A keresztény kultúra felvirágzása

Jankovics Marcell és Méry Gábor A lőcsei Szent Jakab-templom szárnyas oltárai címmel készítettek albumot, amelynek anyagát a Méry Ratio Kiadó rendezte sajtó alá, tervezője Fodor Tamás. A kötet a ünnepi könyvhét egyik legkeresettebb kiadványa volt. Jankovics Marcellt, a világhírű, cannes-i, Los Angeles-i nagydíjas filmrendezőt, írót, kultúrantropológust otthonában kerestük fel.

2007. 07. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Leírja, mily fájdalmas az élmény, hogy a nagyszabású magyar kassai, pozsonyi, kolozsvári, lőcsei gótikus templomok, amelyekre büszkék vagyunk, a trianoni országcsonkolás következtében ma már formailag nem tartoznak Magyarországhoz. Most legalább ott áll a könyvespolcunkon egy hiteles megjelenítés a lőcsei csodáról az ön szövegével és Méry Gábor képeivel.
– Bár Jankovics nagyapám Somogy megyei születésű, már kicsi korában Pozsonyba került, s ott növesztett spirituális gyökereket. Lelki kötődésem a Felvidékhez nekem is nagyon erős. Szívfacsaró hiányként él bennem Erdély, Bácska, Kárpátalja, a Felvidék és az Alpokalja minden egykor magyar szeglete. Nem csoda, hogy a jelenből valamilyen módon mindenki szeretne legalább részlegesen megszökni. Egyszer valaki megkérdezte Orosz István grafikus barátomtól, miért nem emigrált. Ő azt felelte: nemcsak térben, hanem időben is lehet emigrálni. Én a múltba menekültem. A szívemből szólt. Én a gótikába emigrálok. Ha az európai kereszténység és a kultúra csodálatosan szép felvirágzásához valódi példát keresnénk, olyat, amely időben még közel áll hozzánk, az nem más, mint a gótika. E korszak úgy ért véget előbb-utóbb mindenütt, hogy az építőművésznek elfogyott a technikai lehetősége a magasba törni. Az embernek a kozmoszba, Isten felé való törekvése lenyűgöző önmagában is, ráadásul a gótikában mindez még emberi léptékben valósul meg.
– A könyv tárgyáról, Lőcséről az irodalmár azért tud különösen sokat, bár egyoldalúan, mert Jókai, Mikszáth, Krúdy is regényeket szentelt neki. A Szepesség fővárosa – e szókapcsolatot jó kiejteni is, mert patinás, múltba visszhangzó.
– Szepesség és Lőcse – a valódi, művelt nagy magyarországi polgárság egykor volt szimbóluma. Ha az ember a szlovákok által gótikus útnak nevezett felvidéki vonalon végigmegy, minden helységben talál olyan templomocskát, amelyikben felbecsülhetetlen kincs van és múlhatatlan érték. Szepesszombaton van egy predellája annak a bizonyos Lőcsei Pálnak nevezett mesternek, a világ csodája Szent Jakab- templom szárnyas oltár készítőjének, akiről pontosan azt sem tudjuk, milyen nációhoz tartozott, de az biztos, hogy a miénk volt. Szepeshely elbűvölő kis templomvároska, nem több, mint egy templom és néhány épület fallal körülvéve, és olyan, mint a középkor maga. Lőcsének vannak modernebb részei is, de a magva védett maradt, nem történt meg vele az, mint számos felvidéki, partiumi, anyaországi várossal, nevezetesen, hogy körbeépítették lakóteleppel, s beköltöztettek lumpen elemeket a történelmi városközpontba, amely aztán lezüllött. Ha valóban sikerült megidéznünk Lőcse békebeli auráját, s könyvünket továbbra is vásárolják, folytatnánk a könyves szellem- és múltidézést – talán először Kassán, Bártfán, aztán Erdélyben.
– Rátérve a Szent Jakab-templom ismertetésére, mi volt a célja Jankovics Marcell leírásainak és Méry Gábor képeinek?
– A turista bejárhatja az egész épületet, megpillanthatja a maguk teljességében a műveket is, de nem tud igazán közel férkőzni hozzájuk. A mi munkánk emberközelbe kívánja hozni a templomot, és a részletek szépségeit is igyekszik minél nagyobb pompában, a szavak és a képek nyelvén kibontakoztatni. Arra törekedtünk, hogy elegáns, művészi kivitelezésű útikönyvet adjunk az olvasó kezébe. Én, magam is, valahányszor új helyen járok, mindig alaposan fölkészülök, mert így egészen másként érnek a benyomások. A véletlenszerű élményből mindig kimaradnak lényeges részletek, miért ne tegyük hát tudatossá a fölfedezést? A kötethez írtam egy bevezetőt Lőcse izgalmas, fölemelő történetéről. A város fölívelése és hanyatlása is nagyszerű és épületes. Részletes és átfogó ismertetést nyújtok a keresztény szimbolikáról is. Csak ízelítőként: a három hajó a Szentháromságra utal. Az oszlopok száma azért éppen tizenkettő, mert Jézusnak tizenkét apostola van, az ablakok száma azért tizenhárom, mert Krisztussal együtt tizenhárman vannak. Azt gondolom, erre a lenyűgöző szakrális egységre maga a teremtő Isten vigyázott, ő tett csodát akkor is, amikor a reformáció korszakában a templom nem a reformátusok, hanem az evangélikusok kezébe került. Bizony, a bősz, puritán reformátusok kidobálták volna az oltárokat. Istennek hála, az evangélikusok, élve a szárnyas oltár technikai adottságával, beérték azzal, hogy becsukták a szárnyakat. Szintén ma is megcsodálhatjuk az Erények és bűnök, illetve a Szent Dorottya vértanúsága című híres falképsorozatokat. A könyv az eredeti terv szerint e két híres falkép-sorozatot is tartalmazta volna, meg is írtam hozzá a szöveget, de úgy már szinte megvásárolhatatlanul sokba kerülne a kötet. Ebből szeretnénk egy vagy két olcsóbb kivitelezésű leporellót készíteni; a kísérőszöveg a kép hátuljára kerülne, így minél több emberhez eljuthatna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.