Halálugrás négy tételben

M O Z D U L A T

2007. 01. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Találó illusztráció vagy testet öltött zene? Iskolás öntvény vagy káprázatos szerénység műremeke, a bartóki szellem értő tolmácsolása? Zsuráfszky Zoltán Budapest Táncegyüttese és a Hollerung Gábor dirigálta Budafoki Dohnányi Zenekar közös produkciójáról nem könnyű mindezt eldönteni. Szeretnénk végre eszeveszetten örülni, várjuk a soha viszsza nem térő előadások eksztázisát, s szeretnénk azt hinni, hogy Bartókra csak így, sehogy máshogy nem lehet táncot koreografálni – de valami visszaránt. A Makrokozmosz, a Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című darabra írt táncköltemény hol szorosan rácsavarodik ihlető művére, szép szimbiózisban együtt lélegzik vele, hol messze távolodik tőle.
Merész kísérleteknek voltunk fül- és szemtanúi vasárnap este a Jövő Háza Teátrumban, amelyek – mint azt Hollerung Gábor is hangsúlyozta bevezetőjében – a „folklórhoz”, a magyar népi muzsikához és tánckultúrához kínáltak újabb és újabb aspektusokat. Hollerung megemlítette, a magyarság számára rendkívül fontos ugyan a folklór, sokszor mégsem gondoljuk végig a hozzá való viszonyunkat. Liszt II. magyar rapszódiája a Rajkó Zenekar pátosszal teli, pompás előadásában és Kodály Galántai táncok című munkája a Dohnányi Zenekar, illetve a Rajkó közös, rendhagyó interpretációjában (Hollerung utóbbit salto mortalénak titulálta, de soha rosszabb halálugrást) ezt a gondolkodást serkentette, magas színvonalon, lelkesítően.
Valójában az előadás második része volt salto mortale, méghozzá négy tételben: Bartók 1936-ban komponált zenéjére, a XX. század egyik forradalmára („Nem ismerek ennél vallásosabb zenét”, így méltatta Bernstein) néptáncra épülő koreográfiát szerezni nem veszélytelen vállalkozás. A legnagyobb lehetőség és az életfogytiglani rabság veszélye rejlik benne. Túlságosan kézenfekvő tánccal kihüvelyezni azt, ami „népi” Bartókban, ezért a koreográfusnak erőt kell vennie magán, ha nem akar tanárszerepben tetszelegni. (Hogy népzenében milyen kiváló forráskutatások születtek, arra jó példa a szinte lábujjhegyen megtartott emlékév kiemelkedő műsora, a Jánosi Együttes tavaly tavaszi bemutatója.) Egyszersmind nagy kihívás Bartókot testben elbeszélni. De az ötlet nagyszerű, és igen fontos lenne, hogy a magyar néptáncot fundamentumnak tekintő táncszínházak elszántabban vállalják ezt a rögös, de az oly sokat idézett forrásokhoz visszakanyarodó bartóki út megpróbáltatásait.
Zsuráfszky Zoltán, aki soha nem idegenkedett kortárs mozgásművészettel társítani a néptáncot, amit több kiváló műve igazol, cseppet sem tanárkodott, nem magyarázkodott a Makrokozmoszban – de úgy tetszik, elég vadság sem volt benne a méltó absztrakcióhoz. Ezüstös leplek alatt éledező-vonagló táncosokkal indít az első tétel, akik valósággal kinőnek a hangokból; a semmiből való teremtés képei ezek – talán ez a jelenet simul a leginkább Bartókhoz. Aztán a koreográfus Kárpát-medencei magyar, román, szláv, cigány táncokból tallózva, hol gyermekjátékok, hol csárdások, hol mutatványos férfitáncok elemeit felhasználva és újraszerkesztve, esetenként önidézeteket alkalmazva, nagy önmérséklettel és megmásíthatatlan dísztelenséggel viszi át táncosait a további tételek túlpartjára. Lelkiismeretes, formatisztelőn formátlan, olykor kissé akadémikus munka lett a Makrokozmosz táncos megmutatása, amelyből esetenként hiányzott a bartóki szabadesés és ambivalencia bátorsága és e zene rettenetes kozmikus intimitása. Nincs mese, több halálugrásra kellene vállalkoznunk.
(Aspektusok. Vezényelt: Hollerung Gábor. Koreográfus: Zsuráfszky Zoltán. Jövő Háza Teátrum, január 7.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.