy baj lesz a hatodikkal?

2004. 12. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kifizetetlen a jövő évi groteszktárlat pályázati felhívásának nyomdai számlája, nincs pénze a Kapos Art Képző- és Iparművészeti Egyesületnek a szórólapok postázására, a tárlat hírverésére, a művek zsűrizésére és arra, hogy az ország három városában összegyűjtött anyagot Kaposvárra szállítsák – sorolja a gondokat Halmos Klára, a Kapos Art titkára. Kérdéses továbbá, hogy készülhet-e olyan katalógus, mint amilyen a 2002 májusában rendezett ötödik kiállítás látogatói kezébe került, a jövő évi tárlat előkészületei ugyanis a források kilátástalansága miatt igencsak döcögősen haladnak.
Háromszázezer forint támogatásról van szerződése a Kapos Artnak a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) képzőművészeti kollégiumával, ám miután elfogyott az NKA pénze, az idén őszre ígért pályázati támogatás várat magára.
– Állítólag csak a jövő tavasszal érkezik a pénz Kaposvárra, ám ez sem biztos – mondja szomorúan Halmos Klára. Majd elpanaszolja, hogy az egyesületük számítógépét is kikapcsolta a szolgáltató a nekik helyet adó megyei művelődési központ hálózatából, a kasszájukban pedig mindössze kétezer forint van.
A Barcsi Nemzetközi Művésztelep Alapítvány is hiába vár az idei évre ígért kétszázötvenezer forintos NKA-támogatásra. Mint megtudtuk, őket is azzal „nyugtatják”, hogy majd a jövő februárban utalják a pénzt. A Dráva-partiak – remélve, hogy tartja szavát a kulturális alap – időközben kiadtak a művésztelep munkájáról egy CD-t, ám annak a számlája is kifizetetlen.
Lapozgatva a 2002. évi, ötödik groteszkkiállítás katalógusát, feltűnik, hogy a tárlat tucatnyi támogató intézménye és szervezete között az Országgyűlés is szerepel. Valószínű, hogy az akkori képviselők tudták, hogy „a groteszk a valóság igazi természetét kutatja, … és lényege a világ egyként való látásában van…”
De miért tesznek úgy a maiak, mintha félnének a groteszktől? Csak nem ez utóbbi miatt hagyták, hogy év közben megkurtítsák a kulturális tárca és az NKA büdzséjét?



Pályázatfüggő közművelődés. Mostanság jórészt csak a dolgozók bérére és járulékaira, valamint a dologi kiadások némelyikére futja a kulturális intézmények költségvetéséből. Így van ez a Kapos Artnak otthont adó Somogy Megyei Művelődési Központban is, ahol már beletörődtek abba, hogy a hazai közművelődés „pályázatfüggővé” vált. Ha sikeres a pályázat – és megérkezik a pályadíj –, lesz rendezvény, ha nem, akkor eseménytelenné válnak a kultúra mindennapjai. Somogy művészeti egyesületei, a kórusok, a néptánccsoportok és a népzenei együttesek mostanában csak fillérekből tartják fenn magukat. Mivel a szponzorok csak „perselypénzzel” segítik őket, zsebbe kell nyúlniuk, ha fellépésre utaznak. Félő, a maradékelvű kultúrafinanszírozás előbb-utóbb megbosszulja magát. Ideje volna belátni: a kultúra drága, de a hiánya többe kerül. (G. J. A. )

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.