Lélek nélkül nincs muzsika

Roberto Abbado vezényelte a világ egyik legjobb kamarazenekarát, a minneapolisi Saint Paul Chamber Orchestrát hétfő este a Zeneakadémián. A világjáró karmesterrel a zenekari próba után beszélgettünk arról, hogyan lett mérnök helyett muzsikus, miért dolgozik szívesen a virtuózokból álló, amerikai kamarazenekarral, és hogy lélek nélkül nincs igazi zene.

Metz Katalin
2007. 01. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mit hozott magával méltán híres, olaszországi zenészcsaládjából?
– Gyermekkoromban otthon állandóan zenét hallgattunk, nagyapám hegedűművész volt, egy tizenkét tagú, kis vonószenekart vezetett Milánóban, akikkel örökösen olasz barokk muzsikát játszatott. Apám zongoristaként a milánói konzervatórium igazgatója volt, nagybátyámat, a dirigens Claudio Abbadót pedig nem kell bemutatnom. Hiába szólt folyton nálunk a zene, én mégsem akartam muzsikus lenni, a mechanika és az elektronika érdekelt. Tizenöt éves koromban aztán eljött a kedvező alkalom; idős szolfézstanárom, aki Carl Orff módszere szerint tanított a konzervatóriumban, év végén megkérdezte, volna-e kedvem elvezényelni a gyerekzenekar és kórus koncertjét. Mondtam, fogalmam sincs róla, hogy kell ezt csinálni, mire kijelentette, ó, hát ez nagyon egyszerű, a négyütemesnél így csinálsz, és mutatta: egy-kettő-három-négy, a három ütemesnél pedig így: egy-kettő-három. Megtartottam hát az első zenekari próbámat a gyerekekkel, ami valóságos sokként hatott rám. Úgy éreztem, a világ legszebb élményével gazdagodtam. Egyenesen transzba estem utána, éjszaka nem tudtam aludni, és eldöntöttem, hogy a zenének szentelem az életemet. Először zongorázni tanultam – voltaképp azért, mert könnyűnek találtam –, ma is játszom. Aztán rövidesen jött a vezénylés.
– Ön a világ legnagyobb zenei centrumaiban dirigál, a legjobb zenekarokkal dolgozik, miért választotta épp a minneapolisi Saint Paul Chamber Orchestrát, ahol legtöbb idejét tölti?
– A zenekart új módszer szerint vezetjük, hatan vagyunk a nagyvilágból a kamarazenekar állandó partnerei, de egyikünk sem művészeti vezető, voltaképp együtt, egyfajta testület egyenrangú tagjaiként vállaljuk a művészi arculat alakítását, szellemi irányítását. Pierre-Laurent Aimard például mint zongoraművész lép föl, Joshua Bell hegedűművészként nem vezényli a zenekart, hanem játszik velük, és eközben irányítja őket, jómagam pedig dirigálok. Így nagyobb a zenekar szabadsága. Igen érdekes és színes például a repertoár, ugyanis nemcsak zenekari, hanem kamarazenekari műveket is játszanak; sok kamarakoncertet adnak, például Pierre-Laurent Aimard-ral Alban Berg vagy Ligeti György alkotásait. Egyébként azért döntöttem úgy, hogy velük dolgozom, mert nagyon szeretem a nyitottságukat és a rugalmasságukat. Hét éve kezdődött az együttműködésünk, és a múlt évadban lettem állandó művészi partnerük. Tavaly tavasz óta, amikor is három hétig Lisztet és Mozartot játszottunk, megkérdeztem a trombitásokat, akarnak-e az új típusú helyett régi, mechanikus trombitával játszani, igent mondtak; megvásároltuk a hangszereket, kipróbálták, és nagyon megszerették őket, azóta ezeket használják. Jó okkal, mert például a barokk tymbal hangja sokkal élénkebb, a pianónál sokkal simulékonyabb, könnyedebb, a mezzoforte, a forte, a forte fortissimo esetében pedig jóval agresszívabb a hangzása, de mégsem túl hangos; épp olyan, amilyennek a Haydn-, Mozart-, Beethoven-művek esetében lennie kell. Gondolhatja, milyen fontos ez a Beethoven-kompozíciók heroizmusának interpretálásában.
– Apropó, miért választott Beethoven-ciklust mostani, közép-európai turnéjuk műsorának?
– Novemberben végigjátszottuk Beethoven összes szimfóniáit és zongoraversenyeit Lars Vogt közreműködésével, aki a budapesti koncerten a C-dúr versenyművet adja elő. De nemcsak azért, mert a „csomagunkban” volt, hanem mert úgy véltem, ezen a közép-európai turnén az e földön született, alkotott zeneszerzőnagyságoktól kell választanom a műveket: így került sor az osztrák Haydnra, a Bécsben élő Beethovenre, Magyarországon pedig e mellé Ligeti György Ramifications című kompozíciójára. Másutt Schönberget is játszunk.
– Mit gondol, agyoncivilizált, steril és túlracionalizált korunkban van-e még a régi időkhöz fogható tere a komoly zenének?
– Sajnos, világszerte egyre kevésbé. De sok kivétel is van. San Franciscónak például fantasztikus közönsége van, Minneapolisnak és Minnesotának hasonlóképpen, e két város két zenekara összevetve naponta ad koncertet egy kétezer férőhelyes teremben. A Saint Paul Chamber Orchestra Minneapolisban heti háromszor játssza ugyanazt a programot, ami igen nagy dolog. Bostonnak ugyancsak roppant érdeklődő közönsége van. Európában városa válogatja. Milánóban már csak a Scala miatt is nagy a publikum tábora, Firenzében viszont, bármilyen jó zenekar is van, gyengébb a közönség.
– Napjainkban sokan viszik el a koncertezést a túlzott, egyoldalú racionalizálás irányába, és kevésbé adnak az érzelmek, a hangulatok kifejezésére. Ön viszont, amint a próbán tapasztaltam, épp a drámaiság, a kifinomult érzelmek megszólaltatására törekszik. Hogyan vélekedik a racionalizálás tendenciájáról?
– Teljesen igaza van. Persze a mű interpretálásában éppoly fontos a racionális fölépítés, mint az érzelmi árnyalás. Most volt Toscanini születésének száznegyvenedik évfordulója, nála például egységbe forrt a racionalitás, az áttekinthetőség, valamint a melegség és a személyesség. Ugyanakkor nagyon is modern volt. A zene művészet, ami eszközként szolgál bizonyos gondolatok, érzelmek kifejezésére; az ember lelkileg komplex lény, a muzsikusnak árnyaltan kell a lélek világát tükröznie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.