Ördög a csűrdöngölőben

T Á N C

2007. 04. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs igazuk azoknak, akik szerint vérlázító, hogy a magyar néptáncszínház egyik legerősebb, legtalálékonyabb művészcsoportját, a csíki Hargita Nemzeti Székely Népi Együttest az idén sem találták méltónak arra, hogy megmutatkozhasson a táncháztalálkozón. Legyen ez a rendezők meg az örök bérletet birtokló szereplők dilemmája. Miért ne maradjon „melléksodor” az, aminek a honi néptánckultusz szellemében éppen „fősodornak”, élő példatárnak kellene lennie? Miért volna elviselhetetlen, hogy a székely táncosoknak valósággal el kell osonniuk az év legjelentősebb néptáncrendezvénye mellett, miközben Egerben vagy Siófokon, netán a budai Hagyományok Házában a közönség nem akarja leengedni őket a színpadról? Jól tudjuk, a közönség sem tévedhetetlen.
De legalább nem nő össze, ami nem tartozik össze! Elképzelhető, hogy számos hazai színpadon furcsán hatna az a frissesség és derű, amely áthatja a Hargita táncegyüttes előadásait. Múlt pénteken Góbé virtus című bemutatójukon a Hagyományok Háza mindenesetre szokás szerint olyannyira megtelt, hogy az állóhelyek is elfogytak. A közhelyes, fináléjellegű kezdés és az előadásmód helyenkénti gyalulatlansága ellenére a Hargita szokott formáját hozta: a székely táncok anyanyelvi szintű tudását olykor irodalmi bőségű szókinccsel, ötlet- és poénparádét minden esztétizáló önmutogatás vagy túlhajtott néprajzi önigazolás nélkül. Annak biztosítékát, hogy érdemes táncban gondolkodni és lélegezni.
„Mindenki olyat álmodik, amilyen esze van” – mondja a szót csíki módra csűrő-csavaró narrátor, aki a táncetűdöket tréfás-bölcs előadásával ragasztja egymáshoz – régi cigánymuzsikusokról, hajdanvolt közösségekről, a messze földön híres csűrdöngölő lépéseiről, történelméről anekdotázva. Nagy igazság ez, amelynek népi szürrealizmusát fékevesztetten bontja ki Orza Calin koreográfus, a népi mozgás- és tárgykultúrát a farsang pogány vadságához és karneváli felfordulásához méltón bolondítva meg. Embernagyságú demizsonok pörögnek a színen, a pálinkásüvegekből csodás hangszer lesz, amelyen megszólal a verbunk. A minden táncon átszaladó ördög elijeszthető a szalonnázóbicskával (micsoda tartás és évszázados gyakorlat van ebben az egyetlen mozdulatban!) vagy alaposan megtáncoltatható, a parasztasszonyok csúf bajszot hordanak, a kocsmai verekedés halottairól pedig gúnyos sírfelirattal emlékeznek meg. A dramaturgia hol a népmesék, hol a székely viccek észjárását követi, hol semmit sem: egyszerű, konzervatív szerkezetben, visszafogott kellékhasználattal a Hargita percek alatt eléri, hogy a közönség egyszerre gyönyörködjön és a hasát fogva nevessen. Nos, éppen ez az, amire ma igen kevés magyar néptáncegyüttes képes.
Erő, ügyesség, természetes jókedv, leleményesség: ezek a hamisítatlan csűrdöngölő ismérvei – tudjuk meg a narrátortól, aki az előadás végén hurkapálcás EU-zászlót tűz a madárijesztő mellényzsebébe. Hogy azért összenőjön, ami valóban összetartozik. Nem olyan bonyolult dolgok ezek. Jó minden évben megnézni a Hargita táncegyüttes előadását, mert legalább tisztában leszünk azzal, hogy mit veszítünk. Évről évre.
(Hargita Nemzeti Székely Népi Együttes: Góbé virtus. Koreográfus: Orza Calin. Hagyományok Háza, március 30.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.