– Nem titok, hogy a zenészek így-úgy, de jórészt a jogdíjakból élnek. Meg lehet élni abból, amit az Artisjus visszaoszt nekik? Egyáltalán mi a jogdíjosztás menetrendje?
Tóth Péter Benjámin: – Vannak olyan jogdíjaink, amelyeket folyamatosan fizetünk ki az év során, amint bejön a pénz, a lemez utáni jogdíjakat és az online jogdíjakat negyedéves rendszerességgel fizetjük ki, a könnyűzenei koncerteket féléves felosztásban. Évente egyszer, májusban van a nagy felosztás, amire leginkább számítanak a zenészek, ilyenkor az előző éves rádiós-tévés és gépzenei jogdíjakat fizetjük ki. Ez nagyjából a kétharmada az összes kifizetésnek.
Szabó Áron: – Nagy titkokat nem fogok elárulni. Akiket a fesztiválok nagyszínpadain láthat a közönség, ők azért megélnek ebből valahogy, nem pompásan, de legalább nem kell nyolcórás munkát vállalniuk. Abban a közegben, amiben a zenekaraimmal mozgok – a nagyszínpad és az underground határán –, már nem mindenki tudja megoldani, hogy csak a zenélésből éljen. A kisszínpadokon fellépőknek meg csak zsebpénz jut.
T. P. B.: – Hangszeresek mondják, hogy mindig tudják, mikor van a nagy felosztás, mert akkor megugrik az ő forgalmuk is. A jogdíj tehát nemcsak jövedelem a szerzőknek, hanem az alkotómunka finanszírozását is szolgálja.
SZ. Á.: – Az én közegemben is ez a jellemző, vagyis az éves bevételből egy jó hangszert lehet venni, de a hosszabb távú megélhetéshez kevés.
Szabó Áron: „Akiket a fesztiválok nagyszínpadain láthat a közönség, ők azért megélnek a jogdíjakból.
Az underground határán már nem mindenki tudja megoldani, hogy csak a zenélésből éljen. A kisszínpadokon
fellépőknek pedig csak zsebpénz jut.”
Fotó: Székelyhidi Balázs
– Gyakran érik különféle vádak az Artisjust. Például az, hogy az iskolai szalagavatók amúgy is szűkös költségvetését döntik romba az utólag kiszámlázott jogdíjak.
T. P. B.: – Az Artisjus-díjak jelentős részét, úgy negyven százalékát a gépzenei jogdíj teszi ki, vagyis az éttermekben, szállodákban, üzletekben megszólaló zene. A tarifának igazodni kell ahhoz, hogy az adott helyen szerepe van a zenének. Nyilván egészen más a helyzet egy zenés szórakozóhely esetében, mint egy háttérzenés étteremben. Vagyis minél nagyobb hozzáadott értéket képvisel a zene, annál nagyobb lesz a jogdíj. Iskolai, óvodai rendezvények esetében csak nagyon-nagyon ritkán lehet szó jogdíjról. Legfeljebb akkor merül fel a fizetés, ha nyilvános a rendezvény, van belépődíj és fizetnek a fellépőnek díjat. Az elv az, hogy amennyiben a fellépők részesülnek díjazásban, ott az alkotónak is jár pénz. De ilyen rendezvényeknél például a ruhakölcsönzés költsége így is sokszorosa a jogdíjaknak.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!