Earl Scruggs négyévesen kezdett bendzsózni, tizenegy évesen figyeltek fel rá egy rádiós tehetségkutatón, tizenöt évesen már zenekarokban játszott.
Vérbeli újító volt egész életében, saját fejlesztésű, háromujjas pengetési technikájával a bendzsót kísérőhangszerből fergeteges szólóinstrumentummá léptette elő az 1940-es években. Nem a dixielandben használatos négyhúros bendzsón játszott, hanem öthúroson, pengető helyett pedig ujjbegyre húzott műkörmöket használt. Technikájával a játék sebességét rendkívül gyorsra, elképesztően virtuózra tudta fokozni, és igazi vérpezsdítő hangulatot teremtett.
Scruggs azonban nemcsak a játékmódot forradalmasította, hanem a hangszert is. A róla elnevezett Scruggs-peckek révén „nyávogtató” – a slide-gitáréhoz hasonló – csúszkahangzással is szolgált, amellyel Flint Hill Special című szerzeményének adott különleges hangzást. Megrögzött újítóként egy idő után elunta a country – azon belül a bluegrass alműfaj – hagyományos harmóniavilágát, és a rockzene felé fordult, ötvözte vele bendzsójátékát. Játszott egyebek közt a Steppenwolffal, amelynek Born to be Wild című száma szintén egy film, a Szelíd motorosok révén vált még ismertebbé a világban.
A kilencvenes években egészsége cserbenhagyta, az ezredfordulóra viszont ismét aktív lett, 2001-ben megjelent lemezén többek közt Sting, Elton John, Johnny Cash, John Fogerty, Don Henley, Steve Martin (az amerikai komikus remek bendzsós) is hallható.
A Fireball Mail egy korai klasszikusa:

A malom, amit egy város siratott – fotókon a lángoló múlt