Elkötelezettségek, szorongások költője

Valóság és képzelet, realizmus és szürrealizmus határán egyensúlyozik Nagy Gábor Álmatlanok és álmodozók című kisregénye, amelyért az 1972-ben született költő, irodalomtörténész az idei ünnepi könyvhéten, a Magyar Napló-hajó fedélzetén vette át az Írott Szó Alapítvány és a Magyar Napló közös regénypályázatának III. díját. Még meg sem száradt a tinta a zsűri szerint kiemelkedően színvonalas pályázaton elnyert oklevélen, Nagy Gábor újabb rangos díjat vehetett át, mégpedig a Tokaji Írótábor nagydíját.

2007. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Regénye magyarországi kisvárosban, még pontosabban egy vidéki városka lidérces álombeli alakmásában játszódik, amelynek lakói képtelenek aludni. Apokaliptikus látomásnak, vagy nagyon is mai szenvedéstörténetnek szánta művét?
– Arra voltam kíváncsi, miképp ragadható meg epikus fikcióban az a tapasztalat – sokunk tapasztalata –, hogy a szabad demokráciában tovább él a hatalomnak az a démoni természete, amit sokáig a diktatúrák sajátjának hittünk. A kiismerhetetlen és kikerülhetetlen gépezet, amely emberi egzisztenciákat roppant meg. Hogy álmatlanság és álmodozás az időkben összeér: legyen az oka bűntudat vagy menekülésvágy, fakadjon aljasságból vagy kiszolgáltatottságból, egyként a kibillent lélek és a sarkaiból kifordított valóság tünete.
– Nincs különbség „valóság” és fikció között?
– Inkább úgy mondanám: nincs különbség fikció és fikció, avagy valóság és valóság között. A rejtélyes kéziratbeli történet a hetvenes évek végén játszódik, s ezt olvasva a mai főhősnek arra kell rádöbbennie, hogy nem kevésbé kiszolgáltatott, mint a kézirat szereplői. Azok a rendszer embertelenségének áldozatai, ő meg a „szabadságé”; annak, hogy szabadon merészelt gondolkodni művészetről és történelemről: turulszobrot készített, nagy magyar történelmi figurákat mintázott meg. A retorziók arra késztetik, hogy visszatekintsen élete eseményeire; így egyszerre utazik viszsza a kézirat kádárkori idejébe és saját emlékezetének mélyére…
– Az ön életművében a szorongással, a kafkai lidércekkel megfér a szülőföld, a haza iránti hűség, elkötelezettség. Ezért kapta a Tokaji Írótábor nagydíját is?
– Vasy Géza tanár úr laudációja utalt ezekre, de nyilván a kurátorok tudnák pontosan megmondani, miért szavaztak rám. A sokműfajúság – ami szintén szerepelt a méltatásban – teher, de fényűzés is: mást valósíthatok meg költőként, mint irodalomtörténészként, kritikusként. Leginkább verset szeretek írni, s mostanság az megy a legnehezebben… Egyébként, ha arra gondolok, hogy utoljára 2003-ban jelent meg könyvem – a harmadik verseskötetem Átok, balzsam címmel és Az olvasás tétje című tanulmány- és kritikagyűjtemény –, akkor még mentegetőznöm is kellene. Csakhogy én azóta folyamatosan írok, publikálok, akár négy könyvem jelenhetne meg azonnal, ha sikerülne támogatást szerezni. De egyre fogyatkozik a remény, a megszűnő pályázatokkal és elvont forrásokkal egyenes arányban. A szép- és szakirodalom nem áru, állami támogatás nélkül szép lassan megszűnik; eddig eléldegéltek valahogy, szegényesen a kiadók, az utóbbi néhány évben viszont elkezdődött az agónia időszaka. S különösen a nemzeti irodalom van szó szerint kivéreztetve. Pedig ha a közösségi, nemzeti identitás őrzéséről és alakításáról művészeink lemondanak, vagy föntről elnémítják őket, akkor a teljes nemzeti kultúrát – borászatostul és gyógyfürdőstül – teszik talajtalanná. Aki idejétmúltnak kiáltja ki a nemzeti irodalmat, az Csokonaira, Aranyra, Adyra és szinte múltunk egészére mondja ki a halálos ítéletet, hiszen aminek nincs folytatása (persze, hogyne lenne!), az iránt senki nem fog érdeklődni. És ez nem csak azért tragédia, mert a globalizált kultúrában mi mindig is másodrendű utánzók, megkésett másolók leszünk csupán; a nemzeti kultúra – legyen az bármily vegyes, összetett – egyszerre közkincs és egyedi sajátosság, személyes identitásunk legszilárdabb alapja. Ez biztosítja azt a másságunkat, ami nélkül az európai közösségben érdektelenek, sehonnaiak volnánk, akik előbb-utóbb beolvadnak és eltűnnek.
– E díjak a szakma bizalmának szép bizonyítékai. Mire köteleznek egy, a fiatal- és az igazi felnőttkor mezsgyéjén egyensúlyozó írót?
– Mestereimtől, Baka Istvántól, Görömbei Andrástól és szellemi iránytűimtől (legyen az munkatárs, barát vagy „csupán” olvasmány) azt tanultam, hogy a nemzeti önismeret alakítását vállaló költői, írói magatartás nemcsak hogy összefér az esztétikummal, de távlatosabbá is teszi azt. Ehhez azonban esztétikailag magas szintű, érvényes műveket kell alkotni. Ez volna hát a dolgom, mert a díjak valóban köteleznek: igazán megszolgálni csak utólag, szívós munkával és jó művekkel lehet őket.
Publicisztika a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.