Unterwegert 1976-ban csukták le, tizenöt év börtönt kapott egy nő meggyilkolásáért. Cellája magányában könyvet írt kisiklott életéről, gyerekkora keserveiről. A Purgatórium óriási sikert aratott. A bécsi értelmiségiek – többek között Elfriede Jelinek és Günter Grass – mindent megmozgattak azért, hogy szabadon engedjék. Kurt Waldheimtől, az akkori köztársasági elnöktől kértek kegyelmet Unterwegernek. Pillanatok alatt ünnepelt sztáríró lett, újságíróként kezdett dolgozni. Aztán hat hónappal később brutális gyilkolásba kezdett. 1990 és 1993-között tizenegy prostituáltat ölt meg az áldozatok saját melltartójával Bécsben, Prágában és Los Angelesben. Ezalatt könyve az iskolákban már tananyaggá lett. Ő pedig Los Angelesben kiküldött újságíróként saját gyilkosságairól tudósított. Egy véletlen folytán hozták összefüggésbe az esetekkel, kilenc nő meggyilkolását 1994-ben végül rá is bizonyították, de az ítélethirdetés éjszakáján zárkájában cipőfűzőjével felkötötte magát. Ugyanazzal a technikával, ahogy áldozatait a halálba küldte.
John Malkovich, Martin Haselböck, az Orchester Wiener Akademie és a Musica Angelica művészeti vezetője, valamint Michael Sturminger író együttműködéséből megszülető Pokoli vígjáték – Egy sorozatgyilkos vallomásai előadást 2009-ben mutatták be Bécsben. A Budapesti Tavaszi Fesztivál jóvoltából most a magyar közönség is láthatta a formabontó előadást.
Halála után, saját könyvbemutatóján idézi vissza életét Unterweger, a gyerekkorát és az anyját, aki elhagyta. A sorozatgyilkosságokat persze a gyerekkori traumával nem lehet megmagyarázni. És sokáig nem lehet eldönteni, hogy Malkovichot vagy az általa megformált Unterwegert látjuk-e. Ki az, aki menedzserére panaszkodik, hogy kísérőként melléjük adott egy zenekart meg két szopránt. A dadogással küzdő, félelmetes tekintetű Malkovich/Unterweger hozzáteszi: különben is borzasztóan utálja a komolyzenét, mert az csak agresszívvá teszi. De épp ez a határátlépés a Pokoli vígjáték lényege: az első pillanattól az utolsóig a valóság és a fikció között egyensúlyoznak a szereplők. Hisz erről szólt Jack élete is. Malkovich monológjait Beethoven, Haydn, Mozart és Weber áriái szakítják meg. A két énekesnő, Kirsten Blaise és Marie Arnet a férfi életében szerepet játszó nőket – az anyát, a szerelmet, a meggyilkolt utcalányokat – jelenítik meg. A női lelkek vívódásai, kiszolgáltatottságuk, szerelmük, fájdalmuk van ezekbe a betétekbe belesűrítve.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!