Erősen perverz a holland Pál Adrienn

Akár a Pál Adrienn főhőse, holland ápolónőnk is az elfekvőben robotol, frusztrált lényével jól letaglózza a nézőt. Interjú a rendezővel, Urszula Antoniakkal.

Kárpáti György
2011. 10. 23. 12:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.



– A Semmit magamról letisztultsága és minimalizmusa után vállaltan konfrontatív és provokatív alkotás a Code Blue. Bár ugyanazokról a témákról beszél, mint a Semmit magamról, hangneme radikálisan megváltozott erőszakos szexjeleneteivel, perverz maszturbációjával.

– Én nem érzem különösebben megosztónak vagy túlzónak a filmet. Lehet, hogy ez abból fakad, hogy én Hollandiában élek, s másképp gondolkodunk életről és halálról. Érdekes, hogy a Code Blue-t Hollandiában sem túlzónak, sem sokkolónak nem tartják. Nem hinném, hogy megosztó vagy vitatott lenne a filmem, mert ahhoz valamilyen tabut kellene döntenie. Igazából a film maga egy tabu, mivel a halálról szól, ami egy elhallgatott téma, s talán az utolsó, hiszen minden mást kitárgyaltunk már. A szexualitás bármilyen formája, a magány nem tekinthetők tabunak többé. A halálról az emberek nem szívesen beszélnek, nem szívesen gondolnak rá. A filmemmel kifejezetten ellene vagyok azoknak a melodrámáknak, amelyekben valaki mondjuk rákban haldoklik, majd a történet végén meghal, mások pedig sírnak emiatt. Vagy a túlzott romantikus andalgásnak.

– Ennek címzett üzenet, hogy az egyik jelenetben a Doktor Zsivágó tokjából veszi elő a főszereplőnő a pornóvideót? Vagy véletlen egybeesésről van csupán szó?

– (Nevet.) Benne maradt a filmben a kép? De jó! Természetesen tudatos. Mert a Doktor Zsivágó annyira végtelenül és nyilvánvalóan ikonikus alkotás a romantikus szerelemről. Rengeteg nő, de férfiak is álmodnak olyan végtelen szerelemről, mint ami ebben a filmben látható. Kellett nekem az a kontraszt, amit a Doktor Zsivágó képvisel s a pornófilm, amit benne tart a főszereplőnő. A DVD-borítós snitt egyébként csak fesztiválvetítéseken látható, mert a jogtulajdonos nem járult hozzá az Omar Sharif képét ábrázoló filmposzter mutatásához ebben az összefüggésben.

A Semmit magamról szexualitás tulajdonképpeni ábrázolása nélkül beszélt a szexualitásról, már-már szemérmesen szégyenlős volt, míg a Code Blue explicit szexuális tartalmával mintha éppen az ellentéte lenne annak a képi megformáltságnak. Mintha az ajtót, amit becsuktál volna az első filmedben, nemcsak kinyitnád, de szélesre tárva ki is ékelnéd.
– Ha a Semmit magamról szívből készült, akkor azt mondanám, hogy a Code Blue zsigerből. A szexualitás ezúttal nem költői, esztétikai módon kerül ábrázolásra, hanem a maga valójában. Ez a film is magányról szól, ám hősnője feláldozza magát másokért. Nincs teste a szó szoros értelmében, nem véletlenül választottam egy olyan színésznőt, aki nemcsak a vetkőzést vállalja, de szó szerint csont és bőr a kinézete. Nincs szexuális kisugárzása, aszexuálisnak mondanám.

– Hogyan kerestél megfelelő színésznőt? Azt mondtad neki: szerintem aszexuális kisugárzásod van, játszanál a filmemben?

– A választottam egy nagyon bátor színésznő, aki színházban szerepelt korábban. Játszott egy kisfilmben is, amelyben nem volt dialógus, láttam benne a lehetőséget, s elhívtam egy castingra. Ott pedig rögtön azt mondtam, ő az, akit keresek. Tisztában volt vele, hogy néz ki meztelenül, s vállalta a vetkőzős és szexuális tartalmú jeleneteket is. Különösen nagy kihívás volt számára ezt a rétegzett szerepet eljátszani.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.